صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۳:۱۳ | ۱۴ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |

تبدیل دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد قم به مرکز تحول فکری

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قم تأکید کرد: رویکرد جدید این دانشکده بر پایه تلفیق مدیریت علمی و اجرایی، تحول در آموزش، پژوهش و فرهنگ و تبدیل دانشکده به مرکز تفکر، تصمیم‌سازی و تحول فکری در دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 1009722

به گزارش خبرنگار آنا، رضا غلامی جمکرانی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در جمع اعضای هیئت علمی و مدیران گروه‌های این دانشکده با قدردانی از همکاری و همدلی آنان اظهارکرد: در عرصه مدیریت اجرایی بیش از یک دهه در حوزه توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت داشته‌ام و همزمان در حوزه علمی نیز به عنوان عضو هیئت علمی، پژوهشگر برتر گروه علوم انسانی استان قم، مدیرمسئول نشریه علمی و عضو گروه کشوری حسابداری و مالی توفیق خدمت کرده‌ام. باور دارم که مدیریت در دانشگاه اگر تنها اجرایی باشد، خشک و کم‌اثر می‌شود و اگر صرفاً علمی باشد، از واقعیت‌ها فاصله می‌گیرد؛ بنابراین باید میان این دو پیوند برقرار کرد.

وی افزود: مدیریت اجرایی به ما می‌آموزد چگونه برنامه‌ریزی و نظارت کنیم، اما مدیریت علمی یادمان می‌دهد چرا و با چه هدف انسانی و اجتماعی تصمیم می‌گیریم. در دانشکده علوم انسانی ما با هر دو جهان سروکار داریم جهان تصمیم و جهان اندیشه و اگر این دو پیوند بخورند، می‌توانیم مسیر تحول را واقعی کنیم، نه شعاری.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد قم با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۰–۱۴۰۵تصریح کرد: ماموریت اصلی دانشگاه در این دوره، گذار از دانشگاه صرفاً آموزشی به دانشگاه تحول‌آفرین، مهارت‌محور و مسئله‌محور است.

وی افزود: در این مسیر سه محور کلیدی برای دانشکده علوم انسانی قم اهمیت ویژه دارد: تحول در آموزش، تحول در پژوهش و فناوری، و تحول فرهنگی و اجتماعی.

تحول در آموزش، پژوهش و فناوری

غلامی گفت: آموزش علوم انسانی باید از حالت نظری صرف خارج شود و به سمت مهارت‌آفرینی و ارتباط با زندگی واقعی حرکت کند بر همین اساس رشته‌هایی مانند حقوق، حسابداری، مدیریت و زبان نیازمند حضور در پروژه‌های واقعی، کارورزی و همکاری با نهاد‌های اجتماعی و اقتصادی هستند و طرح‌هایی همچون پویش و کاتب ابزار این تحول‌اند و استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش نیز ضروری است.

وی افزود: علوم انسانی اگر به حل مسئله نپردازد، به بازخوانی نظریه‌ها محدود می‌شود. با اجرای طرح پایش، باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را به سمت نیاز‌های واقعی استان قم و کشور هدایت کنیم از حقوق سلامت و اقتصاد پایدار تا حکمرانی فرهنگی و مالی عمومی.

تحول فرهنگی و اجتماعی

رئیس دانشکده علوم انسانی واحد قم تأکید کرد: این دانشکده موتور فرهنگی دانشگاه است؛ جایی برای گفت‌و‌گو، کرسی‌های آزاداندیشی و پرورش انسان اخلاقی، مسئول و تحلیل‌گر. قم قلب فرهنگی و فکری کشور است و رسالت ما در این فضا دوچندان است.

اصول مدیریتی دانشکده

غلامی با تشریح رویکرد مدیریتی خود گفت: مدیریت مشارکتی، شفافیت داده‌محور، حفظ منزلت اعضای هیأت علمی و پیوند دانشگاه با جامعه و صنعت، چهار اصل محوری اداره دانشکده در این دوره خواهد بود. تصمیم‌گیری بدون گفت‌و‌گو بی‌ثمر است و استادان ما باید نقش واقعی در برنامه‌ریزی و اقدام داشته باشند.

وی افزود: هدف ما این است که دانشکده علوم انسانی قم از یک واحد آموزشی صرف به مرکز تحول، تفکر و تصمیم‌سازی فکری تبدیل شود؛ جایی که دانشجویان با مهارت، تفکر و اخلاق فارغ‌التحصیل شوند و استادان آن نقش مرجع علمی و فکری در جامعه داشته باشند.

غلامی جمکرانی از همه اعضای هیئت علمی و مدیران گروه‌ها خواست تا با همدلی، خرد جمعی و نگاه آینده‌نگر، این مسیر تحول را همراهی کنند و افزود: با لطف الهی و همراهی شما عزیزان، ان‌شاءالله فصل تازه‌ای در حیات علمی، فرهنگی و انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قم آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر