صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۴:۵۱ | ۱۳ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |

سیمایی: ارتقای استاد دانشگاه صرفا براساس مقاله نیست

وزیر علوم با بیان اینکه ما در دنیا فقط دو درصد علم را تولید می‌کنیم و ۹۸ درصد مصرف کننده هستیم، گفت: ما باید در لبه دانش حرکت کرده و تولید علم داشته باشیم. اشکال شما راجع به آیین‌نامه ارتقا کاملا درست است و قبول دارم. همه وزرا در این سال‌ها زحمت کشیدند. اما اصلاح آیین‌نامه ارتقا بعد از ۸ سال از روز اول دغدغه من بود. در گذشته ارتقا فقط بر اساس مقاله ممکن بود، الان تغییر کرده است.
کد خبر : 1009393

به گزارش خبرگزاری آنا، سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دوم سخنانش در صحن علنی مجلس گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری را باید با هم ببینیم. مقام رهبری فرمودند تولید علم که بدون تحقیق، پژوهش و انتشار علم نمی‌شود. اگر قرار است رتبه دانشگاه‌ها از ۱۷ به ۱۴ برسد، چگونه این حرکت صورت می‌گیرد؟ آیا بدون پژوهش و انتشار ممکن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به نماینده قم تاکید کرد: در بهترین دانشگاه‌های دنیا میانگین انتشار مقاله چهار است. یعنی هر استاد چهار مقاله دارد. الان ما ۰٫۹ داریم و در قانون برنامه به ما تکلیف شده باید میانگین به ۱٫۵ برسد.

سیمایی با بیان اینکه ما در دنیا فقط دو درصد علم را تولید می‌کنیم و ۹۸ درصد مصرف کننده هستیم، گفت: ما باید در لبه دانش حرکت کرده و تولید علم داشته باشیم. اشکال شما راجع به آیین‌نامه ارتقا کاملا درست است و قبول دارم. همه وزرا در این سال‌ها زحمت کشیدند. اما اصلاح آیین‌نامه ارتقا بعد از ۸ سال از روز اول دغدغه من بود. در گذشته ارتقا فقط بر اساس مقاله ممکن بود، الان تغییر کرده است. به‌طور مثال گفتیم اگر فردی شرکت دانش‌بنیان تاسیس کرده یا یک واکسن ساخته و کشور را نجات داده است، استاد تمام خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار کرد: برای رشته علوم انسانی هم اثربخشی اجتماعی را دیدیم. امروز استاد فقط از راه مقاله ارتقا پیدا نمی‌کند. شیوه آموزش هم مهم است. استاد می‌تواند از راه آموزش و پژوهش و فناوری ارتقا یابد.

سیمایی ادامه داد: اگر انتشار مقاله جنبه محرمانه داشته باشد. به کمیسیون محرمانه می‌رود و استاد از آنجا ارتقا می‌گیرد. تا سال ۱۴۰۳ حدود ۱۱ هزار قرارداد با صنعت داشتند، اما الان شده است ۱۳ هزار. به‌طور میانگین ۲٫۳ اساتید هیات علمی ما با صنعت قرارداد دارند.  برای حل مسائل استان ۷۲ ماموریت استانی به دانشگاه‌ها دادیم. رئیس جمهور برخی از چالش‌ها را به دانشگاه‌ها می‌سپارند. به‌عنوان نموته موضوع آب را به دانشگاه تهران محول کردند و کار بزرگی انجام داده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات فناوری تاکید کرد: در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها که توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (isc) انجام می‌شود، آموزش و پژوهش معیار ارزیابی است. در ارزیابی دانشگاه‌ها میزان جذب اعتبار مالیاتی یعنی میزان ارتباط با صنعت به‌عنوان یک معیار مهم مدنظر است که به‌زودی سطح‌بندی و رتبه‌بندی‌ها اعلام می‌شود و ممکن است بر اساس آن رتبه یک دانشگاه در یک استان محروم و یا در یک شهرستان کم برخوردار بالاتر از یک دانشگاه بزرگ باشد، زیرا در رتبه بندی مسئولیت اجتماعی، اثرگذاری دانشگاه در حل چالش‌ها و جذب اعتبار مالیاتی ماده ۱۱ و ۱۳ مصوبه مجلس ملاک است.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر علوم مقاله
ارسال نظر