رویداد صنایع خلاق ایران از ۱۴ آبان به صحنه میآید
به گزارش خبرگزاری آنا؛ صنایع خلاق مجموعهای از فعالیتهای اقتصادی و فرهنگیاند که بر پایه ایده، خلاقیت، نوآوری و فناوری شکل میگیرند. این حوزه شامل بخشهایی مانند بازیهای ویدئویی، انیمیشن، موسیقی، نشر، طراحی، مد و تبلیغات است. بر اساس آمار جهانی، سهم صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود ۳ درصد و سهم آن از اشتغال جهانی بیش از ۶ درصد برآورد میشود. در ایران نیز طی سال گذشته، گردش مالی حوزه بازیهای دیجیتال به حدود ۷۰ همت و هزینهکرد فرهنگی خانوارها به بیش از ۵۸۰ همت رسیده است؛ ارقامی که نشاندهنده ظرفیت بالای این بخش در اقتصاد کشور است.
سید صادق پژمان در نشست خبری رویداد ملی صنایع خلاق اعلام کرد: روندها نشان میدهد که در حوزه صنایع خلاق کشور، نسبت به ماهیت این مسئله، چه در بُعد اقتصادی، چه در بُعد اجتماعی و فرهنگی، توجه و بینش دقیقی وجود ندارد. در حال حاضر روندهای جهانی حاکی از آن است که کشورهای مختلف در حوزه صنایع فرهنگی و صنایع خلاق سرمایهگذاری و برنامهریزیهای گستردهای انجام دادهاند و حتی از منظر اقتصادی، سهم صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان حدود سه درصد و سهم آن از اشتغال جهانی حدود شش درصد است. این آمار نشان میدهد که طی یک دهه اخیر، سرمایهگذاریهای جدیتری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق صورت گرفته و مخاطبان آن افزایش یافته است. در زمینه سیاستگذاری و تنظیمگری نیز تحولات مثبتی به وقوع پیوسته است.
دبیر رویداد ملی صنایع خلاق، با تأکید بر اهداف برگزاری این رویداد گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، شناساندن و درک صحیح این مسئله است؛ تا بتوانیم این بینش را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم. این رویداد نیز در همین راستا برگزار میشود تا ظرفیتهای کشور در حوزه صنایع خلاق منعکس و دستاوردهای دانشی این حوزه بازتاب یابد.
وی ادامه داد: در پنلهای مختلف طراحیشده، با رویکردی مسئلهمحور تلاش خواهد شد تا نظام مسائل حوزه صنایع خلاق با دقت بیشتری تبیین شود و در صورت نیاز، نسبت به مفهومپردازی و تولید دانش در این حوزه اقدامات تازهای صورت گیرد. یکی از اهداف کلان این رویداد، ایجاد شبکهای فعال میان ذینفعان این حوزه است تا ارتباط و همکاری مؤثر میان آنان شکل گیرد.
مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در تشریح اهداف کلانتر این حرکت اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف ما، رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگ است. اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور، اقتصادی وابسته است و هنوز رشد بالقوه خود را بالفعل نکرده است. در چند دهه اخیر، تمرکز سرمایهگذاری کشور عمدتاً بر صنایع سنگین و سنتی نظیر فولاد، پتروشیمی، سیمان و نساجی بوده است؛ در حالی که امروز لازم است توجه جدیتری به حوزه سرمایههای فکری، ایدهها و سرمایههای ذهنی صورت گیرد.
پژمان در پایان خاطرنشان کرد: مزیت اصلی کشور در حوزه ایده، طراحی و سرمایههای فکری است و این حوزه نیازمند حمایت و تمرکز ویژهتری از سوی تصمیمسازان است.
انتهای پیام/