صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۴:۰۰ | ۰۷ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |

تدریس الهی؛ علم با ایمان برای تربیت تمدن‌ساز

دبیر طرح ملی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی گفت: استادان دانشگاه با جهت‌گیری الهی در کلاس‌های تخصصی، دانشجویان را به مهارت علمی همراه ایمان، اخلاق و خودباوری می‌رسانند تا از زیست‌شناسی تا مهندسی، یاد خدا فضای آموزش را متحول کند و علم به نیرویی الهام‌بخش تبدیل شود.
کد خبر : 1008042

به گزارش خبرنگار آنا، حجت‌الاسلام و روح‌الله مروتی دبیر طرح ملی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی در دوره توانمندسازی اعضای هیئت علمی با عنوان«جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی» طرح استادان جهاد فرهنگی با تبیین اهداف، مبانی و دستاورد‌های طرح ملی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، تربیت دانشجویانی است که در کنار مهارت و دانش علمی از ایمان، اخلاق، معنویت و خودباوری نیز برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه تدریس در ذات خود عملی عبادی است، عنوان کرد: استاد دانشگاه تنها انتقال‌دهندهٔ مفاهیم علمی نیست؛ بلکه الگوی تربیتی، اخلاقی و فرهنگی برای دانشجو به شمار می‌رود. تأثیر رفتار، گفتار و منش استاد در شکل‌گیری نگرش و باور‌های دانشجو بسیار فراتر از محتوای درسی بوده و اگر این ارتباط بر پایه معنویت و خداجویی استوار شود، می‌تواند مسیر زندگی علمی و فردی دانشجو را متحول سازد.

دبیر طرح ملی جهت‌گیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی با اشاره به اینکه تدریس با جهت‌گیری الهی به معنای تحمیل مفاهیم دینی بر علوم نیست، افزود: به دنبال اسلامی سازی علوم به شیوه صوری و شعاری نیستیم، بلکه مقصود آن است که فضای کلاس و فرایند آموزش دانشگاهی از حضور و یاد خدا تهی نباشد.

مروتی با بیان نمونه‌هایی از پیوند علم با ایمان گفت: استادی که در درس زیست‌شناسی درباره نظم شگفت‌انگیز سلول سخن می‌گوید، می‌تواند دانشجو را به تأمل در قدرت و حکمت الهی دعوت کند. در رشته‌های مهندسی، پزشکی، حقوق یا علوم انسانی نیز چنین پیوند‌هایی قابل تحقق بوده؛ کافی است استاد خود را واسطه‌ای برای فهم بهتر آفرینش بداند. جدایی علم از اخلاق، جامعه را با بحران‌های اخلاقی و فرهنگی روبه‌رو می‌کند؛ اما هنگامی که علم با ایمان همراه شود به نیرویی تمدن‌ساز و الهام‌بخش تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بار‌ها بر ضرورت حرکت به سمت «دانشگاه اسلامی» تأکید داشته‌اند و این طرح در واقع پاسخی عملی به آن مطالبه راهبردی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر