صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۷:۱۲ | ۲۸ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |

آغاز نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح مدرسه هوشمند با حضور رئیس جمهور

نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح مدرسه هوشمند با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان آغاز شد.
کد خبر : 1005817

به گزارش خبرگزاری آنا، ظهر امروز نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح مدرسه هوشمند با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان آغاز شد.

در این برنامه آزمایشی که در ۳ بخش «تدریس هوشمند کتب درسی»، «آزمایشگاه هوشمند» و «فناوری شبیه‌سازی (VR)» طراحی و اجرا شد، آقای پزشکیان با حضور در کلاس درس، از نزدیک، روند اجرای این شیوه نوین آموزشی را ارزیابی و بررسی کرد.

رئیس جمهور در بازدید از این مدرسه و پس از مشاهده اجرای عملی آموزش هوشمند، بر ضرورت رفع نواقص، تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت محتوای آموزشی، تأکید و دستور‌های لازم را در این زمینه صادر کرد.

پزشکیان با توجه به اهمیت تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری، اظهار داشت: آموزش مؤثر، آموزشی است که بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهیم. هنگامی که مفاهیم از قالب واژه فراتر بروند و به صورت تصویر و تجربه عینی درآیند، در حافظه دانش‌آموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معنای واقعی تحقق می‌یابد.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت اتکا نکردن نظام آموزش هوشمند به اینترنت، گفت: زیرساخت آموزش هوشمند باید بر پایه ایجاد مراکز داده ملی و مراکز گردآوری داده‌ها شکل گیرد؛ به‌گونه‌ای که تصاویر و منابع آموزشی مورد نیاز معلمان به صورت غیر برخط، ذخیره شود و با زمینه‌های بومی در اختیار معلمان و دانش‌آموزان، قرار گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: در کنار این زیرساخت‌های مستقل، می‌توان امکان دسترسی به اینترنت را برای انجام تحقیقات علمی و طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان، فراهم ساخت.

رئیس جمهور گفت: آموزش هوشمند باید تنها به محتوا‌های دیداری، شنیداری و تعاملی، محدود نماند، بلکه بازدید‌های میدانی و تجربی نیز در برنامه آموزشی گنجانده شود تا دانش‌آموزان بتوانند از نزدیک با واقعیت‌های پیرامون خود آشنا شوند.

پزشکیان با توجه به نقش بنیادین آموزش در توسعه کشور، تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را به‌روز کنیم و کیفیت آموزشی را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بی‌تردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود. نسل امروز، سرمایه حقیقی ایران است و اگر درست آموزش ببیند، توانایی حل همه چالش‌های آینده را خواهد داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با رد تعبیر «نسل z» برای توصیف نسل کنونی، گفت: من با این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها موافق نیستم. اگر ما از رشد علمی و آموزشی عقب بمانیم و ناتوانی خود را به نسل جوان نسبت دهیم، این خطاست. باید با به‌روز رسانی شیوه‌های آموزش و همراهی با تحولات زمان، نسل جدید، راهی که نسل ما پیموده است، قوی‌تر، علمی‌تر و فنی‌تر ادامه دهد.

وی در ادامه سخنان خود با توجه به گسترش تولید محتوا در فضای ارتباطی امروز، تأکید کرد: در دنیای امروز، محتوا‌های فراوانی در حال تولید بوده، اما هنر آموزش آن است که بهترین و مفیدترین محتوا‌ها شناسایی و با شیوه‌ای درست به دانش‌آموزان منتقل شود.

رئیس جمهور، آموزش را زمینه‌ای برای پرورش مهارت‌های بنیادی دانست و گفت: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید ۵ مهارت اساسی، از جمله کار گروهی، مدیریت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانایی به‌کارگیری دانسته‌ها را در دانش‌آموزان، تقویت کند. تحقق این موضوع، مستلزم برگزاری دوره‌های توانمندسازی و مهارت‌افزایی برای معلمان و مربیان است.

پزشکیان، همچنین با تأکید بر نقش مردم در نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: با مشارکت و همکاری خانواده‌ها می‌توانیم آموزش با کیفیت و عادلانه را برای همه دانش‌آموزان فراهم آوریم و به تدریج، نابرابری آموزشی را از میان برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر