صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۰۰ | ۲۱ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |
ایوب آقاخانی در گفتگو با آنا

می‌خواهیم در «دیدی‌نو» لذت کتابخوانی را به اشتراک بگذاریم

مجری برنامه تلویزیونی «دیدی‌نو» که با محوریت ترویج کتابخوانی از شبکه نسیم در حال پخش است، از اهداف این برنامه می‌گوید.
کد خبر : 1003829

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی «دیدی نو» این روز‌ها از شبکه نسیم پخش می‌شود. «دیدی نو» میزبان ۳۲ شرکت‌کننده است که در ۱۶ قسمت برای ترغیب و ترویج فرهنگ کتابخوانی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این برنامه در قالب بخش‌های متنوع و جذاب طراحی شده است تا مخاطبان را با خود همراه سازد.

ایوب آقاخانی، بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینما و مجری «دیدی نو» درباره حضورش در این برنامه توضیح داد: از سال گذشته یعنی دور پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همکاری‌ام را با عوامل و تهیه‌کننده «دیدی نو» آغاز کردم. در ایام نمایشگاه کتاب تهران هر روز از شبکه نسیم در خدمت مخاطبان بودیم؛ آن زمان کار این‌گونه بود که از حال‌وهوای نمایشگاه و غرفه‌هایی که حضور داشتند، کتب جدیدی که ارائه شده بود و وقایع نمایشگاه برنامه تولید کرده و روزانه یک ساعت در حضور مردم داشتیم.

وی افزود: امسال این برنامه باز هم در روز‌های نمایشگاه ادامه پیدا کرد و در بین این دو فصل از «دیدی نو» سازوکاری متفاوت را با تهیه‌کننده برنامه پی ریختیم که با شکل پویش و رقابت و کتابخوانی از نوع نمایشی (شخصاً از آغازکنندگان این شیوه از کتابخوانی در ایران بودم) بتوانیم همان سلیقه را دنبال و مخاطب را بیش‌ازپیش درگیر مقوله کتابخوانی کنیم.

کتابخوانی و کتاب‌یاری در بستر رقابت

این مجری تلویزیون ادامه داد: این پویش‌های کتابخوانی و کتاب‌یاری هر دو در بستر یک برنامه رخ داده است که از کتاب آغاز شده و به کتاب ختم می‌شود. رقابت در آن هست و معرفی عناوین جدید و خواندن کتاب هم بخشی از برنامه است.

آقاخانی افزود: من در این برنامه میزبان و داور مهمانانی هستم که داوری خوانش آنان را از متون بر عهده دارم. البته قضاوت من فنی است و مخاطبان رقم‌زننده برنده نهایی این رقابت‌اند. به‌عبارت‌دیگر من حس و نظر خودم را برای مخاطبانی که شاید با این فضا کمتر آشنا باشند در خصوص تصمیم‌گیری برای خوانش درست‌تر ارائه می‌دهم.

این هنرمند تصریح کرد: در این فصل از «دیدی نو» در هر برنامه یک کتاب را مدنظر قرار می‌دهیم و شرکت‌کنندگان که معمولاً بین دو تا سه نفرند، همان کتاب را می‌خوانند و رقابت می‌کنند و بعدازاین الک اولیه، به مصاف همدیگر می‌روند.

غرق شدن در جادوی کتاب با یک برنامه تلویزیونی

آقاخانی در پاسخ به این سؤال که هدف از برنامه «دیدی نو» چیست، اظهار کرد: هیچ‌چیز جز تشویق مخاطبان به غرق شدن در جادوی کتاب و درک اینکه خواندن کتاب تا چه اندازه می‌تواند در زندگی‌شان مفید، انرژی‌بخش و مؤثر باشد، وجود ندارد. دوست داریم چیزی را که خودمان به‌عنوان کتاب‌خوان تجربه کردیم با دیگران به اشتراک بگذاریم. راهی به ذهن ما نرسید جز تولید چنین برنامه و محتوا‌هایی و در ذیل آن رقابت در کتاب خواندن. این موضوع تازه است و مثالی از آن در رسانه سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چالش من در این برنامه که هم لذت‌بخش و هم ثمربخش بوده، این بود که از تمام تجربیات زیسته خودم در عرصه معلمی، بازیگری، تولید کتاب‌های صوتی، صداپیشگی در معنای بازیگر و مجری رادیو و گویندگی به نفع روشن‌تر کردن افق دید مخاطب برای مواجهه با امر کتابخوانی استفاده کردم. سال‌ها در کوچه و خیابان و مترو و مهمانی و... از من سؤال شده بود که آیا با صدای خوب می‌توان گوینده شد و من در برنامه «دیدی نو» توانستم به تمام این سؤال‌ها یک‌جا جواب بدهم و بگویم که صدای خوب در کنار مجموعه مفاهیمی می‌تواند از ما یک کتاب‌خوان، کتاب‌باز و تولیدکننده محتوای فرهنگی مرتبط با کتاب بسازد و تنها صدای خوب کافی نیست.

آقاخانی در پاسخ به این سؤال که بازخورد مخاطبان از این برنامه را چطور دیده است، عنوان کرد: بازخورد «دیدی نو» در نمایشگاه کتاب تهران را بسیار دیدم. بسیاری از افراد بازخورد دادند از اینکه با اجرای من پای خود را در نمایشگاه گذاشته‌اند، کتابی را که قبلاً خوانده بودند، اما در این برنامه معرفی‌اش کردم، دوباره خوانده‌اند و ورق زده‌اند و کتاب جدیدی که معرفی کردم را خریده‌اند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: اینها به من نشان داد وقتی برنامه‌هایی در یک بزنگاه و ضرب‌الاجل (مانند نمایشگاه کتاب) تا این اندازه اثرگذار است، پس یک برنامه تدبیرشده و صاحب ساختار، چون فصل جدید «دیدی نو» بی‌شک راهگشا و مؤثر خواهد بود، مخصوصاً وجه رقابتی که به آن افزوده شده است، بر تأثیرش خواهد افزود. پس از اتمام این فصل ما به دستاورد‌های این دوره خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر