سوداگری در بازار خودرو با اختلاف ۳۰۰ میلیونی!/ آیا حذف شرط وکالتی، تعادل را به بازار بازمیگرداند؟
به گزارش خبرگزاری آنا؛ بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، از امروز عرضه ۱۱ محصول خود را بدون مسدود کردن هیچ مبلغی در حسابهای وکالتی انجام خواهند داد. این اقدام پس از سالها تنش در عرضه خودرو به بازارها میتواند نشانگر شروع تحولات جدید در کشور باشد.
طی سالهای اخیر، بازار خودرو همواره با عدم تعادل شدید میان عرضه و تقاضا دست و پنجه نرم کرده است. این عدم تعادل، زمینهساز ظهور واسطهگریهای گسترده، سوداگری و قیمتگذاریهای غیرمنطقی در بازار آزاد شده است. در واکنش به این شرایط و در تلاش برای مدیریت فرآیندهای فروش و تخصیص خودرو، شرکتهای خودروساز از مکانیزمهایی نظیر حساب وکالتی استفاده کردند. این حسابها، که به موجب قراردادهای سهجانبه بین خریدار، بانک و شرکت خودروساز تعریف میشدند، نیازمند مسدودسازی مبلغی معادل قیمت خودرو پیش از نهایی شدن تخصیص بودند.
اخیراً، ایران خودرو طی اطلاعیهای رسمی، تصمیم به حذف الزام مسدودسازی وجه در حسابهای وکالتی برای فروش ۱۱ محصول مشخص خود گرفت. این اقدام، که از منظر استراتژیهای فروش و ارتباط با مشتری حائز اهمیت است، نیازمند تحلیل دقیق پیامدهای کوتاهمدت و بلندمدت آن بر ساختار بازار خودرو و انتظارات مصرفکنندگان است. در همین رابطه ۱۱ خودروی مذکور همراه با قیمت مصوب آنها در مهر ماه برای متقاضیان عادی، طرح تعویض خودروهای فرسوده و جوانی جمعیت روی سایت فروش این خودروساز قرار گرفتهاند.
تفاوت قیمت محصولات کارخانه ای با بازار به ۳۰۰ میلیون می رسد
اما تصمیم ایران خودرو برای حذف این پیش شرط در حالی اتخاد شده است که خودروی ۲۰۷ تولیدی این خودروساز در کلاسهای مختلف، تفاوت قیمتی ۱۳۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی با بازار آزاد دارند.
دیگر خودروی تولید داخل یعنی تارا نیز برای نمونه با گیربکس اتوماتیک اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی و برای تارای با گیربکس دستی اختلاف قیمت ۲۴۰ میلیون تومانی از درب کارخانه تا بازار آزاد مفروض است. بین قیمت کارخانهای و بازار آزاد سورن پلاس نیز اختلاف قیمت ۱۲۵ میلیون تومانی حاکم است و این اختلاف قیمت در مورد خودروی رانا پلاس به ۱۳۷ میلیون تومان میرسد.
ابعاد مختلف حذف روش وکالتی کردن حسابها
با این شرایط این ابهام مطرح میشود که مفهوم دقیق حذف شرط بلوکه کردن پول در حسابهای متقاضیان خودروهای داخلی چیست؟ دراین رابطه ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودروسازی، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا به بررسی ابعاد مختلف حذف روش وکالتی کردن حسابها و عرضه خودرو بدون مسدود شدن پول در حسابها پرداخت.
وی ضمن تأیید این تغییر مهم در روش عرضه خودرو اظهار داشت: از همین امروز ایران خودرو عرضه خودروی بدون وکالتی کردن حساب را با ۱۱ محصول آغاز کرده است و این اقدام به معنای آن است که دیگر پولی در حسابهای مسدود نمیشود و عرضه خودرو با سهولت بیشتری انجام میگیرد.
کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: این تصمیم میتواند تأثیر قابل توجهی بر بازار خودرو داشته باشد و قیمتها را در بازار آزاد به سمت تعادل بیشتری سوق دهد.
وی همچنین به کاهش تولید ایران خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام ایران خودرو مسئلهای دو وجهی است؛ در واقع یا این اقدام بیانگر موفقیت دوره خصوصیسازی به اجرا گذاشته شده در روند تکامل این خودروساز است یا ناشی از کاهش تقاضا در بازار است.
خلخالی درباره اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد ایران خودرو گفت: در شرایط فعلی، تفاوت قیمت تا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در برخی محصولات وجود دارد که این فاصله قیمتی، ارزش سوداگری را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین طولانی شدن زمان تحویل خودرو نیز باعث کاهش جذابیت خرید و فروش سوداگرانه شده است.
راهکاری برای ادامه تعالی صنعت خودروسازی
خلالی تصریح کرد: با توجه به تحولات اخیر و همکاریهای گسترده با شرکتهای چینی، صنعت خودرو میتواند با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد. در حقیقت موفقیت تولید به مدیریت بهتر تخصیص ارز و تسهیل در نقل و انتقالات مالی با شرکای خارجی بستگی دارد؛ بنابراین لازم است که مسئولان دولتیبا دقت و تمرکز بیشتر در این زمینه تصمیمگیری کنند.
وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم با استمرار همکاریها و اتخاذ سیاستهای مناسب، تولید خودرو کاهش نیابد و بازار خودرو ایران به سمت تعادل و ثبات حرکت کند.
به گزارش آنا، گفتنی است که این اظهارات در حالی مطرح شده که بازار خودرو ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی از جمله کمبود عرضه و نوسانات قیمتی روبهرو بوده است و تغییرات اخیر در نحوه عرضه خودرو میتواند نقطه عطفی در جهت بهبود شرایط باشد.
انتهای پیام/