صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۳۷ | ۰۶ / ۰۷ /۱۴۰۴
| |

بومی‌سازی علوم هسته‌ای؛ شکست ماشین ترور از قطار علم و دانش

ایران با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر اساس منطق اسلام، به دنبال بمب اتمی نبوده و نیست؛ اما استفاده از دانش و فناوری هسته‌ای را حق مسلّم خود می‌داند و دانشمندان پرتوان ایران همراه با دولت و ملت، به‌عنوان وظیفه‌ای ملی، این هدف را دنبال خواهند کرد.
کد خبر : 1000326

خبرگزاری آنا- علی رحمانی: معقول‌ترین راهکار برای در امان ماندن گنجینه علم و دانش هر کشوری از دست تاراج روزگار و دستبرد اجانب، بومی‌سازی دانش به‌تناسب موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی آن سرزمین است. در آستانه پنجاهمین دهه انقلاب اسلامی، بومی‌سازی دانش هسته‌ای ایران هم به‌مثابه سپری است که ایران اسلامی را در برابر زیاده‌خواهی اجانب حفظ می‌کند.

در ادامه، با توجه به لزوم حراست از دستآورد‌های دانش هسته‌ای ملت ایران، از خلال بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، به اهمیت بومی‌سازی علوم ازجمله در حوزه صنعت هسته‌ای خواهیم پرداخت.

جهش علمی ایران به مدد انقلاب اسلامی

درصد پایین شاخص‌های توسعه انسانی ازجمله میزان سواد و علم‌آموزی در ایران عصر قاجار و پهلوی واضح‌تر از آن است که نیازی به یادآوری داشته باشد. وجود این معضل اجتماعی در ایران معاصر نه تنها موجبات استبدادی شدن بیش‌ازپیش فرهنگ ایرانی را فراهم آورد؛ بلکه زمینه‌ساز تبدیل‌شدن ایران معاصر به مصرف‌کننده صرف علوم تولیدشده در خارج از مرز‌های جغرافیایی و سیاسی ایران شد. اما ازآنجایی‌که یکی از پیامد‌های هر انقلابی تغییر بنیان‌های اجتماعی یک کشور و جامعه است، امام خمینی (ره) به‌عنوان فرهمندترین رهبر انقلابی در عصر خود، اهتمام بسیار زیادی به گسترش متوازن و سریع علم و دانش در کشور داشتند به‌نحوی‌که در یکی از پیام‌های پرشمار خود خطاب به اساتید دانشگاه و دانشجویان فرمودند: «باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته‌های مختلف، اساس فعالیت دانشجویان عزیز باشد؛ که نیازمندی‌های میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود. مع‌الأسف در دوران گذشته اساس بر آن بود که ما را در هر چیز وابسته کنند و با ملت ما آن کنند که دستش برای هر چیز پیش دیگران دراز باشد. شما عزیزان کوشش کنید که از این وابستگی بیرون آیید و احتیاجات کشور خودتان را برآورید؛ و از نیروی انسانی و ایمانی خودتان غافل نباشید، و از اتّکال به اجانب بپرهیزید؛ و استقلال خود را در تمام ابعاد بیمه کنید؛ و از هیاهوی غرب و غرب‌زدگان نهراسید که خداوند متعال با شماست.»

توسعه روزافزون هسته‌ای بهترین مصداق جهش علمی در گام دوم انقلاب اسلامی

چنانچه با عینک کسانی همچون مرحوم شهید بهشتی (به‌عنوان یکی از اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی) به انقلاب و گفتمان و دولت برآمده از آن بنگریم، باید پنجمین دهه انقلاب اسلامی را عصر میوه‌چینی و تمدن‌سازی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نظام شکل‌گرفته در پی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ش دانسته و پیشرفت‌های گوناگون (به‌ویژه در حوزه صنعت هسته‌ای) را ازجمله بهترین مصادیق رشد و جهش درخت علمی بدانیم که در روز‌های آغازین انقلاب اسلامی ایران توسط بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی کاشته شد. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام‌ظله) در دفاع راهبردی خود از دستآورد‌های صنعت هسته‌ای ضمن اشاره به این‌که علم با ترور و بمب از بین نمی‌رود فرمودند: «امروز در کشور ده‌ها دانشمند و استاد مبرّز؛ این گزارشی است که صاحبان قضیه به ما دادند، یعنی یک گزارش متقن و موثقی است، ده‌ها دانشمند و استاد مبرّز، صد‌ها دانش‌پژوه و هزاران تربیت‌شدهٔ گروه‌های هسته‌ای در رشته‌های گوناگونِ مرتبط با این موضوع در حال فعالیتند، همین الان. حالا اینها آمدند تأسیسات فلان جا و فلان جا را بمباران کردند. مسئله این است. این علم است، علم از بین رفتنی نیست، علم با بمب و با تهدید و با این چیز‌ها از بین نمی‌رود، این وجود دارد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر