صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۵
پیام مدیرعامل کانون به مناسبت روز ملی ادبیات کودک

به احترام پیرمرد قصه‏‌گو، کتاب بخوانیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی به مناسبت 18 تیر گفت: «به احترام روز ملی ادبیات کودک، ساعتی بیشتر مطالعه خواهیم کرد و آرامش و لذت خواندن را نثار روح بلند مردی می‏‌کنیم که بچه‏‌ها را از صمیم قلب دوست داشت.»
کد خبر : 100013

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در پیام خود نوشته است:


«آن‏چه بر پیشانی برگ‏‌های تقویم نگاشته شده، شاید به ظاهر فقط یادآور نام یا اتفاقی تاریخی میان روزهایی باشد که مثل باد در حرکتند، اما گاهی برگی از برگ‏‌های تقویم، نامی بزرگ را یادآور می‏‌شود که با رسوخ کلمه در کاغذ ماندگار شده است.


هجدهم تیر ماه یکی از همان روزهای باشکوهی است که در پسِ روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، پرده از نام مردی برمی‏اندازد که سالیان متمادی برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم دلش تپید و دود چراغ را به جان خرید تا قصه‏‌های خوب را برای بچه‏‌های خوب ماندگار کند. کمتر ذهنی است که با شنیدن نام مهدی آذریزدی به کلیله‏ و دمنه، منطق‏‌الطیر و...، سفری نداشته باشد و طعم خوش قصه‏‌هایی را که با هنرمندی و به سادگی بازنویسی و روایت شده‏‌اند در خیال خود مرور نکند.


شاید راز ماندگاری و موفقیت چشمگیر پیرمردی ساده‏‌دل و روشن‏‌بین که در خرمشاه یزد برای پر کردن خلاء ادبیات کودک به تنهایی و بدون پشتوانه به‏ پا خاست، درک عمیق و به موقع نسبت به نیاز روز جامعه‏‌ای بود که کودکان و نوجوانان را به درستی در نیافته بود. قصه‏‌های ساده‏ او برای بزرگ‏ترها و اهتمامش برای معرفی متون کهن فارسی، نشان از ضرورت حضور ادبیات در زندگی جاری همه‏ مردمی دارد که سواد خواندن را با مرور قصه‏‌هایی ساده تجربه می‏‌کنند.


روز ملی ادبیات کودک و نوجوان علاوه بر بزرگداشت یاد و نام مردی که قصه‏‌های خوب را برای بچه‏‌های خوب ایران زمین می‌نوشت، یادآور اهمیت نقش شعر و قصه در دنیای کودکان و ایجاد فرصتی برای متولیان کودک است تا با تامل بیشتری به دنیای کودکانه بنگرند و به محتوایی بیندیشند که در قالب شعر و قصه، به خیال کودکان و نوجوانان نقش می‏‌دهد و مسیر تربیت و پرورش فکر و روح پاک و معصومشان را ترسیم می‏‌کند.


روز ملی ادبیات کودک و نوجوان زیباترین تاکید را برای خانواده‏‌ها نیز به همراه دارد تا یادشان بماند، حضور کتاب در کنار سایر نیازهای کودک و نوجوان در سبد خرید خانواده، امری ضروری و حیاتی است و چه بسا این روز آغازی باشد برای حرکت به سوی کتابفروشی‏‌ها و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه‏ روزانه.


هجدهم تیرماه گرچه نیک مرد ادبیات کودک و نوجوان را به سوی آسمان بدرقه کرد، اما عطر حضور مهدی آذریزدی در همه‏ قصه‏‌های خوب فارسی پیچیده است. پس به احترام روز ملی ادبیات کودک، ساعتی بیشتر مطالعه خواهیم کرد و آرامش و لذت خواندن را نثار روح بلند مردی می‏‌کنیم که بچه‏‌ها را از صمیم قلب دوست داشت.


علیرضا حاجیان‌زاده
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»


انتهای پیام/

ارسال نظر