ارتقای کیفیت زندگی شهروندی زیر چتر دولت الکترونیک/ آخرین اقدامات چیست؟
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دولت الکترونیکی مفهومی است که بر بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات مختلف دولتی به شهروندان اشاره دارد. با الکترونیکی شدن ساختار و نحوه عملکرد دولتها، شیوه ارتباطی آنها با شهروندان، سازمانها دستخوش تغییر و تحول میشود، بهطوریکه باعث تسریع در خدمترسانی به مردم و کاهش تردد شهروندان در سطح شهر میشود.
الکترونیکی شدن فرصت جدیدی پیش روی دولت و مردم میگذارد و راه ارتباطی آسانی را برای دسترسی به ارگانهای دولتی و مشارکت مستقیم و بدون واسطه مردم ترسیم میکند.
یکی دیگر از پیامدهای اجرای دولت الکترونیکی کاهش تعداد مدارک و پروندهها و بهطورکلی نسخه فیزیکی اسناد مورد نیاز است، بینیازی مراجعه حضوری به دفاتر و سازمانهای مربوط و انجام همه این کارها فقط با اتصال به اینترنت و ورود به پایگاه الکترونیکی نهاد موردنظر، مهمترین و اصلیترین قابلیت این تغییر است.
در راهبرد این موضوع وزارت ارتباطات برای توسعه دولت هوشمند الکترونیک گامهای خوبی برداشتهشده است. راهاندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاههای دولتی به این سامانه، ارائه بیش از 3 هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ثبت نام حدود ۱۴ میلیون نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و استفاده روزانه تا ۲ میلیون نفر از پنجره ملی، ارائه بیش از ۲۳۰۰ نوع استعلام الکترونیک در مرکز ملی تبادل سرویس (NIX) بهعنوان بستر اصلی تبادل استعلامات الکترونیک بین دستگاههای اجرایی و نیز بخش خصوصی و انجام بیش از 10 میلیارد تراکنش الکترونیک در این مرکز و افزایش تعداد دستگاههای متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ۲۷۷ در اول دولت به ۴۰۳ دستگاه ازجمله این اقدامات مهم است.
پیوستن همه دستگاهها به دولت هوشمند
در راستای تحقق این موضوع تاکنون بیش از ۹۷ درصد از دستگاههای اجرایی به پنجره ملی هوشمند پیوستهاند و بیش از 3 هزار خدمت در بستر آن به مردم ارائه میکنند.
افزایش تعداد دستگاههای متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات از ۲۷۷ دستگاه در اول دولت به ۴۰۳ دستگاه رسیده است
سامانههای پرمخاطب پنجره ملی هوشمند
بر اساس آخرین گزارشها تعداد کاربرانی که از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند به بیش از ۲۸ میلیون میلیون نفر رسیده است که در نوع خود رکورد بینظیری محسوب میشود. وزارت آموزشوپرورش، وزارت راه و شهرسازی، درگاه ملّی مجوزها و سازمان تأمین اجتماعی، از سامانههای پرمخاطب است.
افزایش شفافیت کارها و مسئولیتپذیری دولت، افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای دولت، افزایش دسترسی به خدمات عمومی، افزایش مشارکت مردم و تقویت مردمسالاری، کمک به حفظ محیطزیست از ویژگیهای مهم دولت الکترونیک بهحساب میآیند که هرکدام در جای خود میتواند دستاوردی بزرگ در ارتقا کیفیت زندگی افراد در کشور داشته باشند.
ارائه ۲۰ درصد خدمات به صورت هوشمند
چندی پیش عیسی زارع پور وزیر ارتباطات اعلام کرد که در ادامه برنامه الکترونیکی کردن دستگاههای اجرایی تا پایان دی امسال ۲۰ درصد خدمات باید بهصورت هوشمند ارائه شود.یعنی باید بهصورت برخط، غیرحضوری و بدون نیاز به هر ارائه مدرک شناسایی، دریافت شود. به گفته زارعپور، تعداد کاربران ایرانی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به ۲۸ میلیون نفر رسیده و بیش از ۳ هزار خدمت از طریق my.gov.ir در اختیار مردم قرارگرفته است.
ضرب العجل دولت هوشمند برای سنجش رضایت شهروندان
از این رو با اتمام مهلت پیوستن نهاده به ارگان گام دوم این موضوع تعیین ضربالاجل برای دستگاههای اجرایی مکلفاند تا پایان سال جاری سنجش رضایت شهروندان و ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی و هوشمند ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اخذ و بازخورد نظرات و حسب مورد اعمال نظرات را جهت اطلاع به درخواستکننده بهصورت برخط به پنجره ملی ارسال نمایند.
شورای اجرایی فناوری اطلاعات بهمنظور مشارکت شهروندان در فرایند بهینهسازی و هوشمند سازی خدمات و در اجرای ماده ۱۰ آئیننامه اجرایی بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کلیه دستگاههای اجرایی مکلفاند تا پایان سال جاری سنجش رضایت شهروندان و ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی و هوشمند ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اخذ و بازخورد نظرات و حسب مورد اعمال نظرات را جهت اطلاع به درخواستکننده بهصورت برخط به پنجره ملی ارسال نمایند.
همه دستگاههای اجرایی مکلفاند تا پایان امسال سنجش رضایت شهروندان و ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی و هوشمند ارائهشده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اخذ کنند
سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز موظف است ضمن بهروزرسانی سامانه کنترل پروژههای پیشران بر اساس این مصوبه، دسترسی لازم برای درج گزارش وضعیت پیشرفت پروژهها توسط مدیران پروژه را فراهم کند. بررسی و صحت سنجی پیشرفت ماهانه پروژهها با مسئولیت کمیته نظارتی هوشمند سازی سازمان برنامهوبودجه، سازمان اداری و استخدامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام میگیرد.
کلام آخر...
دولت الکترونیک گام مهمی در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان محسوب میشود؛ اما نکته حائز اهمیت حفاظت از دادهها و اطلاعات شخصی افراد است. استقرار حکمرانی نظام داده عاملی حیاتی برای ارائه خدمات هوشمند الکترونیکی است که نظام اجرایی آن توسط سازمان فناوری اطلاعات تنظیم شده است تا زیستبوم دادهای یکپارچه و کارآمد برای حکمرانی در این حوزه ایجاد شود.
انتهای پیام/