فرصتهای پيش روی دانشجويان در دانشگاههای نسل چهارم چیست؟
زينب حزباوی، رئيس هسته پژوهشی هيدرولوژی و آبخيزداری پژوهشکده مديريت آب دانشگاه محقق اردبيلی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه پژوهش اساسیترین رکن پيشرفت هر کشور است، گفت: پیشرفت مسلماً جز با تربیت نيروی انسانی متخصص امکانپذير نيست. خوشبختانه امروزه بشر با عبور از گذرگاههای نادانی و ناآگاهی به مرحلهای ورود پيدا کرده است که توليد علم بهاندازه کافی در حال انجام است.
وی افزود: در حال حاضر نيروی کار، سرمايه انسانی و بستر علماندوزی مهياست و دانشگاهها در قرن بيستم با گذر از نسل سوم وارد نسل چهارم شدهاند؛ در نسل چهارم تفاوتهای اساسی در محيط و شبکه حکمرانی دانشگاهی در کشور با نسلهای قبل وجود دارد و دانشگاهها از روشهای گوناگونی بر جريان توليد، سازگاری و باز توليد نظامهای اجتماعی تأثير میگذارند.
خلاقيت دانشگاهیان از نيروهای محرکه دانشگاههای نسل چهارم است
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خلاقيت و کارآفرينی اساتيد و دانشجويان يکی از نيروهای محرکه نسل چهارم دانشگاههاست، گفت: لذا آنچه دانشجويان و اساتید تا به امروز از کاربردی نبودن نتايج تحقيقات خود رنج میبردند، امروز فضا برای کاربردی شدن نتايج فراهم شده است؛ در واقع مسير به سمتی در حال پيشرفت است که ديگر فعاليتهای غيرکاربردی جايی برای عرضه شدن ندارند و صرفاً آن دسته از کارها دارای ارزش هستند که مسئلهمحور و مبتنی بر راهحل معنیدار باشند.
حزباوی ادامه داد: در دانشگاههای نسل چهارم ارزش اصلی بر مبنای مشارکت راهبردی، پرورش کارآفرين و ميزان جذب سهم درآمد از منابع خارجی و نيز ميزان تأثيرگذاری بر ساير مؤلفههای جامعه استوار است. ارتباط بين دانشگاهها، صنايع و دولت رويکرد اصلی دانشگاههای امروزی است و از مراکز آموزش عالی موفق در اين زمينه میتوان به دانشگاههای کمبريج، استنفورد و هاروارد اشاره کرد.
نوآوری و کارآفرينی به منبع درآمد دانشگاههای نسل چهارم تبديل شده است
وی عنوان کرد: راهبرد اصلی موفقيت دانشگاههای نسل چهارم، تبادل دائم ايدهها ميان دانشگاهيان، شرکتها و سازمانهای غيردولتی و نيز بخشهای دولتی و خصوصی است. اکنون نوآوری و کارآفرينی بهعنوان منبع درآمد اين دانشگاهها تبديل شده است و لذا اين اميد وجود دارد که دانشگاههای کشور در آيندهای نزديک از حالت رکود به محيطی پويا و نقشآفرين در پيشرفت کشور تبديل شوند. همچنین دانشجويان از آموزشهای نوين برای ارتقای مهارتهای شخصی و شغلی بهره لازم را ببرند.
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/