مشکل ترافیک محدوده دانشگاه علوم و تحقیقات مرتفع میشود/ از راهاندازی مجتمع ایستگاهی مترو تا استقرار پل عابر مکانیزه
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به عنوان بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در شمالیترین نقطه منطقه ۵ تهران واقع شده است.
این مرکز دانشگاهی در زمان آغاز فعالیت خود در سال 1363 با 250 دانشجو در رشتههای مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی آغاز بهکار کرد و در حال حاضر با ۱۲ دانشکده، ۲۷ مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و ۹۶ گروه تخصصی میزبان ۴۰ هزار دانشجو در در ۶۳۴ رشته گرایش است.
این دانشگاه مادر در ابتدا در مکانی واقع شده بود که فاصله مناسبی نسبت به مناطق پرتردد و مسکونی داشت ولی با توسعه بافت شهری در حال حاضر این مجتمع علمی در محدوده مسکونی پرتراکمی واقع شده که این موضوع مشکلات آمد و شد را هم برای ساکنان منطقه و هم دانشجویانی که از نقاط مختلف شهر به دانشگاه مراجعه میکنند به وجود آورده است.
برای تسهیل در رفت و آمد دانشجویان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران مسیر ویژه BRT را برای این منظور از میدان آزادی تا دانشگاه علوم و تحقیقات پیشبینی کرده است.
یکی از مشکلاتی که دانشگاهیان و اهالی علم برای رسیدن به این مرکز دانشگاهی دارند این است که در زمان شلوغی و پیک ترافیک، برای تردد در این مسیر تعداد اتوبوس کافی برای رفت و آمد فراهم نیست.
علی ۲۳ ساله دانشجوی رشته ارتباطات اجتماعی در گفتگویی که با خبرنگار شهری خبرگزاری آنا داشت، با اشاره به معضل ترافیک در ایامی که باید در این دانشگاه حضور داشته باشد میگوید: زمانی که کلاسهای ما تمام میشود و قصد داریم با اتوبوس دانشگاه را ترک کنیم، آن قدر دانشجویانی که در صف ایستادهاند زیاد هستند و زمان حرکت اتوبوسها طولانی است که مدت زیادی طول میکشد تا بتوانیم سوار شویم.
مونا ۱۹ ساله دانشجوی رشته زبان انگلیسی هم در این خصوص به خبرنگار آنا میگوید: همیشه برای سوارشدن زمان زیادی معطل میشویم؛ زیرا اتوبوسهای این خط همیشه تعدادشان کم است و وضعیت تاکسی هم که دست کمی از اتوبوسها ندارد.
ماهان ۳۱ ساله دانشجوی رشته مکانیک هم صحبت دیگر دانشجویان را تأیید میکند و میافزاید: گویا قرار نیست مشکل اتوبوسهای BRT دانشگاه حل شود، صبحها که از سمت میدان آزادی به سمت دانشگاه حرکت میکنیم و بعد از ظهر همین خط را بازمیگردیم، وضعیت به همین منوال است و اصلاً انگار نه انگار که این خط بهصورت اختصاصی برای این مجتمع دانشگاهی در نظر گرفته شده است.
البته این تنها بخشی از مشکلات دانشجویان است، در این میان ساکنان این منطقه نیز با قرار گرفتن دانشگاه در نزدیکی محل سکونتشان دچار مشکلاتی شدهاند که مهمترین آن پارک حاشیهای خودروها در اطراف دانشگاه است. با وجودی که سرتاسر خیابان از میدان دانشگاه به سمت شمال علامت «پارک ممنوع» نصب شده است ولی علیرغم تدارک پارکینگ در درون و بیرون دانشگاه همچنان با پارک حاشیهای مواجه هستیم که روند رفت و آمد را در این خیابان و به تبع آن معابر اطراف با مشکل مواجه میکند.
احتمال راهاندازی مجتمع ایستگاهی مترو در دانشگاه علوم و تحقیقات
محمدباقر اسدی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 5 تهران در این ارتباط به تلاشهای این منطقه برای رفع گرههای ترافیکی به پیشنهادهایی در راستای رفع گرههای ترافیکی این محدوده اشاره کرد.
اسدی در گفتگویی که با خبرنگار خبرگزاری آنا داشت در ارتباط با تلاشهای شهرداری منطقه ۵ تهران بهمنظور رفع گره ترافیکی محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: ساماندهی ترافیک محدوده دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بهطور ویژه در دستور کار قرار دارد.
وی ضمن اشاره به جلسه هفته گذشته شهرداری منطقه ۵ تهران با رئیس واحد علوم و تحقیقات، گفت: در این جلسه دو پیشنهاد مطرح شد که مورد توافق اولیه قرار گرفت و بر همین اساس منتظر مکاتبات لازم در این خصوص هستیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۵ تهران پیشنهاد اول را اقدام ترکیبی سهگانهای عنوان کرد و افزود: استفاده از باند کندروی دانشگاه جهت ورود و خروج خودرو، اصلاح هندسی محدوده جزیره روبروی ورودی دانشگاه در راستای ایجاد گذر و ایستگاه تاکسی و همچنین جابجایی پل عابرپیاده به قسمت ورودی دانشگاه و مکانیزه شدن آن پیشنهاد اول در جهت حل مشکلات آمد و شد در منطقه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است.
اسدی با اشاره به این مطلب که برای انجام عملیات باند کندرو منتظر تحویل زمین برای انجام عملیات عمرانی هستیم، اذعان کرد: پیشنهاد دوم مربوط به ایجاد دسترسی ضلع شمالی پارکینگ همسطح است که با اجرای آن عملاً ترافیک منطقه حصارک روان خواهد شد که این موضوع در دست بررسی نقشه ملکی آن است.
وی در ادامه از احتمال راهاندازی ایستگاه متروی اختصاصی برای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سخن به میان آورد و گفت: بررسی این موضوع مربوط به خط ۷ متروی تهران است که از میدان کتابی وارد سیمون بولیوار میشود و امکان راهاندازی سه ایستگاه اشرفی اصفهانی، پایانه جنتآباد و میدان دانشگاه را خواهد داشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۵ تهران از تشکیل کمیته مشترک میان مترو، دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری تهران برای معرفی زمین و امکانسنجی مترو برای بررسی ایجاد مجتمع ایستگاهی در این واحد دانشگاهی خبر داد.
ظرفیت اتوبوسهای خط علوم تحقیقات- آزادی کافی است
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در راستای تسهیلات رفت و آمد دانشجویان خط اختصاصی میدان آزادی- علوم تحقیقات را راهاندازی کرده است.
بنا بر اذعان روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خط آزادی-علوم تحقیقات در واقع زیرمجموعه خط اصلی جنتآباد- آزادگان است و این خط با حدود 80 اتوبوس در این مسیر به ارائه خدمت میپردازد.
این شرکت مدعی است که تعداد اتوبوسهای موجود در این خط به تعداد کافی است و ازدحام بهوجودآمده در این زمان از سال بهدلیل این است که پس از سه ماه تابستان رفتار ترافیکی مردم میبایست تغییر کند و با رسیدن به میانه پاییز این رفتار متعادلتر شده و مردم سفرهای خود را بهتر مدیریت خواهند کرد.
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ارتباط با ساماندهی حرکت اتوبوسها اقدام به راهاندازی سیستم هوشمند کرده است. در این راستا اتوبوسهای شرکت واحد به سیستم GPS مجهز و همچنین با دسترسی به دوربینهای ترافیکی این ناوگان بهطور لحظه به لحظه رصد میشود.
مدیریت حمل و نقل اتوبوسهای شرکت واحد براساس سیستم هوشمند است
ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی با بهرهمندی از این سیستم هوشمند، زمان حرکت اتوبوسها را براساس حجم مسافر مشخص کرده و در ساعاتی که اوج تقاضا برای سفر وجود داشته و در مکانهایی که امکان دپو و توقف خودرو وجود داشته باشد تعدادی اتوبوس آماده به خدمت به خط تزریق میکند.
در این سیستم هوشمند سرعت و نحوه رانندگی رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد چک میشود و در صورت انحراف از خط و یا افزایش سرعت مجاز موضوع به مسئول خط و خود راننده اطلاع داده میشود تا نسبت به اصلاح انحرافات اقدام شود.
با توجه به مجموعه اقداماتی که از سوی شهرداری منطقه و تعاملات میان دانشگاه و مترو صورت گرفته بهنظر میرسد میبایست هرچه سریعتر به انجام تشریفات اداری آن انجام شود تا مردم منطقه و دانشجویان با خاطر آسودهتری نسبت به تردد و رفت و آمد در این منطقه بپردازند.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/