دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان (۳۰)

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
دبیر و معاون ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در خصوص دلیل حضور و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فناوری‌های نرم فرهنگی توضیح داد.
کد خبر : 907775

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سهم صنایع خلاق و دانش‌بنیان‌ها از سبد ایجاد کسب‌وکار‌ها و عدالت شغلی در همه دنیا و ایران به لحاظ گردش مالی و ایجاد و توسعه کسب‌وکار جزو بالاترین سهم محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری سخت به شکوفایی اقتصادی جوامع منجرشد و البته همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ی خانواده بزرگ صنایع سخت یا کارخانه‌ای منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدمات حاصل از آن، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی با محیط پیرامون کمک می‌کنند.

ارتباط صنایع سخت و صنایع نرم در ایجاد بسترشکوفایی در اقتصاد جوامع کمک می‌کند و این دو موضوع را می‌توان مکملی برای ارتقای دانش و فناوری به همراه توسعه کیفیت زندگی مردم دانست.

اثرگذاری نرم و اقتصاد اجتماعی


نقش آفرینی دانش‌بنیان

در همین زمینه مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد هماهنگی و پیگیری بین دستگاه‌هایی است که در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم در حال فعالیت هستند، وظیفه دارد.

وی ادامه داد: این ستاد در حال همکاری با بیش از ۲ هزار شرکت خلاق است که در حوزه دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرند و همچنین ۴۰۰ شرکت دانش بنیان خلاق که در حال فعالیت هستند.

حسنلو تاکید کرد: در حوزه اثر گذاری نرم و اقتصاد اجتماعی اصولا تنها این شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قادر به نقش آفرینی و اثرگذاری هستند. در حوزه بین الملل نیز ما مسئله‌ای که در حوزه ارائه تصویر اقتصادی و اجتماعی از کشور و دیپلماسی عمومی داریم با ابزار صنایع خلاق قابل حل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تصریح کرد: اگر بخواهیم تکنولوژی و صنعتی را همراه با بسط فرهنگی به خارج از کشور ارایه و توسعه دهیم، بهترین و سریع‌ترین راه حل بهره گیری از توان همین شرکت‌های خلاق و دانش بنیان است.

دانش بنیان‌ها قابلیت ارائه تکنولوژی پیچیده و نوین را دارند

از سوی دیگر و در همین رابطه، آهنگربیگ معاون ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز در تشریح فعالیت‌های دانش بنیان‌ها در توسعه فناوری نرم فرهنگی به خبرنگار آنا گفت: دانش بنیان‌ها با شیوه‌های مخصوص به خود در حال فعالیت و ارزیابی هستند و بیش از ۸ هزار دانش بنیان وارد توسعه فناوری‌های نرم شده اند.

وی ادامه داد: تا اسفند ماه سال گذشته بیش از ۲ هزار شرکت خلاق نیز به این صنعت پیوسته اند. شرکت‌های خلاق واحد‌هایی هستند که فناور و نوآور و فرهنگی هستند، اما شرکت‌های دانش بنیان با ایجاد فناوری‌های پیچیده و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در حال کار هستند و از بسط فرهنگی کمتری برخوردارند.

آهنگر بیگ تصریح کرد: سطح فناوری و پیچیدگی محصولات دانش بنیان‌ها به شدت بالا بوده و از این حیث دارای برتری خاصی برای فعالیت در صنعت فناوری نرم فرهنگی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته