دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتشار صورت مالی همه شرکت‌های دولتی در دولت سیزدهم

انتشار صورت مالی همه شرکت‌های دولتی در دولت سیزدهم
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم شفافیت بیشتر شده است، گفت: صورت مالی همه شرکت‌های دولتی در این دولت منتشر شده و در سامانه کدال قابل جستجو است و فقط چند شرکت به دلیل مساله امنیتی، اطلاعات آنها منتشر نشده است.
کد خبر : 910711

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدجواد شریف‌زاده امروز در نشست پیش رویداد ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: امسال در قانون بودجه تکلیف شد که صورتجلسه‌های مجمع شرکت‌های دولتی نیز افشا شود و محرمانه نیست و منتشر خواهد شد. از سازمان بازرسی که شان قانونی حسابرسی شرکت‌های دولتی دارند درخواست کردیم تا به صورت جدی با شرکت‌های دولتی تعامل داشته باشند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد افزود: صورت مالی باید شفاف باشد و حسابرس کار خود را انجام دهد؛ ما در مساله شفافیت جلوتر هستیم، اما هنوز راه داریم تا به سمت جلو حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از عدم بهره‌وری و ناکارآمدی‌ها شرکت‌های دولتی به دلیل نبود شفافیت‌هاست، گفت: بخش عمده‌ای از شرکت‌های دولتی که در این مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، یا در نقطه مطلوب، ضعیف و متوسط بوده‌اند. ۵ یا ۶ مسئله در شرکت‌های دولتی داریم که عمده مشکلات به خاطر این موارد است.

شرکت‌هایی که در دولت نیستند بهره‌وری بالاتری دارند

شریف‌زاده ادامه داد: اگر این مسائل را حل کنیم، بهره‌وری آنها حل خواهد شد؛ در غیر این صورت بهره‌وری پایین در شرکت‌های دولتی ادامه پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه شرکت‌هایی که در دولت نیستند بهره‌وری بالاتری دارند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مسئله اول مساله ماهیت است، گفت: باید مشخص شود که شرکت دولتی چه پدیده‌هایی هستند. ما خیلی جا‌ها در نظام مدیریت کشور تفکیکی بین سازمان، وزارتخانه و اداره یا سایر موارد نداریم که باید این مساله حل شود.

وی بیان داشت: بعد باید تفکیک رابطه مالی بین دولت و شرکت‌های دولتی را باید مشخص کنیم؛ همچنین تقسیم سود باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه دولت منابع جدید برای افزایش سرمایه شرکت‌ها ندارد، در صورتی که شرکت‌ها منابع مالی نداشته باشند، نمی‌توانند به بهره‌وری برسند.

شریف‌زاده عنوان کرد: یک مسئله مهم دیگر رابطه مالی با دولت در تقسیم سود است؛ همچنین مساله بعدی شفافیت است.

معاون وزیر اقتصاد به موضوع حکمرانی به عنوان مساله بعدی پرداخت و گفت: ما در حوزه حاکمیت شرکتی خیلی عقب هستیم؛ در شرکت‌های بورسی به خاطر الزام‌های سازمان بورسی و در بانک‌ها به خاطر قوانین بانک مرکزی جلوتر هستیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های دولتی کمیته‌های تخصصی حسابرسی و ریسک ندارند؛ از این رو این شرکت‌ها با اداره دولتی و شرکتی فرق ندارد که باید حکمرانی در شرکت‌های دولتی افزایش پیدا کند، البته اقداماتی در همین راستا شروع شده است.

 شرکت‌های دولتی بهره‌وری را افزایش دهند

شریف‌زاده ابراز داشت: مسئله بعدی، در شرکت‌های دولتی انگیزش است؛ یکی از مهم‌ترین مساله انگیزش برای مدیران و کارکنان است که خیلی مهم است و شرکت‌های دولتی از این موضوع آسیب دیده‌اند. شرکتی‌هایی با بهره‌وری ضعیف یا بالا، حقوق یکسانی می‌گیرند، البته در دولت ما برای پول کار نمی‌کنیم، ولی نظام جبران خدمات مهم است که باید برای مسئله انگیزش فکر کنیم تا شرکت‌های دولتی بهره‌وری را افزایش دهند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد آخرین مسئله در شرکت‌های دولتی را سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها از شرکت‌های مادر کشور هستند و اگر این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نکنند سال به سال افت می‌کنند. این شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری زنده هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته