دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 14:17

۹۹.۹درصد جمعیت شهری و ۸۶درصد روستایی ایران به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند

۹۹.۹درصد جمعیت شهری و ۸۶درصد روستایی ایران به آب شرب بهداشتی دسترسی دارند
معاون آب و آبفای وزارت نیرو در دهمین اجلاس شورای جهانی آب گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست حتی با یک استاندارد سختگیرانه ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه آب شرب و بهداشتی قرار دهد.
کد خبر : 912745

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، محمد جوانبخت در دهمین اجلاس شورای جهانی آب با اشاره به شهادت رییس‌جمهور ایران گفت: ساعاتی پیش باخبر شدم که رئیس‌جمهور محبوب جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه به همراه هیئتی در اثر حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند، این ضایعه را به همه انسان‌های آزاده و به‌ویژه به ملت بزرگ ایران که شاهد خدمات ارزنده وی بودند، تسلیت گفته و لذا باید در نخستین فرصت، محل کنفرانس را ترک کنم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

وی ادامه داد: به‌عنوان نماینده وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران مراتب تشکر خود را از دولت و مردم کشور جمهوری اندونزی و برگزارکنندگان این گردهمایی بزرگ صمیمانه ابراز می‌کنم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برگزاری باشکوه دهمین اجلاس شورای جهانی آب در پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، خاطرنشان کرد: در این اجلاس ۶ موضوع مهم با شعار «آب برای شکوفایی» مورد بررسی قرار می‌گیرد و تجربیات کشور‌های مختلف ارائه خواهد شد.

جوانبخت گفت: وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در مسئله بازتخصیص آب و توسعه استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف و همچنین مدیریت توأمان مصرف آب و برق در چاه‌های کشاورزی، جهت توسعه عدالت و شفاف‌سازی به دستاورد‌های مهمی دست‌یافته است.

وی با بیان اینکه در خصوص تأمین آب برای انسان‌ها و طبیعت ضرورت دارد بررسی شود چرا در سه دهه اخیر هنوز برخورداری جمعیت جهان از آب آشامیدنی سالم به ۷۵ درصد نرسیده است، ادامه داد: حدود ۲ میلیارد نفر جمعیت جهان همچنان به آب سالم دسترسی ندارند. هرچند جمهوری اسلامی ایران توانسته است حتی با یک استاندارد سخت‌گیرانه ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه آب شرب و بهداشتی قرار دهد.

معاون وزارت نیرو خاطرنشان کرد: درحالی‌که در این رویداد با موضوع تأمین آب برای همه انسان‌ها بحث و گفتگو می‌شود، خوب است بدانیم مردمی که در غزه زندگی می‌کنند با مشکل تأمین آب شرب مواجه هستند و تحت‌فشار سخت‌ترین جنایت‌ها شامل کشتار بچه‌ها و زنان، عدم دسترسی به احتیاجات اولیه زندگی از جمله کمبود آب و محاصره از سوی رژیمی هستند که به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.

جوانبخت گفت: ما با صدای رسا در کنار همه آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی فریاد می‌زنیم.

وی با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر در جای‌جای این جهان پهناور چه در کشور‌های توسعه‌یافته و چه در کشور‌های درحال‌توسعه شاهد تلفات جانی در خصوص پدیده مخرب سیلاب هستیم، افزود: در موضوع دیگر این اجلاس اندیشمندان بایستی در خصوص مقابله با این بلایای طبیعی چاره‌اندیشی کنند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر توجه به افزایش تاب‌آوری جوامع از طریق آموزش و تنوع‌بخشی به اقدامات غیرسازه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های مدیریت یکپارچه سیلاب (IFM) با بازنگری قوانین مرتبط با مدیریت بحران در کشور را به‌منظور شفاف‌سازی وظایف مابین سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری موردتوجه قرار داده است.

جوانبخت افزود: آنچه در دیگر موضوع این اجلاس موردبحث قرار می‌گیرد مباحث حکمرانی و دیپلماسی آبی خصوصاً در مقوله آب‌های مرزی است که همیشه باعث اختلاف میان اقوام و کشور‌ها می‌شود.

وی به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم‌های همکاری آبی بین ایران با کشور‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ایران با کشور‌های همسایه خود در شرق، غرب و شمال دارای معاهدات و تفاهم‌نامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته