دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1403 - 00:08
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

بومی‌سازی محصولات فناورانه پزشکی توسط محققان داخلی + فیلم

بومی‌سازی محصولات فناورانه پزشکی توسط محققان داخلی + فیلم
مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت به عنوان نخستین تولیدکننده پروتئین خالص‌سازی‌شده سیلک فیبروئین و سیلک سریسین از ابریشم، توانسته دانش فنی این محصولات فناورانه را بومی‌سازی کند.
کد خبر : 911891

علی آقابابایی‌بنی مدیر یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح دستاوردهای این شرکت اظهار کرد:‌ شرکت «فارمد آیو زیست‌بافت» به عنوان نخستین تولیدکننده پروتئین خالص‌سازی شده سیلک فیبروئین و سیلک سریسین از ابریشم توانسته دانش فنی این محصولات هایتک را بومی‌سازی کند تا این محصولات که پیش‌ازاین وارداتی بودند با هزینه کمتر در کشور برای پژوهشگران، صنایع آرایشی و بهداشتی و نیز دارویی عرضه شود.

فناور برتر هفته پژوهش 1402 در چهارمحال و بختیاری درباره چگونگی شکل‌گیری شرکت دانش‌بنیان متبوعش عنوان کرد:‌ سال ۱۳۹۹ به‌صورت شرکت مسئولیت محدود ایجاد شد و از ابتدا همه فعالیت‌ها با همکاری آزاده ایزدیاری رئیس هیئت‌مدیره شرکت و دکتری تخصصی مهندسی شیمی با گرایش مهندسی بافت پیش رفته و شکل‌گیری آن بر اساس تبادل‌نظر در حوزه تخصصی و همکاری‌های مشترک صورت گرفت.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان افزود:‌ شرکت تاکنون موفق به اخذ جواز تأسیس و سپس اخذ پروانه بهره‌برداری از اداره کل صمت استان چهارمحال و بختیاری شده، زمان زیادی صرف اخذ مجوز‌ها کرده‌ایم. مسیر بسیار سختی را گذرانده در بسیاری از موارد به دلیل اینکه نخستین بودیم کار سخت‌تر بود؛ چراکه باید کارمندان بخش دولتی را توجیه کرده یا آیین‌نامه‌ها و قوانین را پیدا می‌کردیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم. با این اوصاف شرکت موفق شد با ساخت اتاق تمیز موافقت سازمان غذا و دارو را برای صدور سیب سلامت اخذ کند.

آقابابایی‌بنی گفت: نوع محصولات شرکت مواد اولیه مهندسی بافت است که از منابع مختلفی استخراج می‌شود. علاوه بر کاربرد‌های حوزه تخصصی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی این مواد شامل هیدروکسی آپاتیت، اکسید کلسیم، هیدروکسید کلسیم، پروتئین سیلک فیبروئین و سیلک سریسین به‌عنوان مواد اولیهٔ افزودنی به محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد داشته،‌ کاربرد‌های فراوانی در پزشکی بازساختی و مهندسی بافت دارد و ازجمله اصلی‌ترین مواد در ساخت داربست‌های مهندسی بافت و نیز حامل‌های دارو محسوب می‌شوند که بسیار مورد استفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: قیمت نمونه‌های خارجی سیلک فیبروئین و سیلک سریسین بسیار گران بوده و با این وجود امکان بی‌کیفیت یا جعلی بودن نمونه‌های خارجی وجود دارد، این در حالی است که شرکت فارمد آریو زیست بافت این دو محصول را با گواهینامه پیشرفته از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با قیمت مناسب‌تر و تضمین اصالت به پژوهشگران عرضه می‌کند.

مدیر شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تشریح محصولات این شرکت مطرح کرد:‌ هیدروکسی آپاتیت و سایر مشتقات کلسیم تأثیر مهمی در سلامتی دندان و استخوان‌های انسان دارند که توسط این شرکت قابل ارائه به داروسازی‌ها و تولیدکنندگان محصولات مرتبط ازجمله خمیردندان است. فیبروئین و سریسین ابریشم نیز در جوان‌سازی پوست انسان کاربرد عمده‌ای دارد، تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی بخشی از مشتریان ما هستند که با سیلک فیبروئین و سیلک سریسین کیفیت و تأثیر انواع کرم، سرم و سایر محصولات مراقبتی پوست را ارتقا می‌دهند. امروزه زخم پوش‌های بسیار قوی برای انواع زخم‌ها و عارضه‌های پوستی با استفاده از مواد تولیدشده در این شرکت فرموله می‌شوند.

بومی‌سازی محصولات فناورانه پزشکی توسط محققان داخلی

آقابابایی‌بنی با مثبت ارزیابی کردن نقش این شرکت در کسب درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه بیان کرد:‌ با توجه به قرارداد بین شرکت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در مدت زمان فعالیت شرکت در این سال‌ها، مطابق قرارداد سود بالاسری فروش محصول را به این واحد دانشگاهی پرداخت کرده و در هر ترم دو تا سه نفر از دانشجویان مهندسی شیمی به‌عنوان کارآموز در این شرکت آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه زمان‌بر بودن اخذ مجوز‌ها یکی از پر چالش‌ترین مشکلات در راه تجاری‌سازی محصولات فناور است، عنوان کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با در اختیار گذاشتن فضای کاری اشتراکی یاری‌رسان این شرکت بوده‌ و در همه مراحل اخذ مجوز‌ها همسو با شرکت است.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اصلاح قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان تبیین کرد: در این قانون عبارت «پارک‌های علم و فناوری» در موارد متعدد به‌کار برده شده است؛ اما به دلیل اینکه عبارت«مرکز رشد» قید نشده، مدیران شرکت‌های مستقر در مرکز رشد برای پیشبرد اهداف با مشکل مواجه می‌شوند.

آقابابایی‌بنی تأکید کرد:‌ نکته بعدی که بسیار مهم است توجیه و تبیین آیین‌نامه‌ها و قوانین و مصوبات با دیدگاه تسهیلگری برای ادارات و ارگان‌های دولتی است؛ چراکه مصوبه‌ای مانند مصوبه هیئت‌وزیران سال ۱۳۹۴ برای تسهیلگری و پیشبرد اهداف دانش‌بنیانی وضع شده؛ اما در برخی موارد در سازمان‌هایی ازجمله محیط‌زیست سخت‌گیری‌هایی اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته