دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جست‌وجوی حیات فرازمینی در ابر‌های اسیدسولفوریک سیاره زهره

جست‌وجوی حیات فرازمینی در ابر‌های اسیدسولفوریک سیاره زهره
نخستین ماموریت خصوصی بعدی به سیاره زهره، جستجوی زندگی فرازمینی در ابر‌های اسید سولفوریک را بررسی می‌کند.
کد خبر : 889396

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، در نخستین مأموریت خصوصی بعدی به سیاره زهره جستجوی زندگی فرازمینی در ابرهای اسید سولفوریک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بعد از موفقیت‌های بسیار در برنامه‌های فضایی سیاراتی همچون مریخ محققان به دنبال اجرای مأموریت‌های علمی در سیارات دیگر هستند. یکی از سیاراتی که به نظر می‌رسد شرایط خاصی برای زندگی  داشته باشد سیاره زهره است.

سیاره زهره در فاصله نسبتاً نزدیکی از خورشید قرار دارد و از نظر اندازه و جرم شبیه به زمین است. با این حال، شرایط غیر قابل زیست آن برای انسان به دلیل وجود جوی غنی از گازهای گلخانه‌ای، درجه‌ حرارت بسیار بالا و جو سنگینی که شامل ابرهای غلیظ از اسید سولفوریک است، پذیرفته شده است. همچنین سیاره زهره آب به مقدار کافی در سطح خود ندارد که بتواند میزبان زندگی باشد. اما باوجود این موارد، ایده وجود حیات در ابرهای اسیدی آن و همچنین حوضچه‌های زیرزمینی آبی و جریانات گازی هنوز پایه قوی و قابل توجهی برای تحقیقات علمی هستند.

حال با انجام مطالعات و شبیه‌سازی‌های بسیار، برنامه‌ریزان و محققان به نتایجی رسیده‌اند که پیشنهاد می‌دهند مأموریتی برای جستجوی زندگی فرازمینی در سیاره زهره در نظر گرفته شود. این مأموریت نخستین مأموریت خصوصی است که می‌تواند سرنخ‌های محکمی درباره وجود زندگی فرازمینی در سیاره زهره به دست آورد.

برنامه آینده این مأموریت شامل ارسال یک فضاپیما به سیاره زهره با تجهیزات پیشرفته و توانایی‌های مختلف جستجو است. یکی از اصلی‌ترین اقدامات در این مأموریت، تعبیه سنسورهای پیشرفته در فضاپیما است که قادرند به تحلیل جزئیات ابرهای اسیدی و جستجوی علائم زندگی در آن‌ها بپردازند. این سنسورها قادرند دما، فشار و ترکیبات شیمیایی موجود در ابرهای ونوس را تحلیل نمایند و اینکه آیا مواد و علائمی از زندگی فرازمینی وجود دارد یا خیر را بررسی کنند.

به علاوه، این سفینه فضایی قادر به ارسال ربات‌هایی به سطح سیاره زهره است که بتوانند از خاک و سنگ‌های سطح سیاره نمونه‌برداری کنند. تجهیزات نمونه‌برداری پیشرفته به ماحصل این مأموریت کمک می‌کند تا نمونه‌هایی از سنگ و خاک سیاره زهره جمع آوری شود و با ارسال به آزمایشگاه‌های زمینی بررسی شود‌.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته