دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره مرموز شیان پرتاب شد

ماهواره مرموز شیان پرتاب شد
چین آخرین ماهواره از مجموعه مخفیانه خود را آخر هفته پرتاب کرد.
کد خبر : 911957

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی جی‌تی‌ان، چین آخرین ماهواره شیان که متعلق به مجموعه ماهواره‌ای مخفیانه این کشور است را با موشک لانگ‌مارچ به مدار زمین فرستاد.

بدین ترتیب، موشک لانگ‌مارچ در ساعت ۷:۴۳ بعد از ظهر روز ۱۱ می (۲۳۴۳ به وقت گرینویچ و ساعت ۷:۴۳ دقیقه صبح ۱۲ ماه می‌به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در صحرای گبی، شمال غربی چین بلند شد. پس از اعلام موفقیت آمیز پرتاب، مقامات چینی فاش کردند که محموله ماموریت، ماهواره شیان-۲۳ بوده است.

مقامات چینی هیچ تصویری از این ماهواره ارائه نکرده و تنها در توضیح این فضاپیما آمده است که شیان-۲۳ برای نظارت بر محیط فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این توصیف مبهم برای سری ماهواره‌های طبقه بندی شده شیان که نام آن به عنوان آزمایش ترجمه می‌شود، مانند روال گذشته است که مقامات چینی شرح وظایفی از این مجموعه ماهواره ارائه نکرده‌اند. این ماهواره‌ها احتمالاً وظایف مختلفی را انجام می‌دهند، در مدار‌های مختلف کار می‌کنند و طیفی از فناوری‌های جدید را آزمایش می‌کنند.

چین در دو دهه گذشته حداقل ۳۶ ماهواره شیان را پرتاب کرده و به گفته یکی از وب‌سایت‌های مربوط به عملیات فضایی، حداقل یکی از آنها با اجرای انجام مانور‌های غیرعادی ماهواره‌ای ناظران ماهواره‌ها را در آزمایشگاه زمینی شگفت‌زده کرده است.

این ماموریت، ۵۲۲ امین پرواز سری پرتابگر‌های لانگ مارچ چین بود و این کشور قصد دارد در سال جاری حدود ۱۰۰ ماموریت دیگر را انجام دهد. پرتاب ماهواره‌های شیان معمولاً به صورت محرمانه و بدون اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌شود.

ماهواره مذکور به توانایی‌های قدرتمندی مجهز شده و احتمالاً برای مسائل امنیتی و نظارتی از آن استفاده می‌شود. چین به شدت در حال توسعه و تقویت نیروی فضایی خود است و قصد دارد در این زمینه رقابت جدی با سایر کشورها، از جمله آمریکا، داشته باشد.

ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها ابزار‌های بسیار مهم در دنیای امروزی هستند که برای مسائل مختلف از ارتباطات تلفن همراه تا پیشبرد تحقیقات علمی و نیز کنترل و نظارت بر ترافیک هوایی و دریایی استفاده می‌شوند. توسعه و استفاده از ماهواره‌های پیشرفته نشان از توانایی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته یک کشور در دنیای امروز دارد، و چین با این پرتاب جدید نشان داد که این مسیر را به طور جدی دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته