دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین داده‌های شبکه راداری با فرکانس بالا رونمایی شد

نخستین داده‌های شبکه راداری با فرکانس بالا رونمایی شد
چین اخیرا شبکه اولیه‌ای از رادار‌های فضایی با فرکانس بالا را ارائه کرده است که اطلاعات مهمی را برای پیش‌بینی شرایط یونوسفر فراهم می‌کند.
کد خبر : 912872

به گزارش خبرگزادی علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین اعلام کرد، برای نخستین‌بار روز دوشنبه نتایج تشخیص علمی را از شبکه رادار فرکانس بالا در عرض جغرافیایی میانی خود توسعه داده تا داده‌هایی که حاصل از تشخیص با کیفیت بالا است را برای پیش بینی و هشدار‌های آب و هوای فضایی ارائه دهد.

این کشور که شبکه راداری را در مناطق شمالی خود ساخته، داده‌های راداری را در کارگاه بین‌المللی شبکه رادار «سوپر دوال» (Super Dual) در پکن منتشر کرد.

شبکه راداری که توسط مرکز ملی علوم فضایی تحت آکادمی علوم چین ساخته شده است، در اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از فاز دوم پروژه مریدین چین که یک شبکه پایش هوای فضایی متشکل از ایستگاه‌های زمینی است، تکمیل شد.

به گفته این مرکز، کشور چین پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ای در فناوری رادار منسجم با فرکانس بالا و تحقیقات علمی آن داشته و اکنون قادر است همکاری‌های بین المللی را در این زمینه گسترش دهد.

یونوسفر بخش تاثیرگذار تمام ذرات باردار جو زمین و بسیاری از فضاپیما‌ها و همچنین ایستگاه‌های فضایی است و دانشمندان می‌گویند بروز بی‌نظمی در آن می‌تواند سیگنال‌ها را مختل کند.

در مجموع شش رادار پراکندگی منسجم با فرکانس بالا در سراسر استان جیلین، منطقه خودمختار مغولستان داخلی و منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ راه اندازی شده است.

این زنجیره راداری با فرکانس بالا به شناسایی مداوم بی‌نظمی‌های یونوسفر در عرض‌های جغرافیایی میانی و بالای بخش آسیایی در مقیاس بزرگ دست می‌یابد و برد شناسایی آنها می‌تواند به ۴ هزار کیلومتر از جنوب به شمال برسد و گستره شرق به غرب بیش از ۱۲ هزار کیلومتر باشد.

اقدام چین به عنوان یک قدم مهم در جهت بهبود توانایی‌های پیش‌بینی شرایط یونوسفر در سراسر جهان شناخته شده است.

این شبکه از رادار‌های فضایی امکان پیش‌بینی پدیده‌های هوا فضایی مانند طوفان‌های خورشیدی و تأثیرات آنها بر فضای نزدیک زمین و سیستم‌های ماهواره‌ای را فراهم می‌کند. همچنین، این شبکه اطلاعات مربوط به تغییرات خورشیدی و فعالیت‌های خورشیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند بر ارتباطات ماهواره‌ای تأثیرگذار باشد.

این اطلاعات حیاتی برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از پدیده‌های هوا فضا بر سیستم‌های فضایی و ماهواره‌ای ضروری بوده و در زمینه‌های ارتباطات، ناوبری، پایش اقلیمی و امنیت ملی اهمیت دارد. این اقدام چین به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در زمینه تحقیقات هوای فضایی نشان از تعهد و توانایی آنها در این حوزه دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته