دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فرصت طلایی برای اقتصاد دیجیتال/ دولت برای حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی چه کرده؟

فرصت طلایی برای اقتصاد دیجیتال  دولت برای حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی چه کرده؟
سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال رونمایی و در آن، حمایت‌های خوبی برای سکو‌های داخلی درنظر گرفته شد که به تصویب کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت رسید و دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن شدند.
کد خبر : 910849

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تقویت پلتفرم‌های داخلی و حمایت از آن‌ها یکی از اولویت‌هایی است که دولت سیزدهم آن را به طور جدی دنبال می‌کند تا کسانی که وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند به آسانی از آن استفاده کنند و یا افرادی که در آن کسب و کار راه می‌اندازند بتوانند آن را گسترش و ارتقا دهند.

در این راستا سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال رونمایی و در آن، حمایت‌های خوبی برای سکو‌های داخلی درنظر گرفته شد که به تصویب کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت رسید و دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن شدند.

بر اساس این آیین‌نامه همه سکو‌هایی که با ارائه خدمات پیام‌رسانی و شبکه اجتماعی توانایی میزبانی کسب و کار‌ها را دارند، مشمول سکو‌های داخلی هستند که می‌توانند برای اجرای آیین‌نامه همکاری کرده و بر اساس ضوابط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأیید شوند.

مهم‌ترین حمایت‌های اصلی که در مصوبه در نظر گرفته شده عبارت است از: تأمین زیر ساخت‌های مراکز داده و خدمات ابری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تأمین انواع خدمات پرداخت برای کسب و کار‌ها و کاربران از طریق سکو‌های مشمول، تخفیف تبلیغات به ویژه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معافیت مالیاتی کسب و کار‌های روی سکو‌های داخلی، قبول هزینه‌های راه اندازی و توسعه سکو‌های مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، ارائه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید به تأمین کنندگان زیرساخت ابری سکو‌های مشمول، تخفیفات پستی به منظور کمک به لجستیک و حمل و نقل کسب و کار‌های مشمول از طریق سکو‌های مشمول و اتصال به مرکز تبادل خدمات دولت الکترونیک و امکان تسهیل ارائه خدمات روی درگاه به مردم از طریق سکو‌های مشمول.

در این میان وزارت ارتباطات نیز علاوه بر پذیرفتن وظایفی، نقش ناظر و هماهنگ کننده را به عهده دارد که آن را به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول کرد. یکی از اقدامات قابل توجه، اجرای پروژه «ابر دولت» توسط سازمان فناوری اطلاعات بود که برای تقویت زیرساخت پلتفرم‌های داخلی در نظر گرفته شده است.

از آماده‌باش پارک‌های علم و فناوری برای پذیرش پلتفرم‌ها تا معافیت مالیاتی

به طور مثال در این آیین‌نامه اعلام شده است که سکو‌ها و پلتفرم‌های داخلی می‌توانند از مزایای قانونی حضور در پارک‌های علم و فناوری برخوردار شوند. به منظور حمایت و برخورداری سکو‌ها از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد شرایط پذیرش و استقرار دفتر‌های اصلی و شعب پلتفرم‌های را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.

از سوی دیگر دولت حمایت‌ها و مزایایی را در زمینه معافیت مالیاتی برای کسب و کار‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند درنظر گرفته که بر این اساس آن، یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکار‌ها و افرادی که در پلتفرم داخلی فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده و آنها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف می‌شوند. در ادامه اجرایی شدن مصوبات آیین‌نامه حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال، سایت و مرکز تماس ۱۶۴۹ مربوط به این طرح  به عنوان راه ارتباطی میان صاحبان سکو‌های و صاحبان کسب و کار‌های فعال بر بستر سکو‌ها و کاربران مراجعه کننده به این سکو‌ها با دولت راه‌اندازی شد.

دولت حمایت‌ها و مزایایی را در زمینه معافیت مالیاتی برای کسب و کار‌هایی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند درنظر گرفته و آنها را دو سال از پرداخت مالیات، معاف کرده است

در این راستا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص اهمیت اجرای این آیین‌نامه در کشور گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از پلتفرم‌های داخلی، امکان رقابت با نمونه‌های خارجی را فراهم کنیم و حتی در صورت رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی، پلتفرم‌های داخلی بتوانند در بازار رقابتی سهم مناسبی را به خود اختصاص دهند و این فرصت قابل توجهی برای پلتفرم‌های داخلی است که از تسهیلات استفاده کنند و در فضایی بدون رقیب خارجی فعالیت کنند.

اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی به کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی

به تازگی سازمان فناوری اطلاعات ازاعطای تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی خبر داد. این وام به دسته‌ای از کسب و کارهای حقیقی، حقوقی و صنفی تعلق می‌گیرد که دارای حداقل سه ماه سابقه فعالیت در زمینه فروش کالا و یا ارائه خدمات بر روی سکوهای مشمول هستند، این سکوها شامل: ایتا، روبیکا، سروش پلاس، شیپور، کسبینو، آی گپ و بله می‌شود اصلی‌‌ترین مزیت آن نسبت به دوره‌های گذشته این است که در دوره های گذشته دو ماه الی ۷۵ روز زمان لازم بود تا وام تصویب شده به بانک برسد؛ اما اکنون این زمان حداکثر به یک ماه کاهش یافته است.

حال با گذشت یک سال و نیم از ابلاغ این آئین‌نامه، سوالی که مطرح می‌شود که دستگاه‌ها به چه میزان وظایف و تکالیف خود را به انجام رسانده‌اند و سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی تا چه حد از حمایت‌های دولت سیزدهم در این حوزه بهره‌مند شده‌اند؟

                     دولت برای حمایت از کسب و کار‌ها چه کرد؟ / از حرف تا عمل چقدر فاصله است

تصحیح قوانین تا پایداری شبکه لازمه توسعه پلنفرم‌های کسب و کار

در همین راستا محمدضا اصنافی کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره حمایت دولت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال گفت: حمایت از استارت‌آپ‌ها ریسک بالایی دارد، مثلا در کشورهای خارجی از هر۱۰ استارت‌آپ ۹ تا شکست می‌خورد و یکی پیروز می‌شود. حمایتی که دولت‌ها می‌کنند این است که با کمک در سرمایه‌گذاری اولیه ریسک شکست را کم می کنند تا اگر شکست خوردند بخشی از هزینه را بتوانند جبران کنند که ‌سرمایه‌گذاری خطرپذیر نام دارد.

وی افزود: اتفاقی که درکشورما باید انجام شود این است که حمایت‌های دولتی ریسک کسب و کارها و استارت‌آپ را کم کند نه آن را افزایش دهد. مثلاً در پارک‌های علم و فناوری استارت‌آپ‌ها یا پلتفرم‌ها با یک فضای گلخانه‌ای و غیرواقعی، مواجه هستند؛ اما در انتها با خارج شدن از آن و قرارگرفتن در فضای واقعی با شکست مواجه می‌شوند.

این کارشناسی فناوری اطلاعات عنوان کرد: دولت اگر قصد دارد کمک مفیدی به پلتفرم‌ها کند باید قوانین را تصحیح و پیچیدگی آن را کم کند به طوری‌که رفتار حاکمیت قابل پیش بینی باشد. موضوع دیگر پایداری شبکه است که باید ارتقا پیدا کند. اکنون کیفیت دسترسی اصلا مناسب نیست و استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌های داخلی از این موضوع آسیب دیده‌اند. زمانی که محدودیت‌های اینترنتی تا این حد گسترش پیدا نکرده بود، پلتفرم‌های داخلی فعالیت خوبی داشتند و جای خود را در میان مردم باز کرده بودند؛ اما اقدامات شتاب‌زده باعث شد این پلتفرم‌ها جای خود را در میان مردم از دست بدهند درحالی که اگر این اتفاق نمی‌افتاد و رشد طبیعی داشتند وضعیت‌شان از موقعیت الان بهتر بود.

دولت اگر قصد دارد کمک مفیدی به پلتفرم‌ها کند این است که قوانین را تصحیح کند و پیچیدگی آن را کم کند و رفتار حاکمیت قابل پیش بینی باشد

جمع بندی

مسئله مهمی که درباره کسب و کارهای داخلی مطرح می‌شود این است که ابتدا مردم باید بتواند به یک پلتفرم اطمینان پیدا کنند تا در آن شروع به کسب و کار کنند. خوشبختانه تاکنون این اتفاق افتاده و با محدودیت‌های به‌وجود آمده در پلتفرم‌های خارجی بسیاری افراد به استفاده از سکوی‌های داخلی روی آورند، حال با در نظر گرفتن میزان کافی مخاطب لازم است از سوی دولت حمایت‌های مادی و معنوی صورت بگیرد تا این روند توسعه ادامه داشته باشد که این موضوع می‌تواند از ایجاد بستر زیرساختی مناسب مانند ابردولت تا اعطای وام و حمایت‌های این چنینی صورت بگیرد و مهم‌تر است که این اقدامات در مرحله وعده و وعید متوقف نشود و عملیاتی شود تا شاهد حمایت هرچه بیشتر مردم از سکوهای داخلی باشیم.

از طرف دیگر نیز نهادهایی که در این راستا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری دارند مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و امور دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارشاد و بانک مرکزی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید در ارتقای این طرح کمک کنند تا به نتایج مثمری برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته