دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عیسی زارع‌پور:

کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند

کیفیت و سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که همه طرح‌هایی که با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد برای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی در کشور بود که حاصل آن افزایش کیفیت و سرعت شبکه و اینترنت می‌شود.
کد خبر : 911472

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و در آستانه روز جهانی ارتباطات با حضور در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به جلسه نظارت ستادی رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات گفت: ما در آستانه روز جهانی ارتباطات توفیق میزبانی رئیس جمهوری را داشتیم و همه طرح‌هایی که امروز با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد برای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی در کشور بود که حاصل آن افزایش کیفیت و سرعت شبکه و اینترنت می‌شود.

وی افزود: اولین پروژه‌ای که افتتاح شد، اتصال ۷ هزار و پانصدمین روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی از ابتدای دولت سیزدهم بود. ما از ابتدای دولت این کار را آغاز کردیم و الان بیش ۹۶ درصد روستا‌ها به لحاظ تعداد به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل هستند و به لحاظ جمعیتی هم قریب به ۹۹ درصد روستا‌ها تحت پوشش قرار گرفته اند.

زارع پور ادامه داد: روستا‌های متصل شده و باقی مانده عمدتا از جمله روستا‌های صعب العبور و دور افتاده هستند و گا‌ها برای اتصال یک روستا باید چند سایت راه اندازی شود و یا جاده و برق کشی انجام شود یا حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر فیبرنوری کشیده شود. 

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای همین تعداد روستا‌های متصل شده نیز قریب به ۴ هزار ۵۰۰ کیلومتر جاده، ۴ هزار کیلومتر شبکه برق و ۴ هزار ۲۰۰ کیلومتر فیبرنوری احداث شده است، تصریح کرد: ثمره ایجاد چنین زیرساختی در دور اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی مشخص شد که ۹۹ درصد پوشش داشتیم و ۹۹ درصد استعلامات رای دهندگان به شکل برخط انجام شد.

وی تاکید کرد: زیرساختی که توسعه پیدا می‌کند بستری است برای هر نوع کار فناورانه مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات که نمونه دیگر آن بحث نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی است و هم اکنون ۹۵ درصد نسخه‌ها الکترونیک نوشته می‌شود صد درصد الکترونیکی پیچیده می‌شود.

زارع پور در ادامه با اشاره به پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها گفت: ما پس از افتتاح این پروژه در استان قم که کل شهر‌های این استان تحت پوشش قرار گرفت، امروز نیز این پروژه در ۲۰ شهر دیگر کشور غیر از استان قم افتتاح و همزمان عملیات اجرایی در ۵۰ شهر دیگر آغاز شد. 

وی افزود: در حال حاضر ۷ و نیم میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها قرار گرفته اند و برنامه ما این است که تا پایان سال میزان پوشش را به ۱۴ میلیون خانوار برسانیم که یعنی دو سوم کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد و سال بعد نیز کل شهر‌های کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وزیر ارتباطات با اشاره به ضروت اتصال به فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها نیز گفت: الان قریب به نیم میلیون نفر در مجموع از فیبر نوری و (VDSL) استفاده می‌کنند و برنامه ما این است که امسال این عدد را به ۲ میلیون برسانیم. البته دلیل این فاصله بین پوشش و اتصال این است که ما باید اول پوشش را ایجاد و زیرساخت را فراهم می‌کردیم و بعد فراخوان می‌دادیم. الان که به نقطه قابل قبولی از لحاظ پوشش رسیده ایم برنامه‌ای برای افزایش میزان اتصال به ۲ میلیون خانوار را تا پایان سال در دستور کار قرار داده ایم.

زارع پور با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای افزایش میزان اتصال در پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها گفت: حالا با دستور رئیس جمهوری باید به کمک همکارانم برنامه ریزی کنیم که میزان اتصال را تا پایان سال به بیش از ۲ میلیون خانوار برسانیم.

وی با بیان اینکه همزمان با توسعه لایه دسترسی با پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، شبکه انتقال و شبکه IP کشور نیز توسعه داده شد، افزود: تا الان با افتتاحی که امروز انجام شد، تقریبا ظرفیت شبکه انتقال و شبکه IP کشور حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است که در شبکه انتقال برای نخستین بار از تجهیزات انتقال نوری کاملا ایرانی استفاده شد که می‌توان گفت ۲۰ ترابایت از ظرفیت ایجاد شده که تقریبا یک سوم ظرفیت شبکه انتقال می‌شود هم اکنون با تجهیزات با کیفیت داخلی توسعه داده شد تا حالا ایران به جمع تعداد محدود کشور‌هایی که چنین تجهیزاتی می‌سازند اضافه شده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته