دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عملیات کربلای ۳ نخستین تجربه موفق سپاه پاسداران در جنگ‌های دریایی بود

امروز سالروز عملیات کربلای ۳ در دوران دفاع مقدس است، عملیاتی که نخستین تجربه موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ‌های دریایی بود.
کد خبر : 413425
10214669_604.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،‌ امروز 11 شهریور 1398 برابر با 3 محرم 1441 است؛ 33 سال پیش در چنین روزی عملیات غرورآفرین کربلای 3 توسط رزمندگان اسلام انجام شد. کربلای 3 اولین تجربه سپاه اسلام در جنگ آبی بود که با توکل به خداوند و شجاعت رزمندگان اسلام نتایج بسیار خوبی را در بر‌داشت.


یکی از مناطقی که به منظور انجام عملیات ایذایی و محدود مطرح و تصویب شد، اسکله «الامیه» عراق بود. این مأموریت طبعاََ به نیروی دریایی سپاه واگذار شد، اما به لحاظ نوپا بودن این نیرو قرار شد یکی از یگان‌های باتجربه نیروی زمینی سپاه برای انجام این عملیات آماده شود. دو اسکله نفتی «الامیه» و « البکر» در آب‌های خلیج فارس و جنوب شرقی «رأس البیشه» با فاصله 11 کیلومتر از یکدیگر و در یک راستا نسبت به خط شمال واقع شده‌اند. سواحل جمهوری اسلامی ایران در شمال این دو اسکله و فاو، خور عبدالله و بوبیان نیز در غرب آن قرار دارد. محل تعبیه این سکوها نقطه تلاقی آب اروندرود و خور عبدالله با خلیج فارس است.



با شروع جنگ تحمیلی و تلاش عراق برای افزایش صدور نفت، فعالیت این سکوها نیز شدت گرفت، در نتیجه به صورت یکی از اهداف مورد حمله جمهوری اسلامی ایران درآمد. مانع اصلی منطقه مورد نظر آب بود و این نخستین تجربه سپاه برای انجام عملیات جدی در دریا محسوب می‌شد. قرار بود تعدادی پل شناور برای بردن خمپاره، تانک و ضدهوایی 57 میلیمتری و حتی کاتیوشا به دریا استفاده شود، در این راستا حتی تعدادی قایق و شناور برای انجام عملیات طراحی و سلاح‌های مخصوصی که معمولاً در خشکی از آنها استفاده می‌شد روی این قایق‌ها تجهیز شد.



عملیات شناسایی که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود، به طور مستمر انجام می‌شد. سرانجام در ساعت 1 و 30 دقیقه بامداد 11 شهریورماه 1365 عملیات کربلای 3 با رمز «حسبنا الله و نعم الوکیل» جهت انهدام اسکله الامیه آغاز شد. در جریان این عملیات اسکله الامیه که مرکز جاسوسی عراق در خلیج فارس به شمار می‌آمد تصرف و پس از خارج ساختن کلیه تجهیزات منهدم شد.



 همچنین بخشی از اسکله البکر هم منهدم و نیروهای تیپ 440 که باقی‌مانده نیروی ازمیان‌رفته دریایی عراق بود، متلاشی شد. در نبرد دریایی دو فروند هواپیما، یک کشتی یدک‌کش، یک ناوچه موشک‌انداز، رادار پایانه البکر، مقدار قابل توجهی سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن منهدم شدند و تعداد 550 تن کشته و زخمی و اسیر شدند.



غنائم به دست آمده در این عملیات شامل 12 قبضه توپ ضدهوایی، دو دستگاه رادار، یک دستگاه رادار دریایی، 10 فروند قایق، انواع مین دریایی، 2 قبضه موشک سهند، یک دستگاه رادار رازیت و انواع سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین بود و به این ترتیب نخستین تجربه سپاه پاسداران در جنگ دریایی به مدت دو روز با پیروزی به پایان رسید. 


انتهای پیام/4072/4100/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته