دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 11:10
 ده پهلوان در نشست خبری تشریح کرد؛

حضور فعال پژوهشگاه در هفته میراث فرهنگی/ انتشار ۶ نشریه علمی پژوهشی تا سال آتی

حضور فعال پژوهشگاه در هفته میراث فرهنگی  انتشار ۶ نشریه علمی پژوهشی تا سال آتی
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نمایشگاه‌های پوشاک اقوام ایرانی، جشنواره فیلم اقوام ایرانی، همایش ادبیات شفاهی، نششت بزرگداشت خیام، همایش علمی میراث ناملموس و... از برنامه‌های پژوهشگاه برای هفته میراث فرهنگی است.
کد خبر : 910852

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست مطبوعاتی مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صبح امروز بیست و سوم اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه در این پژوهشگاه برگزار شد.

ده پهلوان در این نشست عنوان کرد: پژوهش از گذشته بن مایه سازمان میراث فرهنگی (پژوهشگاه) بود که در سال ۹۲ توان نخبگانی جدا و در قالی پژوهشگاه به کار خود ادامه می‌دهد. من در سال ۱۴۰۲مسئولیت پژوهشگاه را بر عهده گرفتم و افتخار داشتم به میراث فرهنگی کشورم خدمت کنم، هنوز به آرمان‌هایمان نرسیدیم، اما تلاش‌مان را می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی فعالیت‌هایی که تا بحال انجام داده و در دستور کارشان قرار دارد، گفت: موضوع خلیج فارس، الگوی ایرانی و باستان شناسی برایمان بسیار حائز اهمیت بوده است. مهندسی تعامل پژوهشگاه و وزارتخانه برایمان اولویت داشت که خوشبختانه شورای پژوهشی استان‌ها و همینطور شورایی با خود وزارتخانه تشکیل دادیم که فعالیت‌ها را هدفمند کردیم. بحث انتشارات را هم قابل توجه پیش بردیم و با ۷۰عنوان کتاب جدید و ۱۰۰جلد کتاب مجازی در نمایشگاه کتاب شرکت کردیم و بستر‌هایی فراهم کردیم تا سال اتی ۶ نشریه علمی پژوهشی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پنج همایش اصلی پژوهشگاه دارد که در صددیم اینها را در استان‌ها برپا کنیم، افزود: از جمله همایش جاده ابریشم و گردهمایی باستان شناسی و تلاش کردیم سفر‌های استانی را هم به راه بیاندازیم تا برخی معضلات استان‌ها را بررسی و حل کنیم.

ده پهلوان با اشاره به مرجعیت کمیته دستگاهی کرسی‌های ترویجی اظهار داشت: این کرسی‌ها چندین جلسه برپا شده که گزارش هایش موجود است. باستان شناسان ما در سطح کشور نیاز به اموزش‌های تخصصی دارند، چون اینها صف مقدم فعالیت‌های باستانی ما هستند و اگر زبده نباشند از پس نیاز‌ها بر نمی‌ایند.

وی با اشاره به نزدیک بودن به هفته میراث فرهنگی و بیست برنامه پژوهشگاه گفت: نمایشگاه‌های پوشاک اقوام ایرانی، جشنواره فیلم اقوام ایرانی، همایش ادبیات شفاهی، نششت بزرگداشت خیام، نقد کتاب چنگیز خان و شاماران و همایش علمی میراث ناملموس، نشست گفتمان شناخت، نشست‌های تخصصی هنر‌های سنتی و نمایشگاه اثار یکساله هنر‌های دستی و …. در دانشگاه‌های مختلف و جزیره قشم و دیگر شهر‌های برپا خواهد شد.

جزئیات کشف باستان‌هایی در همدان

ده پهلوان در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: ما دیروز مجوز کاوش در همدان را صادر کردیم که کارهایش اتفاق بیافتد.

دکتر علی‌وردی درباره این امر گفت: طی عملیات عمرانی ساخت و ساز‌هایی کشف شده که بر ما جزئیاتش پوشیده است، مجوز صادر شده و پس از کاوش‌ها میشود مشخص کرد که چطور میتوان این را حفظ کرد. طرح را باید اداره کل میراث استان مطرح کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته