دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار محسن‌شیخی در گفتگو با آنا:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده‌‌های شاهد یک وظیفه مهم و همگانی است

مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران گفت: هفته دفاع مقدس فرصتی بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، تکریم خانواده‌های شاهد و ایثارگر و ترویج این فرهنگ یک وظیفه همگانی است.
کد خبر : 411802
71-6.png

سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی در گفتگو با خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دوران دفاع مقدس را مقطعی درخشان از تاریخ انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: دوران دفاع مقدس به واسطه ایمان و اخلاصی که در وجود رزمندگان اسلام بود یکی از دوران‌های پرافتخار برای نظام اسلامی و مردم شهید پرور ایران است. فرزندان این مرز و بوم با هدایت‌ها و رهبری حضرت امام(ره) و بهره جستن از فرهنگ عظیم ایثار و شهادت که در کربلا و عاشورا ریشه دارد توانستند در برابر تهاجمات ارتش صدام و حمایت کشور‌های غربی از حکومت وقت عراق، ایستادگی کنند و در نهایت نیز به پیروزی برسند.


وی با اظهار این مطلب که خاطرات خوبی از دوران دفاع مقدس به جای مانده، بیان کرد: دفاع مقدس که سراسر شور و ایمان و ایثار بود به‌واسطه همین فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر سختی‌ها لحظات ناب و فراموش‌نشدنی را به خود اختصاص داده است. یکی از آن لحظات فراموش‌نشدنی آزادسازی خرمشهر است که تمام کشور در شادمانی این افتخار سر از پا نمی‌شناختند. بازگشت آزادگان سرافراز نیز یکی از آن مقاطع مهم و لحظات تاریخی است که هر ساله با فرارسیدن ایام بازگشت آزادگان این روز گرامی‌ داشته می‌شود.


مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران نیز با توجه به وظایف ذاتی خود که زنده‌نگاه‌داشتن تاریخ دفاع مقدس و ثبت و ضبط بدون کم و کاست تاریخ دفاع مقدس که یکی از آنها است، همواره در این جهت از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد و این بنیاد با فعالیت‌های فرهنگی در مناسبت‌های گوناگون در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده گام برمی‌دارد. آزادگان در دوران دفاع مقدس در حقیقت با الگو‌برداری از غافله اسرا در کربلا همان رسالت را انجام دادند و توانستند با استقامت و ایثار پیام‌رسان مکتب حسینی در اردوگاه‌های دشمن باشند. قدردانی از ایثارگران و خانواده‌های شاهد کمترین کاری است که ما به‌عنوان وظیفه می‌توانیم در برابر داشتن جامعه‌ای با امنیت انجام دهیم.


محسن‌شیخی در ادامه بیان کرد: اگر کشور ما آزاد است به برکت مجاهدت شهیدان، آزادگان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر است و در واقع عطر وجود این عزیزان است که به زندگی همه ما برکت داده است. تا جایی‌ که می‌توانیم باید پیرو راه شهدا باشیم و از منش و روش این بزرگواران پیروی کنیم. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طبق وظیفه ذاتی خود با همکاری صمیمانه با بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات ارزنده‌ای را انجام داده است که یکی از این اقدامات ارج نهادن به مقام شامخ شهیدان و خانواده‌هایشان است. در دیدار‌هایی که از خانواده‌های این بزرگواران داشته‌ایم همواره در این جهت گام برداشته‌ایم. 


وی افزود: با توجه به اینکه هفته دفاع مقدس را در پیش داریم و ابلاغی که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست‌های تخصصی با استانداران و فرمانداران سراسر کشور و ادارات و سازمان‌های مربوطه دبیری این نشست‌ها را به عهده خواهد داشت. در این نشست‌ها برنامه‌های هفته دفاع مقدس تبیین خواهد شد و نحوه برگزاری برنامه‌های این هفته از طریق این نشست‌ها به ریاست استانداری تهران ابلاغ خواهد شد. 


محسن‌شیخی در بیان خاطره‌ای از شهید همت گفت: در دوران دفاع مقدس از سوی سردار محسن رضایی مأموریت داشتم که کالک عملیاتی را به شهید همت برسانم. زمانی به حضور شهید همت رسیدم که این سردار سرافراز روی خاکریز قدم می‌زد و شرایط موجود را بررسی می‌کرد.


وی گفت: به حضور شهید همت رسیدم و کالک عملیاتی که نقاط عملیات و جاده‌های مواصلاتی در آن مشخص شده بود را به شهید همت تقدیم کردم. در آن لحظه خاص و با توجه به جابه‌جایی‌هایی که باید انجام می‌شد و از آب راه‌های زیادی عبور می‌کردیم، تقریباََ در شرایط سخت و نفس‌گیری بودیم. متانت و صبوری و اعتماد به بزرگی خداوند در صورت شهید همت موج می‌زد تا جایی‌ که سختی‌ها و موانع عملیاتی برای شهید همت اصلاً نگران‌کننده نبود و به تمام فرماند‌هانی که دورشان جمع شده بودند آرامش و اطمینان خاطر داد که ما می‌توانیم تمام این موانع را به آسانی پشت سر گذاریم و پیروز شویم.


مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران در ادامه با بیان اینکه باید یاد شهدا و رزمندگان را در تمام ایام و مخصوصاََ هفته دفاع مقدس گرامی بداریم، اظهار کرد: در هفته دفاع مقدس با همراهی بنیاد شهید و امور ایثارگران برنامه گل‌افشانی مزار شهدا را داریم در این هفته مقام شهدا و رزمندگان را ارج می‌گذاریم و خصوصاََ در هفتم مهرماه که روز فرماندهان شهید است، با همکاری تمام دستگا‌ه‌های دولتی در جهت تکریم از مقام این عزیزان برنامه‌های زیادی را داریم. تقویمی برای هفته دفاع مقدس تعیین شده است که هر ساله طبق آن تقویم ایام هفته دفاع مقدس نام‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌شود. یکی از اقدامات ارزنده در هفته دفاع مقدس حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی آنها قبل از خطبه‌هاست.


محسن‌شیخی یادآور شد: در هفته دفاع مقدس تمام دستگاه‌ها و ادارات دولتی و ارگان‌ها با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در خصوص دفاع مقدس یاد و خاطره دوران دفاع مقدس و شهدای این دوران را گرامی می‌دارند. تقویمی که برای هفته دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده عبارت است از: 31 شهریور روز توانمندی و اقتدار نیرو‌های مسلح نام دارد، اول مهرماه روز دانش پژوهش است، روز دوم به مرزداران و مرزبانان و سربازان وطن اختصاص دارد. روز سوم مهرماه نیز به نام رونق تولید و توانمندی‌ها در زمینه افزایش تولید ملی با نگاه مدیریت جهادی با هدف کم اثر کردن تحریم‌ها اختصاص دارد. روز چهارم اختصاص به ولایتمداری و بصیرت‌افزایی دارد، روز پنجم هفته دفاع مقدس روز شهیدان و ایثارگران است که در گلزار‌های سراسر کشور از مقام شهیدان تجلیل خواهد شد. ششم مهرماه به جهادگران دفاع مقدس اختصاص دارد و روز هفتم مهرماه همزمان با سالروز شهادت شهیدان جهان‌آرا، فکوری، سرلوحی و نامجو، روز فرماند‌هان شهید نام‌گذاری شده است که در این روز نیز از مقام شهدای فرماندهان دوران دفاع مقدس تجلیل و قدردانی خواهد شد.


وی تأکید کرد: نکته مهم و اساسی این است که زنده‌نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا را باید در تمام ایام در دستور کار خود قرار دهیم. هفته دفاع مقدس فرصتی بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، تکریم خانواده‌های شاهد و ایثارگر و ترویج این فرهنگ یک وظیفه همگانی است، چراکه با زنده نگاه‌داشتن یاد و نام شهیدان و ایثارگران می‌توان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در زیر سایه رهبری‌های ولایت فقیه به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) برسانیم.


انتهای پیام/4100/


انتهای پیام/

برچسب ها: هفته دفاع مقدس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته