دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

رقابت ۲۹گروه سرود، کر و آکاپلا در تهران/ اهمیت توجه به فضای آکادمیک در عرصه سرود

رقابت ۲۹گروه سرود، کر و آکاپلا در تهران  اهمیت توجه به فضای آکادمیک در عرصه سرود
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعلام آمادگی این دفتر برای همکاری با دانشگاه‌های کشور خبر داد.
کد خبر : 909916

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود، حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 در بخشی از این نشست، مدیر دفتر سرود  درباره بخش جوایز گفت: ما برای هر بخش جوایز مختلفی تعیین کردیم، چیزی که تعیین شده تندیس جشنواره، یک لوح تقدیر و جایزه نقدی خواهد بود.

روند برگزاری جشنواره ملی سرود فجر

حامد جلیلی دبیر جشنواره ملی سرود فجر در ابتدای این نشست رسانه‌ای که اجرای آن بر عهده حسین صیامی بود ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر از مهر سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد و پس از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این راستا انجام گرفت، گروه‌های مختلف سرود در چهار منطقه کشور به رقابت با یکدیگر پرداختند. بعد از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز آغاز شد؛ شرایطی که باید گروه‌ها بر اساس اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت کند.

وی درباره تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم گفت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم و یازدهم و دوازدهم تیر در قالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. این در حالی است که در روز چهاردهم تیر هم ما شاهد برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته ما غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزه‌ای به نام «رویش» طراحی شده که در قالب ویژه‌ای به گروه‌های سرودی که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشتند آن را تقدیم می‌کنیم. البته اینکه ما در هر بخشی یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنواره‌های سرود نداشتیم. شرایطی که امیدوارم در دوره‌های آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی باشیم.

دبیر جشنواره ملی سرود فجر درباره نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و آموزش و پرورش هم توضیح داد: ما از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مطلع هستیم کمااینکه از ظرفیت‌های این کانون‌ها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود که خوشبختانه دربرگیرنده آمار خوبی بود. در حوزه آموزش و پرورش هم باید بگویم بر اساس پروتکل‌های آموزشی که در دفتر سرود انجام گرفته قرار است برنامه‌های آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهم‌نامه ادامه پیدا کند.

جلیلی با اشاره به فعالیت‌های ستاد جشنواره در حوزه بین‌المللی اظهار کرد: ما سال اولی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره سرود را برگزار می کنیم و امیدوارم در دوره های اتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار با کیفیت در حوزه ملی و بین المللی باشیم  این در حالی است که به طور حتم در سال های بعد جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود که بتوانیم در این قالب از ظرفیت های بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.

وعده اعلام بودجه جشنواره در روزهای آینده

دبیرجشنواره ملی سرود فجر در جواب سئوالی مبنی بر میزان بودجه جشنواره هم گفت: البته من تا آنجا که اطلاع دارم معمولا در چنین نشست هایی میزان بودجه جشنواره را اعلام نمی کنند، ضمن اینکه ما در این رویداد نهایت تلاشمان را انجام دادیم تا هزینه های زیادی نداشته باشیم. اما به طور حتم طی روزهای پیش رو بودجه جشنواره را اعلام می کنیم.

حامد جلیلی اظهار کرد: چون این دوره اول است ظرفیت فقط برای ایران بود نگاه ما فراتر از ایران است طبق رصد ما گروه های سرود می توانند فرامرزها کار کنند.

سمیعی درباره ارتباط با دیگر هنرمندان فعال شهرستان ها گفت: این جلسات استانی فرصت خوبی برای شناخت ظرفیت ها است ، این ارتباط در شهرستان ها الان در حال شکل گیری است .

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره مبلغ بودجه جشنواره گفت: ما عادت نداریم درباره بودجه صحبت کنیم گرچه کاملا گروه ها جهادی کار کردند، الان مبلغ دقیق نداریم.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره برپایی ادامه دار جشنواره گفت: بله جشنواره قرار است هر سال برگزار شود و انشالا این قسم هنر در مسابقات و جشنواره ها حضور داشته باشند.

سمیعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره ارتباط با بدنه دانشگاهی کشور گفت: ما وقتی صحبت از بحث اکادمیک‌ می کنیم، یعنی این خلاها را احساس کردیم و یک پله جلو هستیم اما این سوال ذوابعاد است و این یکی از ابعاد است، ما از یک سو می توانیم برای مربیان و استعدادهای سرود کلاس های آموزشی طبقه بندی شده بگذاریم و دانشگاه اینجا می تواند کمک کننده باشد تا در یک ارتباط سازنده استعدادها معرفی شوند و این ظرفیت های گروهدهای کر بتوانند مبنای درسی قرار بگیرند و ما این امادگی را اعلام می کنیم که انی همکاری را با دانشگاه ها داشته باشیم.

سمیعی در ادامه در پاسخ به انتقادات به وضعیت سرود کشور گفت: ما همیشه منتقد شرایط و ساختار سرودی که وجود دارد هستم به باور من سرود یک اتفاق موثر است و می تواند بازگو کننده خیلی موارد باشد، اما در یک سردرگمی قرار گرفته است. اگر اینجا صحبت انتقادی نمیکنم به یک دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است نه مقصد ، ما اینجا صحبت از اهمیت ابعاد اکادمیک می کنیم چون مشکلات ان را حس می کنیم و میخواهیم جبران کنیم تا این گروه ها را ترمیم کنیم.

جلیبی نیز اظهار داشت: تنها ارگانی الان با ما همکاری می کند مجموعه رسانه‌ای نهضت است و برای همکاری بیشتر با سایر نهادها  هم آماده هستیم.

سمیعی در پایان گفت: ما به یک راهبرد اجماعی در عرصه سرود کشور نیاز داریم و این بهترین اتفاق برای سرود است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته