دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی آموزش‌دهنده و تضمین‌کننده شبکه تولید است

طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی آموزش‌دهنده و تضمین‌کننده شبکه تولید است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه آموزش‌دهنده و تضمین‌کننده شبکه تولید است؛ گفت: مزیت دانشگاه آزاد قدرت شبکه‌ای آن است.
کد خبر : 911189

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست با اعضای شبکه مهندسی مد و پوشاک که در واحد نجف‌آباد این دانشگاه برگزار شد، گفت: اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که قدرت شبکه‌ای حرف اول را می‌زند و همه ما مدت‌هاست عادت کرده‌ایم که عضوی از شبکه باشیم و مایحتاج آن را از طریق آن تأمین کنیم. در ارتباطات اجتماعی نیز جزئی از شبکه اجتماعی هستیم و به همین دلیل است که اکنون شبکه‌های اجتماعی ارزشمند شده ا‌ند.

وی ادامه داد: تا پیش از خلق شبکه‌های مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین شبکه حقیقی جهان بود به طوری که هیچ شبکه‌ای در جهان سراغ نداریم که به طور حقیقی یک میلیون و 300 هزار دانشجو، 150 هزار دانش‌آموز، 7 میلیون فارغ‌التحصیل، مجموعه اساتید و کارکنان و... را در خود جای داده باشد؛ بنابراین اگر در ادبیات امروز بخواهیم ارزش دانشگاه آزاد اسلامی را قیمت‌گذاری کنیم، ارزش این دانشگاه به قدرت شبکه‌ای آن است و نه ساختمان‌ها و زمین‌ها.

طهرانچی بیان کرد: اگر کسی به این قدرت شبکه‌ای دانشگاه واقف نباشد و استفاده بهینه از آن نداشته باشد، نمی‌تواند برپا بماند. در کشور ما از گذشته قدرت شبکه‌ای حرف اول را می‌زد. به عنوان نمونه؛ بازارچه‌های مشترک در شهرهای سنتی که دارای سرا، تیمچه، حجره و... بودند، یک شبکه محسوب می‌شدند و نقش‌آفرینی در بازار سرقفلی‌آفرین بود. سرقفلی اگر در شبکه باشد، مفهوم می‌گیرد و به همین دلیل امروز شاهدیم که مفاهیمی مانند ارز دیجیتال چون در قالب شبکه هستند، دارای ارزش شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه اگر بخواهد مبتنی بر جریان انفرادی حرکت کند، آینده را از دست می‌دهد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند ظهور و بروز شبکه‌ای داشته باشد و برای این کار، باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت گیرد و دانشجویان ما در شبکه دانشگاه زندگی کنند. امروز با قدرت شبکه، هزینه تمام‌شده کاهش یافته است. همانطور که شبکه خلق رمز ارز می‌کند و می‌تواند ارزش‌آفرینی کند، می‌تواند به سرمایه عظیم برای دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شود. منطق ما در تعریف دانشگاه جدید، منطق شبکه‌ای است و تلاش داریم قدرت شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی را بین قدرت حقیقی و قدرت مجازی توسعه دهیم.

وی افزود: اتفاقی که در مجموعه‌های زنجیره‌ای می‌افتد، کاملاً منفرد است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گذشته یک مجموعه از واحدهای زنجیره‌ای بود و شبکه‌ای در دانشگاه وجود نداشت. ما با درک مفهوم شبکه، می‌خواهیم قدرت حقیقی و مجازی دانشگاه را درهم ضرب کنیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی سکوی تولید، توزیع و تأمین تحت عنوان «ست» گفت: شکل‌گیری یک شبکه نیاز، شبکه حقیقی و شبکه تأمین در «ست» روی می‌دهد که از قدرت شبکه مجازی نیز استفاده می‌کند. همچنین تربیت دانشجو در فضای شبکه‌ای با تربیت او در فضای منفرد واحد نیز متفاوت است؛ همانطور که قدرت شبکه‌ای نیز با حرکت انفرادی تفاوت دارد.

طهرانچی تأکید کرد: یکی از مزیت‌های شبکه، حل مسائل بزرگ است که یکی از مفاهیم رایج آن تولید بدون کارخانه و تولید شبکه‌ای است و دانشگاه آزاد اسلامی به این مقوله ورود کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اقتصاد این دانشگاه یک اقتصاد شبکه‌ای است و باید از ظرفیت‌های آن استفاده شود؛ چرا که هزینه برخی رشته‌ها بالاست، گفت: اگر از ظرفیت شبکه تولید استفاده نکنیم، در برخی رشته‌ها مانند نساجی نخواهیم توانست دانشجویی جذب کنیم چرا که هزینه‌های خرید چرخ خیاطی و یراق آلات مربوط به خیاطی بالاست.

وی با تأکید بر اینکه بنای ما در خلق دانشگاه جدید، خلق دانشگاه شبکه‌ای است، اظهار داشت: همه تلاش ما این است که بتوانیم با استفاده از قدرت دانشگاه شبکه ای، انسان‌های توانمند تربیت کنیم. یکی از دلایل پیشرفت کشور ترکیه در صنعت پوشاک، برندسازی است که از این طریق نیز توانسته‌اند شبکه‌سازی داشته باشند. شبکه تولید را ارتقا داده و ارزان می‌کند و باعث امیدآفرینی می‌شود. ما نیز بنا داریم در دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه و سکو برای پرورش نیرو داشته باشیم تا بتوانند نقش‌آفرینی کنند. می‌خواهیم از این طریق شکل و آرایش جدیدی به آموزش‌ها بدهیم.

وی با بیان اینکه فعالیت شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبی از کنش حقیقی و مجازی خواهد بود، گفت: ما در تولید شبکه‌ای به آموزش حرفه‌ای و کارآفرینی نیز توجه داریم و دانشجویان و اجزای این شبکه می‌توانند در استعداد خود حرکت جهشی داشته باشند. برای این کار، مجموعه‌ای از سکوهای تولید، تضمین و توزیع، پست، تأمین‌چی و... را برای پشتوانه‌سازی قرار داده‌ایم  و فضای مجازی را برای این حضور دانشگاه آزاد اسلامی معنادار کرده‌ایم.

 طهرانچی بیان کرد: نقطه مزیت دانشگاه آزاد اسلامی، وجود شبکه حقیقی است که می‌تواند به عنوان یک لایه میانی بین تقاضا و تولید عمل کند. تقاضای تولید و تأمین تولید هرکدام در یک طرف قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک تضمین‌کننده وظایفی تحت عنوان شبکه مهندسی خواهد داشت. این بدین معنی است که دانشگاه خود تولیدکننده نخواهد شد بلکه به عنوان تضمین‌کننده تولیدات را تأیید می‌کند. بنابراین نقش ما در شبکه، آموزش‌دهنده و تضمین‌کننده است. در آموزش به دانشجویان یاد می‌دهیم و به تولیدات نیز استاندارد و مجوز می‌دهیم. بدین ترتیب اجزای شبکه که می‌تواند دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، کارآموزان، کارمندان و اساتید باشد، تولیدکننده و دانشگاه آزاد اسلامی تضمین‌کننده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آنچه در این دانشگاه طراحی شده، نوع جدیدی از دانشگاه شبکه‌ای است که از کاردانی تا دکتری را شامل می‌شود و دانشجویان در کاربینی، کارآموزی و کارورزی از این قدرت شبکه‌ای استفاده خواهند کرد. اساتید ما به عنوان تضمین‌کننده نقش‌آفرینی خواهند کرد و دانشجویان نیز در کنترل استاندارد آموزش می‌بینند. این طراحی کاملاً براساس یک حرکت بزرگ ترسیم شده است. برای شروع، از تولید پوشاک مدارس سما استفاده کردیم که این اقدام یک مانور درونی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما تاکنون شبکه و نوآوری در یادگیری خلق نکرده‌ایم. نوآوری در مدل شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دیده شده است. علاوه بر این، اساتید می‌توانند در قالب شرکت‌های تعاونی دانش بنیان یک برند پوشاک زنجیره‌ای بزرگ در کشور خلق کنند و از این طریق درآمدزایی داشته باشند. علاووه بر این موضوعات، دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده مهارت و کارآفرینی مد و لباس هم دارد که همه اجزای موردنیاز در آن وجود داشته و پوشاک براساس سفارش، طراحی و تولید می‌شود. ما بنا داریم که به نیازها و مصارف جامعه پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه اگر یک شبکه در حوزه مهندسی مد و پوشاک داشته باشیم، نه تنها می‌توانیم طراحی لباس انجام دهیم بلکه قادر به طراحی پارچه نیز خواهیم بود، گفت: امروز این شبکه دورهم جمع شده تا باور کند می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. اولین لازمه این کار باور است و ما در دانشگاه آزاد اسلامی سال‌ها برای این اتفاق بزرگ فکر کرده‌ایم. یکی از 10 بسته کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به شبکه هم‌افزا است. زمان تدوین این سند، به دنبال مزیت‌ها و وجه تمایز دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بودیم.

طهرانچی ادامه داد: واقعیت این است که کارآمدی تحصیلی، هویت فرهنگی و حتی مرجعیت علمی و تولید فناوری و... در دیگر دانشگاه‌ها هم می‌تواند وجود داشته باشد اما آنچه دانشگاه آزاد اسلامی را متمایز می‌کند، قدرت شبکه‌ای آن است. ما این موضوع را در سند موردتوجه قرار دادیم و ذیل آن راهبرد و اقداماتی را دیدیم و دانشگاه آزاد اسلامی را یک بدنه ترسیم کردیم.

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای است که در عین کثرت، وحدت دارد و قدرت همگرایی این دانشگاه است که می‌تواند اتفاقات بزرگی رقم بزند.

 طهرانچی اظهار کرد: هیچ سازمان آموزشی با قدرت شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی در جهان وجود ندارد. اقدامی که قرار است توسط این شبکه انجام شود، نقطه شروع است چرا که ما در زمینه روپوش مدارس 18 میلیون دانش‌آموز داریم. در کنار آن می‌تونیم برای پوشاک بانوان نیز برنامه‌ریزی کنیم. ما می‌خواهیم در حوزه پوشاک جهت‌دهنده باشیم نه تقلیدکننده. برای ایران که از گذشته کشوری رنگارنگ، زیبا و دارای پوشش کامل بود، چه اتفاقی افتاده که امروز به این وضعیت دچار شده است. واقعیت این است که در حوزه مد و لباس ما قوه عاقله حاکم نیست. ما می‌خواهیم براساس آنچه سرمایه تمدنی و الزامات روز است، یک ترکیب چشم‌نواز در حوزه مد و پوشاک ایجاد کنیم.

 طهرانچی با اشاره به ویژگی‌های لباس در قرآن کریم، گفت: لباس دارای سه کارکرد پوشاندن، زینت و تقواست و زمانی که حضرت آدم به زمین هبوط کرد، اولین مسئله او لباس بود. بنابراین لباس بزرگترین مفهوم است. بر این اساس؛ نگاه ما در دانشکده مهارت و کارآفرینی مد و لباس، عاقلانه و عالمانه و عملیاتی به جریان مد و لباس است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اضافه کرد: حرکت اول این شبکه، چراغ اولی است که روشن می‌شود. هدف ما واضح است و بنای دانشگاه، انجام پروژه است که مدارس سما نیز به آن پیوسته‌اند. بدعملی‌ها و جدا بودن جریان تعلیم و تربیت از جریان پوشاک، ناهنجاری‌هایی به وجود آورده است. ما معتقدیم باید یک برنامه جدی و محوری در حوزه طراحی پوشاک داشته باشیم که اولین اقدام آن با محوریت معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته