دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: آیت‌الله رئیسی برای حرمت انسان‌ها ارزش زیادی قائل بود

خسروپناه: آیت‌الله رئیسی برای حرمت انسان‌ها ارزش زیادی قائل بود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیت‌الله رئیسی برای حرمت انسان‌ها ارزش زیادی قائل بود، هیچگاه فیلم بازی نمی‌کرد، هویتش مردمی بود اخلاص در کارش واقعی بود.
کد خبر : 912865

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی در شبکه چهار سیما با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانشان با اشاره به ویژگی‌های آیت الله رئیسی اظهار کرد: وجهه علم، دانش و فرهیختگی ایشان کمتر گفته می‌شود. ایشان دکتری حقوق از مدرسه عالی شهید مطهری داشت و از دانش ویژه نسبت به مسائل حقوقی برخوردار بود. همچنین شاگرد فقهای بزرگی، چون آیت‌الله قدوسی، آیت‌الله مصباح، شهید بهشتی و کلاس درس خارج مقام معظم رهبری بود.

وی ادامه داد: ایشان کتابی درباره وقف دارد، این کتاب نشان می‌دهد که تسلط ایشان نسبت به منابع فقهی چقدر است. یک کتاب دیگر سه جلدی به نام قواعد فقهی دارند. البته کتاب‌های دیگری در دست تدوین داشتند که فرصت نشد چاپ شود باید شاگرادنشان آنها را دنبال کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مردمی بودن ایشان هم خیلی مهم بود باید مدل حکمرانی ایشان استخراج شود. از سبک مدیریت حاج قاسم می‌توانیم الگوی مدیریت مقاومت داشته باشیم از آیت‌الله رئیسی هم می‌توانیم حکمرانی مردمی را استخراج کنیم.

استاد خسروپناه بیان کرد: سبک مدیریتی ایشان چند ویژگی داشت یکی مردمی بودن آن است ارتباط مستقیم با مردم داشت. وقتی به سفر‌های استانی می‌رفت، مسائل استان را شناسایی می‌کرد، اتاق حل مسئله در سفر‌های استانی داشت و آنجا مسائل را حل می‌کرد. سیاستگذاری یک فرآیند است، آغاز سیاست‌گذاری شناخت مسئله است ایشان با شناخت مسئله به حل مسئله می‌پرداخت. اخلاق مدیریتی ایشان مهم است. برخی اهل تساهل هستند، اما آیت‌الله رئیسی با اینکه اهل مدارا بود، اما اهل مداهنه نبود


وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی برای حرمت انسان‌ها ارزش زیادی قائل بود، ادامه داد: گاهی در مواردی استثنائی برای ملاقات‌ها اگر کمی تأخیر می‌داشت، فورا عذرخواهی می‌کرد، به مسئول دفترش تذکر می‌داد که چرا زودتر اطلاع ندادید، چراکه حرمت انسان‌ها برایش اهمیت داشت. هیچگاه فیلم بازی نمی‌کرد، هویتش مردمی بود اخلاص در کارش واقعی بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه سبک مدیریتی ایشان باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: مردم به معنای اعم مدنظرشان بود. گروهی از مردم نخبگان هستند، در جشنواره رازی که اواخر سال گذشته برگزار شد، بیش از ۲۰۰ نفر پژوهشگر موفق پزشکی معرفی شدند این نخبگان برای جذب مشکلاتی داشتند، با ایشان مطرح کردم مدام این موضوع را پیگیری می‌کرد تا اینکه تا ماه گذشته به نهایت رسید و این افراد جذب شدند.

استاد خسروپناه افزود: آیت‌الله رئیسی به ما تأکید می‌کردند، سفر‌های استانی بروید ما هم جدای از رئیس جمهور، سفر‌های استانی برای موضوعات شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال می‌کردیم. خیلی خوشحال بود که سفر‌ها برقرار است تأکید می‌کرد که سفر‌ها صوری نباشد و مسئله‌محور باشد.
وی عنوان کرد: شهید رئیسی تأکید داشتند که دانش‌بنیان‌ها جدی بگیرید اگر مسئله‌ای دارند یا اینکه ضوابطی وجود دارد که مشکلاتی ایجاد می‌کند آنها را حل کنید. اگر حل نمی‌شود به بنده بگویید که پیگیری کنم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی متوجه اهمیت هوش مصنوعی شدند و این که تنها ابزار علمی نیست بلکه ابزار فناورانه است که در همه حوزه‌ها کاربرد دارد. مرکز هوش مصنوعی را راه‌اندازی کردند و به ما مأموریت داد که سند هوش مصنوعی نوشته شود. یکی دیگر از تأکیدات ایشان فعالیت در حوزه کوانتوم بود.

استاد خسروپناه اضافه کرد: سند امنیت غذایی در دوره قبل در حال تدوین بود، اما اختلاف‌نظر‌هایی درباره مرجع تصویب وجود داشت که باعث شده بود این سند بر زمین بماند. در ملاقاتی با آیت‌الله رئیسی تأکید کردم که سند مهمی است اگر اجازه بدهید که شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی تدوین سند باشد و همه دستگاه‌ها مشارکت کنند، ایشان استقبال کردند و دستور دادند که همه دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند در نهایت این سند تصویب و ابلاغ شد. علاوه بر سیاستگذاری در حوزه علم و فرهنگ، همواره پیگیر اجرای مصوبات نیز بودند.

وی ادامه داد: همیشه حسن خلق داشتند به همین خاطر اختلاف‌نظر‌ها حل می‌شد. هیچ وقت ندیدم که کسی گله‌ای داشته باشد. در حالی که حلیم بود پیگیر بود. حرمت انسان‌ها را نگه می‌داشت. خواسته‌ای از مردم دارم این است دعا کنند شخص مناسبی جای ایشان بنشیند، بتواند راه ایشان را ادامه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته