دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1402 - 12:00
یک روانپزشک در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

تأثیرات تغییر فصل در روحیه افراد

تأثیرات تغییر فصل در روحیه افراد
یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر خلقیات افراد تغییرات آب‌وهوایی و تغییر فصل است، شایع‌ترین زمان‌ تغییر روحیه وابسته به فصل در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می‌دهد.
کد خبر : 900586

احمد احمدی‌پور مختصص اعصاب و روان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با بیان اینکه روحیه آدم‌ها در زمان‌های مختلف ممکن است دچار تغییر شود و زمان‌هایی از عمر فرد با عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و... سپری شود، اظهار کرد: این تغییرات در روحیه افراد  عوامل مختلفی دارد و تاثیر این عوامل در همه افراد یکسان نیست، مثل «بازنشستگی» که افسردگی ناشی از آن در همه افراد به یک اندازه نیست.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر خلقیات افراد تغییرات آب‌وهوایی و تغییر فصل است که ممکن است یک تغییر هرساله در فردی رخ دهد و گاهی ممکن است فقط یک سال فرد دچار تغییر روحیه شود.

احمدی پور با اشاره به اینکه اصلی‌ترین تاثیر تغییر فصل بر روان انسان «تغییرات خلقی» است، گفت:  گاهی تغییر فصل و آب و هوا باعث ایجاد غمگینی و افسردگی می‌شود که به آن «اختلال افسردگی فصلی» می‌گویند و گاهی هم به صورت شادی و سرخوشی غیر طبیعی خود را نشان دهد.

وی افزود: یکی از شایع‌ترین زمان‌های تغییر روحیه وابسته به فصل در اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می‌دهد.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه گاهی بیماران در اواخر زمستان از بغض‌آلود بودن، غمگینی و ناراحتی خود شاکی‌اند، گفت: تغییر ساعت در شبانه‌روز، تغییر دما و... از جمله عوامل اثبات شده در تغییر روحیه و خلق هستند.

احمدی‌پور گفت: گاهی فرد علت افسردگی خود در ایام عید و سال نو را از بین رفتن نظم و ثباتی که در سال گذشته وجود داشته و با شروع سال جدید و تعطیلات عید از بین می‌رود، می‌داند و از این موضوع رنج می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران افزود: افراد لذت نبردن کامل خود از تعطیلات عید که گاهی ناشی از شرایط بد اقتصادی و گاه به‌دلیل شرایط خاص شغلی است را دلیل دیگری بر افسردگی می‌دانند. این افراد، چون از خود انتظار دارند در ایام تعطیلات صرفا خوش بگذرانند ولی نمی‌توانند خوش باشند و دچار کلافگی، افسردگی و زودرنجی آنها می‌گردد.

احمدی پور در پایان گفت: افراد، نرسیدن به خواسته‌های قبلی، عقب ماندن از زمان، ناتوانی، احساس خلاء، ابهام، تردید و ترس نسبت به آینده و... را از دلایل دیگر افسردگی و تغییر روحیه خود در ایام عید نوروز می‌دانند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته