دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مزایای درمان تومورهای مغزی کودکان با رویکرد چند تخصصی

مزایای درمان تومورهای مغزی کودکان با رویکرد چند تخصصی
یک جراح مغز و اعصاب کودکان با اشاره به بررسی رویکرد چند تخصصی درمان تومور‌های مغزی در کنگره‌ انکولوژی کودکان، مزایای این رویکرد درمانی را برشمرد.
کد خبر : 910898

مرتضی اشرافی جراح مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره رویکردهای چند تخصصی به تومورهای مغزی کودکان گفت: این روش درمانی، موجب افزایش طول مدت زندگی و کاهش عوارض بیماری می‌شود؛ اما متأسفانه پیش از این در ایران چنین رویکردی رواج نداشته است.

وی افزود: پیش از بهره‌گیری از رویکرد درمان چند تخصصی، وقتی کودکان مبتلا به تومور مغزی به جراحان مغز و اعصاب مراجعه می‌کردند، پزشکان معالج ابتدا بیمار را جراحی کرده و سپس مراحل دیگری مانند شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را در طرح درمان کودکان قرار می‌دادند.

به گفته اشرافی تا پیش از رویکرد درمان چند تخصصی، به جای آن‌که در شورای پزشکان و متخصصان درباره‌ برنامه‌ درمانی تومورهای مغزی کودکان تصمیم‌گیری شود، اقدامات درمانی به صورت جزیره‌ای و پس از جراحی کودک انجام می‌شد.

این جراح مغز و اعصاب یادآور شد: این شیوه‌ قدیمی، موجب سردرگمی بیمار، از دست رفتن زمان طلایی برای درمان مؤثر، شناخته نشدن برنامه‌های درمانی جدید و در نهایت آسیب بیمار می‌شد.

اشرافی با تأکید بر اینکه رویکرد چند تخصصی به تومورهای مغزی کودکان در ایران نیازمند توجه بیشتری است، گفت: از اردیبهشت 1402 در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک با رویکرد چند تخصصی به تومورهای مغزی کودکان، این طرح درمانی را پی گرفته‌ایم و نتایج به دست آمده به ما نشان داده است که این روش درمانی نسبت به روش پیشین، مؤثرتر است.

وی درباره محسوس بودن افزایش بازدهی رویکرد چند تخصصی به تومورهای مغزی کودکان در ایران نسبت به روش‌های پیشین نیز گفت: تاکنون تحقیق تجربی دقیقی در این خصوص انجام نشده است؛ چراکه سرطان بیماری مزمنی است و بررسی نتایج درمانی آن به حداقل سه سال زمان نیاز دارد؛ اما مشاهدات عینی متخصصان در بیمارستان محک و برگزاری جلساتی در رابطه با این موضوع نشان داده رویکرد درمان چند تخصصی نتایج بهتری را برای بهبود کودکان مبتلا به تومورهای مغزی حاصل کرده است.

وی یادآور شد: جلسات توموربرد منطقه‌ای در بیمارستان محک نیز با هدف پیگیری رویکرد چند تخصصی نسبت به تومورهای مغزی کودکان انجام می‌گیرد، اکنون در این بیمارستان از طریق رویکرد چند تخصصی بر درمان تومورهای مغزی کودکان متمرکز شده‌ایم که منجر به افزایش دانش و تخصص درباره‌ تومورهای مغزی شده و در نتیجه درمان مؤثرتری نیز حاصل شده است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره دوسالانه انکولوژی کودکان در روزهای آینده اظهار کرد: در این کنگره قرار است مزایای بهره‌مندی از رویکرد چند تخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان تشریح شود همچنین تجربیات خود درباره‌ رویکرد چند تخصصی به تومورهای مغزی کودکان را به اشتراک گذاشته شود.

اشرافی یادآور شد: بسیاری از داروهای درمان تومورهای مغزی کودکان در ایران یا در دسترس نیست یا با کیفیت پایین‌تری نسبت به استانداردهای جهانی موجود است. از سوی دیگر انجام برخی از آزمایش‌ها در ایران امکان‌پذیر نیست و ارسال نمونه برای خارج از کشور نیز با دشواری‌هایی همراه است؛ بنابراین در کشورهای در حال توسعه‌ مانند ایران، مسائل و چالش‌های درمانیِ متمرکز بر رویکرد چند تخصصی، قابل تأمل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته