دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 11:07
در همایش روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج عنوان شد؛

کلیه و کبد بیشترین عضوهای پیوندی از مرگ مغزی/ ضعف دسترسی به بازتوانی پس از جراحی در ایران

کلیه و کبد بیشترین عضوهای پیوندی از مرگ مغزی  ضعف دسترسی به بازتوانی پس از جراحی در ایران
در همایش روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج بر لزوم دسترسی به مراکز توانبخشی برای افراد پس انجام جراحی‌های بزرگ تأکید شد.
کد خبر : 910850

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج امروز ۲۳ اردیبهشت‌ 1403 در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

ساناز دهقانی رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این همایش با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، ایران و شیراز سه دانشگاه برتر در حوزه پیوند اعضا هستند، گفت: ستاد دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران در حوزه پیوند همواره در کنار دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

دهقانی بیان کرد: 20 دانشگاه علوم پزشکی امکان انجام جراحی پیوند دارند و پیوند کلیه و کبد همچنان بیشترین تعداد اعمال جراحی پیوند از مرگ مغزی در کشور هستند.

وی یادآور شد: روزهای آینده سالگرد صدور فتوای امام خمینی(ره) در پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی شده است.

جمشید کرمانچی رئیس اداره توانبخشی وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: حضور در میان خانواده‌هایی که قبول کردند و رضایت داده‌اند تا اعضای فرزند دلبندشان  به دیگران از طریق پیوند زندگی دوباره‌ای اهدا کنند موجب افتخار است. 

وی بیان کرد: امروز در حال گسترش مراکز توانبخشی هستیم‌. امیدواریم همه کمک کنند این عرصه در همه ابعاد تقویت شود؛ چراکه بازتوانی برای افراد جراحی شده به ویژه کسانی که عمل پیوند انجام داده‌اند بسیار مهم است.

رئیس اداره توانبخشی وزارت بهداشت یادآور شد: امروز جراحی‌های بزرگ انجام می‌شود اما متاسفانه دسترسی به توانبخشی و بازتوانی بعد از عمل وجود ندارد. این در حالیست که حضور و بازگشت این فرد به زندگی عادی بسیار مهم است.

کرمانجی گفت: در این دولت تلاش شده است که این مراکز افزایش پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته