دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1402 - 12:01

مصرف پروتئین کیفیت خواب را افزایش می‌دهد

مصرف پروتئین کیفیت خواب را افزایش می‌دهد
نتایج حاصل از یک مطالعه جدید حاکی از آن است که مصرف بیشتر پروتئین در بهبود کیفیت خواب مؤثر است.
کد خبر : 888623

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از از تکنولوژی نت وورکز، خواب نقشی حیاتی در تنظیم عملکرد و بقای انسان دارد و بی‌خوابی به بیماری‌ قلبی، دیابت و افسردگی منجر می‌شود.

به همین دلیل است که دانشمندان همواره به دنبال راه‌هایی هستند که به بهبود کیفیت خواب کمک ‌می‌کند. در همین رابطه، مطالعه انجام‌شده از سوی محققان هاروارد نشان می‌دهد که مصرف بیشتر پروتئین، تجربه خواب بهتری را رقم می‌‌زند.

در فرایند خوابیدن، سرکوب برانگیختگی حسی یا توانایی مسدود کردن دنیای اطراف، یک عامل کلیدی است.

طی مطالعه اخیر، پژوهشگران هاروارد پپتیدی را شناسایی کرد‌ند که سرکوب برانگیختگی حسی را تقویت می‌کند. در واقع، کاهش پپتید CCHa1 که در دستگاه گوارش و مغز وجود دارد، بی‌خوابی را تشدید می‌کند و افزودن آن به رژیم غذایی گره‌گشا است.

محققان در آزمایشی که روی موش و گونه‌ای از مگس‌ها انجام شد،‌ متوجه شدند که گنجاندن پروتئین بیشتر در رژیم غذایی، موجب می‌‌شود که سلول‌های غدد درون‌ریز روده CCHa1 تولید کنند. در مرحله بعد،‌ این پپتید به مغز می‌رود که با تولید سیگنال‌های دوپامینرژیک، برانگیختگی محیطی را سرکوب می‌کند.

البته این مطالعه نشان داد که CCHa1 بر میزان هوشیاری مگس‌ها در واکنش به تغییرات دما تأثیری ندارد. این ثابت می‌کند که در طول خواب، مسیرهای حسی از طریق مکانیسم‌های مختلف تنظیم می‌شوند و افزایش مصرف پروتئین تنها یکی از عواملی است که به بهبود کیفیت خواب منجر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته