دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

هدستی که علائم افسردگی را تسکین می‌دهد

هدستی که علائم افسردگی را تسکین می‌دهد
علاوه بر صحبت‌درمانی و تجویز دارو‌های ضدافسردگی، ابزار‌های فناوری‌ای که استفاده روزمره دارند هم به کمک علم پزشکی آمده‌اند.
کد خبر : 888433

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران تیم تحقیقاتی دانشگاه شرق لندن (UEL) هدستی را ساخته‌اند که مصرف خانگی دارد و با انتقال جریان الکتریکی ملایم به مغز، به تسکین علائم افسردگی کمک می‌کند. 

تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) یک روش غیرتهاجمی تحریک مغز است که جریان الکتریکی با آمپر پایین را به پوست سر منتقل می‌کند و زمانی مؤثر است که چندین بار در هفته و هر بار نیم ساعت استفاده شود.

موفقیت این روش درمانی، تحت نظارت پزشک و در یک کلینیک یا محیط آزمایشگاهی اثبات شده است. اما اکنون، نتایج یک کارآزمایی تصادفی نشان داده است که هدست tDCS برای استفاده در خانه هم مناسب است و به کاهش علائم افسردگی منجر می‌شود.

افسردگی معمولاً با صحبت‌درمانی یا دارو‌های ضد افسردگی درمان می‌شود، اما همه به این روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهند.

چندین روش تحریک الکتریکی مغز با قابلیت درمان افسردگی وجود دارد. در روش tDCS، دو الکترود اسفنجی در سمت چپ و راست پیشانی قرار می‌گیرند که باعث می‌شود جریان ملایمی از چپ به راست جریان یابد.

این امر به افزایش میزان شلیک سلول‌های عصبی در سمت چپ مغز منجر می‌شود. برخی مطالعات حاکی از آن است که فعالیت این ناحیه، که به عنوان قشر خلفی جانبی پیش پیشانی (DLPFC) چپ شناخته می‌شود، در افراد مبتلا به افسردگی بسیار کم است.

تکرار دفعات تحریک می‌تواند به تغییرات بلندمدت در سلول‌های مغزی منجر شود و سطح فعالیت آن‌ها را افزایش دهد. تأثیر بر فعالیت این منطقه هم به نوبه خود می‌تواند تغییر فعالیت در مناطق دیگری که در بروز افسردگی دخیل هستند را در پی داشته باشد.

در حال حاضر، این هدست را می‌توان مستقیماً از سازنده خریداری کرد، اما به طور گسترده در کلینیک‌های تحت پوشش خدمات سلامت ملی بریتانیا استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته