دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1402 - 01:42
یادداشت؛

آنچه آمریکا در عراق به آن اعتراف نمی‌کند

آنچه آمریکا در عراق به آن اعتراف نمی‌کند
این حقیقتی انکارناپذیر است که دوران بزن درویی آمریکایی و صهیونیست‌ها به پایان رسیده و هر جنایتی از سوی آن‌ها با پاسخی سخت و خشن از سوی منطقه همراه خواهد شد.
کد خبر : 885067

گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم وفناوری آنا- قاسم غفوری؛ هرچند که افکار عمومی جهان معطوف به جنگ غزه است؛ اما طی هفته‌های اخیر عراق نیز بار دیگر برای آمریکایی‌ها دارای اهمیت شده و در قبال آن موضع‌گیری می‌کنند.

ازجمله نکات قابل‌توجه در این زمینه آن است که متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: ما به‌صورت شفاف به دولت عراق گفته‌ایم که دولت این کشور مسئولیت جلوگیری و پاسخ به این حملات به نیروهای آمریکایی را دارد.

این مقام وزارت خارج آمریکا افزود: نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش در این کشور حضور دارند و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

 این سخنان در حالی مطرح شده است که در باب آن چند نکته قابل‌توجه است.

 نخست آنکه آمریکایی‌ها در حالی ادعای تعامل و کمک‌رسانی به عراق در مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند که در طول 20 سال حضور آن‌ها  در عراق نه‌تنها اقدامی در این مبارزه نداشته‌اند؛ بلکه اقدام آمریکا در سال  2003 مبنی بر حذف دستگاه‌های امنیتی و نظامی عراق و نیز اجرای پروژه ناامن سازی مدیریت‌شده عراق و منطقه موجب شد تا تروریست‌ها در سایه آمریکا بیش از گذشته تقویت شوند.

 داعش در سال 2014 رسماً با حمایت آمریکایی‌ها در عراق فعال شد که مأموریت آن را نیز ویران‌سازی عراق و منطقه تشکیل می‌داد.

در آن زمان با فتوای مرجعت دینی در حالی بسیج مردمی عراق شکل گرفت که آمریکایی‌ها رسماً با این امر مخالفت کرده و حتی با بمباران ارتش و بسیج مردمی عراق، منطقه امن برای تروریست‌ها ایجاد کردند.

به اذعان مقامات اقلیم کردستان عراق زمانی که داعش به سمت اربیل حرکت کرد،  این ایران و شخص سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود که به داد اربیل رسید و متحدانی همچون آمریکا هیچ اقدامی در این زمینه صورت ندادند.

سال 2017 نیز پایان امارت داعش در عراق به همت بسیج مردمی و بزرگ مردانی همچون شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس رقم‌زده شد درحالی‌که آمریکایی‌ها این پیروزی را شکست خود دانسته و با برهم زدن امنیت مرز عراق و سوریه(بوکمال) به دنبال به چالش کشاندن پیروزی عراق بر تروریسم بودند.

 جالب‌توجه آنکه به اذعان مقامات و رسانه‌های غربی، ریشه داعش با افرادی همچون ابوبکر البغدادی در زندان‌های تحت امر آمریکا در عراق بنانهاده شد، به‌گونه‌ای که تمامی سران تروریست را جمع‌آوری و در زمان موردنظر با ادعای حمله خارجی به زندان، آن‌ها را آزاد کردند.

 با توجه به این حقایق می‌توان گفت که آمریکایی‌ها نه‌تنها حق اظهارنظر درباره مبارزه با تروریسم در عراق را ندارند؛ بلکه خود به جرم ایجاد تروریسم و حمایت از آن باید مورد بازخواست قرار گیرد.

دوم آنکه بر اساس مصوبه پارلمان عراق در سال 2018 نیروهای آمریکایی به جرم به تروریسم دولتی علیه فرماندهان مقاومت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس باید عراق را ترک می‌کردند و هیچ حق نظامی در این کشور ندارند.

مقامات عراقی ازجمله السودانی نخست‌وزیر بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا در عراق نیروی نظامی ندارد و هرگونه اقدام نظامی آن‌ها غیرقانونی است لذا حملات آمریکایی‌ها به پایگاه و مراکز مقاومت و ارتش عراق رفتاری مغایر با توافقات طرفین و حق حاکمیت عراق است.

 مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای از شهادت پنج نفر از نیروهای خود در حمله آمریکا خبر داد. مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد: این شهدا در جنگ حق علیه باطل که نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق هستند، به شهادت رسیدند که رسماً نقض حاکمیت و استقلال عراق است.

سوم آنکه آمریکایی‌ها در حالی دولت عراق را مسئول امنیت پایگاه‌های خود عنوان می‌‌کنند که به یک نکته اشاره‌ای ندارند و آن اینکه اقدام عراقی‌ها نسبت به پایگاه‌های آمریکایی واکنشی است به حمایت‌های این کشور از رژیم صهیونیستی.

 پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرارگرفته‌اند.

 به‌عنوان نمونه نیروهای مقاومت اسلامی عراق یکشنبه‌شب از حملات پهپادی خود به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه خبر دادند.

  نیروهای مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که  پایگاه عین الاسد در غرب عراق را هدف حمله پهپادی قرار داده‌اند.

 مقاومت اسلامی عراق همچنین اعلام کرد، پایگاه نظامیان آمریکایی در روستای الخضراء واقع در شمال شرق سوریه را نیز هدف حمله پهپادی قرار داده است و با موفقیت‌آمیز خواندن این حملات اعلام کرد، در پاسخ به جنایات رژیم اسرائیل در غزه این حملات را انجام داده است.

گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا ازجمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات‌متحده هشدار داده‌اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

 این رویکرد واکنشی است به جنایات رژیم صهیونیستی؛ بنابراین درخواست آمریکایی‌ها از عراق، نعل وارنه زدن است؛ چراکه اگر آمریکا به دنبال امنیت پایگاه‌ها و نیروهای خود در عراق و منطقه است جز مهار رژیم صهیونیستی و پایان کشتار فلسطینی‌ها گزینه‌ای ندارد.

آمریکا نمی‌تواند از یک‌سو حامی رژیم کودک کش باشد و از سوی دیگر خواستار داشتن امنیت در منطقه و بی‌تفاوتی ملت‌های منطقه در برابر این جنایات باشد.

 این حقیقتی انکارناپذیر است که دوران بزن درویی آمریکایی و صهیونیست‌ها به پایان رسیده و هر جنایتی از سوی آن‌ها با پاسخی سخت  خشن از سوی منطقه همراه خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته