دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آبان 1402 - 08:00

چه کاره بشم؛ شاید «مشاور انرژی‌های پاک»!

چه کاره بشم؛ شاید «مشاور انرژی‌های پاک»!
خیلی از ما تغییرات دمایی کرۀ زمین را با گوشت و پوست و استخوانمان درک کرده‌ایم، تغییراتی که هم در آب و هوا تاثیر داشته‌اند ...
کد خبر : 878921

خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم ملی؛ خیلی از ما تغییرات دمایی کرۀ زمین را با گوشت و پوست و استخوانمان درک کرده‌ایم، تغییراتی که هم در آب و هوا تاثیر داشته‌اند و هم در تشدید برخی بیماری‌ها، افزایش سطح آب دریاها و آسیب دیدن برخی گونه‌های گیاهی و جانوری. با همۀ اینها اما زندگی بشر قابل توقف نیست، نمی‌شود کارخانه‌ها را تعطیل کرد، جلوی حمل‌و‌نقل هوایی و زمینی را گرفت و مصرف برق را در حد گسترده‌ای محدود کرد. اما می‌شود از یک راه جایگزین استفاده کرد؛ راهی که نیازمند شناخت دقیق انرژی‌های تجدید‌پذیر است. این نوع از انرژی‌ها با سرعت خوبی تجدید می‌شوند؛ دقیقا برخلاف سوخت‌های فسیلی که وقتی منابع‌شان به اتمام برسد باید چند صد یا حتی چند هزار سال منتظر ماند تا تجدید شوند و دوباره امکان استفاده داشته باشند.

انرژی‌های تجدیدپذیر کدامند؟

به انواعی از انرژی انرژی‌های تجدیدپذیر یا برگشت‌پذیر می‌گویند که بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر قابلیت بازگشت مجدد به طبیعت را دارند (مثل باد، خورشید، زمین گرمایی، برق آبی، زیست توده، هیدروژن، اقیانوسی و ...). در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید‌ناپذیر رو به اتمام هستند، این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مهندس انرژی‌های تجدیدپذیر کیست؟

تولید انرژی از باد، پسماندهای غذایی و کشاورزی، زباله‌های شهری یا انرژی خورشیدی مستلزم آن است که متخصصان ظهور فناوری‌های جدید را پیش‌بینی کنند و همیشه در مورد سیاست‌های عمومی مربوطه در سطوح محلی، ملی و جهانی به‌روز باشند. متخصصان موفق انرژی‌های تجدیدپذیر با گروه‌های بخش دولتی و خصوصی تعامل دارند. آنها با مهندسان، مقامات دولتی، مشاغل در هر اندازه و عموم مردم ارتباط برقرار می‌کنند و تلاش دارند تا روش‌های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را توسعه دهند. مشاوران انرژی‌های تجدیدپذیر با مشتریان برای کاهش یا حذف اثرات زیست محیطی کسب‌و‌کارشان کار می‌کنند. این کار می‌تواند از وظایف کوچک گرفته تا پروژه‌هایی در مقیاس جهانی باشد. آنها مطالعات مربوط به فناوری‌های نوظهور را ارزیابی می‌کنند، اثرات زیست‌محیطی تولید انرژی را مورد بررسی قرار می‌دهند و فهم خود را به استراتژی‌های تجاری و عملی تبدیل می‌کنند. متخصصان انرژی‌های تجدیدپذیر اغلب برای شرکت‌های طراحی مهندسی، شرکت‌های آب و برق، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی یا سازمان‌های غیرانتفاعی کار می‌کنند.

چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟

متخصصان انرژی‌های تجدیدپذیر چه در سطح مشاور و چه در سطح مهندس باید به دروس نزدیک به فیزیک شامل ترمودینامیک، شناخت انرژی‌ها، دروس مرتبط با محیط زیست و منابع آبی اشراف داشته باشند.

آنها باید بتوانند امور مالی شرکت‌های مرتبط با حوزۀ صنعت و معدن و انرژی را با بهره گرفتن از انرژی‌های تجدیدپذیر تنظیم کنند. این متخصصان نیاز دارند در حوزۀ مدیریت زنجیرۀ تأمین و محدودیت‌ها و سرمایه‌گذاری اطلاعات داشته باشند تا بتوانند از داده‌های علمی برای کار اجرایی استفاده کنند. مهارت‌های تحقیق و بررسی، مدیریت پروژه، تحلیل و استدلال و اقناع و مهارت‌های ارتباطی در گفتار و نوشتار از شاخص‌ترین مهارت‌های نرم یک مهندس انرژی‌های تجدید‌پذیر است.

چه رشته‌ای در دانشگاه بخوانم؟

کسانی که دورۀ لیسانس خود را در رشته فیزیک یا فیزیک هسته‌ای گذرانده‌اند می‌توانند رشتۀ مهندسی انرژی‌های تجدید‌پذیر را در مقطع ارشد دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، ایلام، اصفهان و تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری‌های پیشرفتۀ کرمان بگذرانند.

کجا کار پیدا کنم؟

شما بعد از گذراندن مقطع ارشد در این رشته، می‌توانید در حوزه‌های مهندسی انرژی و منابع انرژی، مهندسی توسعه انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر، مهندسی انرژی و محیط زیست، طراحی ساختمان‌های سبز، برنامه‌ریزی انرژی در سازمان‌ها و ارتقای بهره‌وری انرژی در سازمان‌ها کار اجرایی کنید یا مشاوره ارائه دهید. بنابراین می‌توانید در شرکت‌های زیادی که در حوزۀ صنعت و معدن فعالیت دارند مسئولیت قبول کنید. شرکت‌هایی که فعالیت مرتبط با حوزه محیط زیست دارند و نیروگاه‌های بادی و آبی و برخی کارخانه‌ها به مهندس یا مشاور انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز دارند. در کنار همۀ اینها این تخصص در سطوح بالای دولت برای حکمرانی و سیاست‌گذاری هم مورد توجه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته