دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایشگاه کتاب مطرح شد؛

تخصیص یارانه کتاب به اهالی قلم برای نخستین‌بار/ ناشران ارز مبادله‌ای می‌گیرند

تخصیص یارانه کتاب به اهالی قلم برای نخستین‌بار  ناشران ارز مبادله‌ای می‌گیرند
اهالی قلم در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار یارانه کتاب دریافت می‌کنند.
کد خبر : 845927

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز در محل مصلای امام خمینی برگزار شد.

در این نشست خبری یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه و علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب حاضر بودند و ضمن تشریح روند برگزاری این دوره به سوالات اهالی رسانه پاسخ دادند. 

احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این دوره از نمایشگاه گفت: امسال نمایشگاه با شعار «آینده خواندنی است» برگزار می‌شود. این شعار به این معنا است که آینده پیشرفت کشور در گرو بیشتر و بهتر خواندن است، تاریخ جوامع مختلف هم نشان می‌دهد که پیشرفت در هر کشوری مرهون بیشتر و بهتر خواندن است.
 
وی افزود‌: آمار کتابخوانی سریع‌تر از رشد اقتصادی پیشرفت می‌کند و نمایشگاه کتاب تهران زمینه‌ای برای تشویق مردم و جلب توجه آن‌ها به عادت مهم کتابخوانی، همچنین توجه دادن خانواده‌ها به این موضوع مهم است.
 
احمدوند با بیان اینکه امیدواریم با شرکت انبوه مردم و مخاطبان نمایشگاه و خدماتی که ناشران ارائه می‌کنند، شاهد نمایشگاه پررونقی باشیم، عنوان کرد: این نمایشگاه برای رسیدن به هدف پیشرفت فرهنگی و اقتصادی موثر، تفاوت‌‌هایی با دوره‌های قبل خواهد داشت، در بخش‌های مختلف،‌ رویکرد اصلی توجه به محتوای فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی است و تلاش برای فراهم آوردن استفاده مخاطب از برنامه فرهنگی در نمایشگاه فراهم شده است.
 
وی تاکید کرد:‌ برای برپایی این رویداد سازمان‌ها و نهادهای مختلف مشارکت دارند، با  اهتمام ویژه و تمام توان بخَش‌ها و دستگاه‌های مختلف کمک حال این دوره از نمایشگاه بودند.

به گفته وی، ناشران با وجود مشکلات اقتصادی که پیش روی صنعت نشر قرار دارد، با انگیزه و اشتیاق، حداکثری در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضر هستند و امیدوارم این نمایشگاه با همراهی ناشران، نویسندگان، اهالی قلم و مردم خاطره شیرین فرهنگی برای همه به‌جا بگذارد.

** ناشران محروم از نمایشگاه کتاب 

در ابتدای این نشست علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب اعلام کرد برای نخستین بار اهالی قلم جهت خرید از نمایشگاه کتاب در گروه‌های مختلف نویسنده، شاعر، محقق و مترجم، ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.
در ادامه خاطر نشان می‌شود دانشجویان ۶۰۰ هزار و اساتید و اعضای هیئت علمی نیز ۷۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.  

در ادامه این نشست عنوان شد که ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش عمومی نمایشگاه و ۲۰۰ کتاب فروش در بخش مجازی نمایشگاه شرکت دارند. همچنین طبق اعلام قبلی افتتاحیه سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبشهت به شکل مردمی از ساعت ۱۷ با حضور مادران شهدا در مصلی تهران برگزار می‌شود.

وی در این نشست خبری پیرامون تعداد ناشران محروم از این دوره نمایشگاه نیز اعلام شد، ناشرانی که در دوره قبل نمایشگاه تخلفاتی داشتند و برایشان رای محرومیت توسط هیئت بدوی و تجدید نظر صادر شده بود، همچنان اجازه حضور در نمایشگاه ندارند. البته سال گذشته یک ناشر دولتی بدین منظور محروم شد که حواشی را برای این رویداد ایجاد کرد، اما امسال تنها یکی دو مورد ناشر محروم داریم.  همواره این انتقاد بود که برگزاری نمایشگاه کتاب احتمالاً به کسب و کار کتابفروشان نقصان وارد می‌کند. امسال کتابفروشان هم در نمایشگاه فعال هستند و برنامه‌های فرهنگی نیز به بخش‌های اصلی اضافه شده است.

وی ادامه داد: کارافزار نمایشگاه در کافه بازار، اناردونی و‌ای اپز در دسترس است و مراکز توزیع نقشه نیز در محیط مصلی برپا خواهند شد. در کمیته اطلاع رسانی امسال هم مرکز پاسخگویی را مجزا داریم و علاوه بر آن؛ در ۲۰ نقطه جایگاه‌های پاسخگی به سوالات مردم تعبیه شده‌اند.
۱۰۰ ناشر خارجی ۴۵ هزار کتاب عرضه می‌کنند

مدیرعامل خانه کتاب گفت: کمیته ناشران خارجی امسال میزبان ۱۰۰ ناشر خارجی است که ۴۵ هزار عنوان کتاب از سال‌های ۱۰۱۵ تا ۲۰۲۳ را عرضه می‌کنند. در این بخش ۲۰ درصد در تعداد غرفه‌ها و ۴۰ درصد در تعداد عناوین افزایش داشتیم.

 

** مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به حضور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه نیز گفت:‌ تاجیکستان مهمان ویژه این دوره نمایشگاه است. برخی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان اسلام،‌ رؤسای نمایشگاه‌های دهلی نو،‌ مسقط و دوحه‌، وزرای فرهنگ ونزوئلا و تاجیکستان در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت و از کتاب ترجمه شده وزیر ونزوئلا رونمایی می‌شود.

سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: در مجموع ۳۰ مهمان از کشور‌های مختلف و ۲۷ کشور در بخش خارجی ما حضور دارند که اگر با ناشران خارجی این عدد را تجمیع کنیم ما از ۴۰ کشور خارجی در نمایشگاه نمایندگانی خواهیم داشت.


رمضانی به یارانه خرید کتاب طلاب، دانشجویان و اساتید اشاره کرد و گفت: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان وطلاب ۶۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ ۳۶۰ هزار تومان آورده دانشجویان وطلاب است و ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

** 30 درصد تخفیف در نمایشگاه کتاب

وی ادامه داد: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۷۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ ۳۵۰ هزار تومان آورده عضو هیئت علمی و ۳۵۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

در بخش دیگری از نشست اسماعیل جانعلی پور مدیر کمیته ناشران بین الملل در خصوص پرسش خبرنگار آنا پیرامون تخفیف در این بخش اظهار داشت: برای بخش بین الملل نمایشگاه، تخفیف ۳۰ درصدی برای کتب خارجی خواهیم داشت.

وی درباره متراژ غرفه‌ها در این دوره هم گفت: به جهت یک جا شدن بخش بین الملل و ناشران خارجی، که مزایای بسیاری برای ما خواهد داشت، متراژ درخواستی ناشران با آنچه به آن‌ها اعطا شده متفاوت است. ما ناچار به کاستن از متراژ شدیم، اما در این رابطه اعتراضی نداشتیم.

** پرسش و پاسخ اهالی رسانه
 
احمدوند نیز در پاسخ به پرسشی درباره حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و انتقادات ناشران گفت: در موضوع کتابفروشان یک گزاره تکرار شونده نادرست وجود دارد، مبنی بر اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه است خلاف بقیه نمایشگاه‌های کتاب دنیا،‌ اما تقریبا همه نمایشگاه‌های کتاب دنیا کتاب می‌فروشند به جز یکی دو مورد نادر.
 
وی افزود:‌ نمایشگاه کتاب تهران باید به همه حلقه‌های زنجیره تولید، توزیع و مصرف کتاب کمک کند. یکی از این حلقه‌ها کتابفروشان هستند که احتیاج به حمایت بیشتر دارند. سرمایه‌گذاری در کتابفروشی‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و بازدهی اقتصادی در آن نسبت به بقیه مشاغل کمتر است. بنابراین دولت باید حمایت بیشتری کند، زمینه حضور کتابفروشی‌ها به گونه‌ای فراهم شده که ناشران هم آسیب نبینند، سال اول است و حتما باید نواقص را شناسایی و برطرف کرد.
 
** یارانه نمایشگاه کتاب در حال افزایش است
 
در ادامه این نشست رمضانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان یارانه درنظر گرفته شده برای این دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما در حال تلاش برای افزایش مجموع رقم حمایتی هستیم،‌ این افزایش را در افزایش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه برای اهالی قلم،‌ دانشجویان،‌ طلاب،‌ اساتید و ... در نظر خواهیم گرفت،‌ اعلام میزان یارانه فعلی ممکن است در افزایش این رقم خدشه‌ای وارد کند.
 
** نرخ ارز مبادله‌ای 28 هزار و 500 تومان برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب
 
وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام مذاکرات برای در نظر گرفتن مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت:‌ دولت حمایت خود را از مصرف‌کنندکان کتاب‌های خارجی خواهد داشت،‌ برای این دوره قرار شده است، نرخ ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شود.
 
رمضانی در پرسش دوباره مبنی بر نرخ زاین ارز مبادله‌ای گفت:‌ ارز مبادله‌ای 28 هزار و 500 تومانی در نظر گرفته شده است.
احمدوند: امیدواریم حداکثر تسهیلات برای بخش خارجی فراهم شود
 
اما یاسر احمدوند در پاسخ به این پرسش درباره نرخ ارز در بخش خارجی نمایشگاه اضافه کرد:‌ نرخ ارز در نمایشگاه کتاب تهران جزئیاتی دارد که در مذاکره با بخش‌های مختلف در حال بررسی است،‌ نرخ ارز تامین کالاهای مختلف متفاوت است. امیدواریم حداکثر تسهیلات را برای این بخش فراهم کنیم.
 
** کدام ناشران؛ چرا در نمایشگاه کتاب تهران حضور ندارند؟
 
رمضانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار ناشران شرکت کننده گفت: ۳ هزار عرضه کننده در این دوره حضور دارند، ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی حضور دارند. هم‌چنین مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ در صحن عمومی مصلی با حضور مردم برگزار خواهد شد و مادران شهدای امنیت مهمانان ویژه این رویداد هستند.
 
وی با اشاره به ناشران محروم از حضور در این دوره نیز گفت: امسال یک یا دو ناشر هستند که به علت تخلف در دوره گذشته امکان حضور ندارند،‌ اگرچه اصرار به حضور داشتند،‌ اما موافقت نشده است.
 
احمدوند نیز با اشاره به حضور افغانستان در این دوره نمایشگاه کتاب از پیگیری برای رفع مشکلات ویزای فعالان فرهنگی این کشور برای ورود به ایران خبر داد و درباره عدم حضور برخی ناشران از جمله چشمه‌ مرکز و ... در نمایشگاه کتاب گفت: حضور ناشران در سال‌های مختلف نمایشگاه متفاوت بوده است،‌ برخی از ناشران در دوره‌هایی حضور نداشتند،‌ در سال‌های گذشته نیز برخی ناشران حضور نیافتند یا تنها رد بخش مجازی حضور پیدا کردند،‌ اما اکثریت جامعه نشر در نمایشگاه چه در بخش حضوری و چه مجازی حضور دارند.بیش از 95 درصد ناشران حاضر هستند. البته باید قدردانی کرد از ناشرانی که زحمت حضور را کشیدند و برای احترام به مخاطب و بهره‌مندی مخاطب از همه کتاب‌ها در نمایشگاه حاضر شدند.
 
** یاری طلبیدن وزیر فرهنگ از وزاری بهداشت و علوم برای مشارکت در یارانه نمایشگاه کتاب
 
وی هم‌چنین با اشاره به توقع اهالی فرهنگ از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه‌ها برای مشارکت در خرید از نمایشگاه کتاب گفت: طبیعتا عددهای یارانه با توجه به افزایش قیمت کتاب کافی نیست،‌ اما اعتبارات وزارت فرهنگ نیز بیش از

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و صحن دولت وزرای بهداشت،‌ درمان و اموزش پزشکی و علوم را به مشارکت طلبیدند،‌ امیدواریم که مقدمات لازم برای بهره‌مندی کتابخانه‌های این دو وزارتخانه و دانشجویان از بستری که نمایشگاه کتاب فراهم می‌کند،‌ فراهم شود.

** تسهیلات بانک ملی برای خرید معلمان از نمایشگاه کتاب
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد هم چنین از تسهلات بانک ملی برای خرید معلمان از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد،‌ هم‌چنین وزیر کار،‌ رفاه و امور اجتماعی در توافق و مذاکره با وزیر ارشاد اعلام کرده‌اند که کارگران هم از یارانه خرید از نمایشگاه گکتاب تهران بهره‌مند خواهد شد که ما پیگیر تحقق آن هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته