دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1401 - 09:56
گزارش آنا از آیین بزرگداشت «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز»؛

واکنش قزوه به اظهارات رئیس جمهور آذربایجان: نظامی یک بیت هم به زبان ترکی ندارد!

واکنش قزوه به اظهارات رئیس جمهور آذربایجان: نظامی یک بیت هم به زبان ترکی ندارد!
رئیس دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما گفت: اخیرا رییس جمهور آذربایجان ادعا کرده که نظامی در گنجه به دنیا آمده و شاعر آذربایجانی است، در حالیکه ما با همه احترام به ترک زبان‌ها و شاعرانشان باید بگوییم که نظامی یک بیت شعر به زبان ترکی ندارد!
کد خبر : 837040

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، آیین بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با عنوان «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» با همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مشارکت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و جمعی از ادیبان و شاعران و اهالی موسیقی در تالار آیینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود شالویی رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و علیرضا قزوه شاعر و رییس دفتر شعر و موسیقی به ایراد سخنرانی پیرامون شعر، شخصیت و هویت ایرانی حکیم نظامی گنجوی پرداختند.

شالویی با خیرمقدم به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: نظامی شاعر شناخته‌ شده‌ای در جهان فرهنگی ما محسوب می‌شود. از آن جهت که آثارش همواره فراراه جویندگان طریق حکمت ادبی بوده است. هیچکس نمی‌تواند اصالت و هویت این شاعر عزیز را از فرهنگ و تمدن ایرانی دور بداند.

وی در ادامه افزود: شاعر جان خود را سرزمین می‌پندارد و برای چنین ادعایی هم هرگز ابراز شرمندگی نمی‌کند چرا که می‌گوید:‌«عالم همه تن است و ایران دل».

شالویی اظهار داشت: در همین هفته‌ای که به نام نظامی برپا شد، هم در تهران و هم همه مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها تا مراکز خارج از کشور به ویژه مراکز پژوهشی و دانشگاهی برنامه‌های مناسبی برای حکیم نظامی به اجرا درآمده و همچنان هم در حال اجرا است. فقط معرفی حکیم نظامی از نظر شناسنامه هویتی او نیست، بلکه دانش و معرفتی که او در دنیای معاصر به ما می رساند، خیلی مهم است. در زمانی که دنیا در نوعی ابهام و سرخوردگی به سر می‌برد، نیاز به روشنگری چنین ادیبانی داریم.

** واکنش قزوه به اظهارات رییس جمهور آذربایجان

همچنین قزوه رییس دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما نیز در صحبت‌هایی گفت: من همین امروز خبری می‌خواندم که رییس جمهور آذربایجان گفته بود نظامی در گنج هبه دنیا آمده و متعلق به اینجاست و شاعر جمهوری آذربایجان است، ما به مرزها وجغرافیا ، علم و تاریخ احترام می‌گذاریم اما برهمین مبنا به همه شاعران ترک زبان فارسی سرا و ترکانی که این همه احترام به زبان فارسی شعر گفتند و نظامی که هرچه دارد به زبان فارسی است، احترام می‌گذاریم.  نظامی گنجوی حتی یک بیت ترکی ندارد و همه اشعارش به زبان فارسی است.

وی ادامه داد: اگر کسی بغض با زبان فارسی داشته باشد از این گفتار و رفتاری که این بزرگان داشتند، شاید آتش بگیرد اما واقعیت تاریخی این است که شاعر بزرگی مثل نظامی به ایرانی بودنش در ابیاتش افتخار کرده است. 

قزوه همچنین اظهار داشت: هیچ جایی نظامی نگفته : همه عالم تن است و جمهوری آذربایجان دل! هیچ جایی حرفی از جمهوری آذربایجان نزده، البته ما احترام به آنها و ترکان ترک سرای که احترام زبان فارسی را حفظ می‌کنند، احترام می‌گذاریم اما کسی که نیش خندی به زبان فارسی بخواهد بزند، کوچکتر از آن است که بخواهد اینکار را بکند چون این زبان، زبان پهلوانان ایران است و نظامی با افتخار متعلق به همه مردم زبان و شاعر فارسی زبان است که به همه اقوام احترام می‌گذاشت.

در این نشست همچنین دو قطعه از اشعار حکیم نظامی توسط نادر محمد آهنگر بیگ از بخشی‌های خراسان همراه با ساز دوتار اجرا شد.

محمد گلریز خواننده مشهور انقلابی هم دو شعر از مثنوی لیلی و مجنون و مثنوی مخزن الاسرار حکیم نظامی را به صورت آواز اجرا کرد؛ مهبد مکی خواننده و نوازنده ساز ارغنون اجرایی از اشعار حکیم نظامی را در بخش‌های دیگر این ویژه برنامه تقدیم حضار کرد.

 در این محفل شاعرانی، چون علیرضا قزوه، امیر عاملی، سید مسعود علوی تبار، سعید حدادیان، رضا عبدالهی، علی داوودی، محمود اکرامی فر، ایرج قنبری، نغمه مستشار نظامی و حمیده پارسافر اشعار و نوسروده‌های خود در رابطه با نظامی را قرائت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته