دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 12:55
وقتی «قفسه مهربانی» به یار مهربان رونق می‌دهد؛

کتابخانه‌ای قفسه‌باز با بیش از ۱۳۵ هزار جلد کتاب

کتابخانه‌ای قفسه‌باز با بیش از ۱۳۵ هزار جلد کتاب
کتابخانه دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با مساحت یک هزار و ۳۷۷ متر مربع دارای بیش از ۱۳۵ هزار جلد کتاب فارسی و لاتین، یکی از کتابخانه‌های بزرگ استان اصفهان به شمار می‌رود.
کد خبر : 814546

نوشین صرامی مسئول کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در خمینی‌شهر، کتابخانه این واحد دانشگاهی را کتابخانه‌ای قفسه‌باز و کم‌نظیر بین واحد‌های دانشگاهی دانست و اظهار کرد: این کتابخانه دارای ۱۳۵ هزار و ۸۲۵ جلد کتاب بوده که از این تعداد ۱۲۸ هزار و ۵۸۰ جلد آن کتاب غیر مرجع (فارسی و لاتین) و ۷ هزار و ۲۴۵جلد کتاب مرجع (فارسی و لاتین) است.

وی افزود: کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با مساحت یک هزار و ۳۷۷ متر مربع دارای بیش از ۱۳۵ هزار جلد کتاب فارسی و لاتین، یکی از کتابخانه‌های بزرگ استان اصفهان به شمار می‌رود که دارای ۲۷ هزار و ۲۹۲ عنوان کتاب الکترونیکی و ۶ هزار عنوان جلد پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی بوده و جزء دسته کتابخانه‌های دانشگاهی محسوب می‌شود که بیشتر مراجعان را استادان، دانشجویان و کارمندان تشکیل می‌دهند.

کتابخانه‌ای قفسه باز و کم‌نظیر بین واحد‌های دانشگاهی

مسئول کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر گفت: بخش خدمات فنی این کتابخانه، شامل فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و مجلات و منابع الکترونیکی است. در بخش امانت، اطلاعات کتاب‌های امانت داده‌شده و بازگشت شده توسط رایانه و نرم‌افزار کتابخانه انجام می‌شود. در بخش خدمات مراجعان، مراجعان به کتابخانه می‌توانند با استفاده از سه فیلد عنوان، مؤلف، موضوع در رایانه جستجو کرده و بخش مرجع این کتابخانه شامل کتاب‌های نفیس و ارزشمندی در زمینه رشته‌های دانشگاه بوده که مراجعان می‌توانند از آنها داخل کتابخانه استفاده کنند.

صرامی اضافه کرد: در بخش پایان‌نامه‌ها کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی قرار دارد که مراجعان می‌توانند به‌راحتی در فضای کتابخانه آنها را مطالعه کنند. سالن مطالعه، این کتابخانه دارای سالن مطالعه خواهران بوده و میز و صندلی‌هایی بین راهروی کتابخانه برای مطالعه آزاد دانشجویان و مراجعان تعبیه شده است.

وی عنوان کرد: از آنجا که کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر تنها کتابخانه در سطح کتابخانه‌های دانشگاهی استان اصفهان بوده که به‌صورت قفسه باز اداره می‌شود یعنی مراجعان آزادانه به قفسه‌ها دسترسی دارند، این کار در عین جالب بودن برای مراجعه‌کنندگان باعث تلاش کتابداران بوده به‌طوری‌که برای مرتب و منظم نگه‌داشتن کتاب‌ها روی قفسه‌ها تلاش و وقت زیادی را از کتابداران می‌گیرد. دومین ویژگی این کتابخانه کف موکت بودن آن است که باعث می‌شود محیطی امن و راحت برای مطالعه فراهم آورد.

کتابخانه‌ای قفسه باز و کم‌نظیر بین واحد‌های دانشگاهی

مسئول کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر تشریح کرد: این واحد دانشگاهی به مناسبت ۲۴ آبان، روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری نمایشگاه کتاب در محل کتابخانه با تخفیف ویژه، رایگان بودن حق عضویت کتابخانه در هفته کتاب، برگزاری کارگاه آموزشی تألیف و انتشار کتاب برای دانشجویان، اختصاص قفسه مهربانی برای اهدا و تبادل کتاب در محل کتابخانه، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی از دانشجویان و انتخاب نفرات برتر و انتخاب و قدردانی از کاربران برتر کتابخانه در دستور کار خود قرار داده است.

صرامی بیان کرد: کتاب به منزله یکی از مهم‌ترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه و دانش به شمار می‌رود و همواره از جایگاه والایی در تمدن دانش بشری برخوردار بوده است. هر کتابداری برای توفیق بیشتر در خدمات و فعالیت‌هایش باید اطلاعات عمومی و تخصصی خود را افزایش دهد و دست‌کم چند ساعتی از وقت خود را به مطالعه کتاب بپردازد. با توجه به تلاش زیادی که برای برطرف کردن نیاز‌های مراجعان به کتابخانه شده امیدواریم این تلاش‌ها بی‌نتیجه نماند و روزبه‌روز شاهد حرکت همه به سوی مطالعه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته