دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1398 - 17:21
صالحی در نشست خبری:

15 نوع سانتریفیوژ جدید در نیروگاه نطنز نصب شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در سالن تحقیقاتی شهید قشقایی نیروگاه هسته‌ای نطنز، ۱5 نوع ماشین سانتریفیوژ جدید در ظرف دو ماه ساخته و به کار گرفته شد.
کد خبر : 443486
3.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی در نشست خبری که در مجتمع غنی‌سازی شهید مهندس مصطفی احمدی‌روشن نطنز برگزار شد درباره برنامه‌های انجام‌شده در راستای اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: کشورهای مقابل ایران برای اینکه نگذارد به سمت فعالیت‌های غیرصلح‌‌آمیز هسته‌ای نرویم در برجام دو محدودیت زمانی و تعدادی برای ما تعیین کرد؛ که IR6 نمونه آن است. آن‌ها در خصوص IR6 می‌گفتند که در یک فاصله زمانی خاص به زنجیره ۲۰ تایی و فواصل زمانی دیگر به زنجیره ۳۰ تایی و بیشتر دست پیدا کنید که معمولاً این فاصله زمانی تعیین‌شده ه‍شت سال یا ۱۰ سال بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از حقوق هسته‌ای که جمهوری اسلامی خواهان آن بوده است، حفظ کامل چرخه سوخت هسته‌ای است، گفت: نیروگاه بوشهر ۲ و ۳ هفته دیگر بتن‌ریزی خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: در سالن تحقیقاتی شهید قشقایی نیروگاه هسته‌ای نطنز، ۱۵ نوع ماشین سانتریفیوژ جدید در ظرف دو ماه ساخته و به کار گرفته شد. IR9، IR7، IR2m و IR modular و IRS نمونه‌هایی از این ماشین‌ها هستند.
صالحی با اشاره به اینکه قبل از برجام ماشین‌های سانتریفیوژ در این نیروگاه ۱۱ هزار سو بود، گفت: اما بعد از برجام این رقم به هشت هزار و ۶۰۰ سو رسید و نیز حدود ۴۹۰ دستگاه جدید در این نیروگاه مشغول کار هستند و حتی برنامه‌ای گازداینامیکی که برای IR9 نوشته شده است، رقمی حدود ۲۰۰ هزار خط است.
وی با اشاره به اینکه ماشین‌های نسل جدید حدود ۱۲ سال طول می‌کشد تا به تولید انبوه برسد، خاطرنشان کرد: ماشین‌هایی که امروز در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد به تولید انبوه نرسیده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: امروز سطح غنی‌سازی در گام سوم کاهش تعهدات برجامی، برداشته شده و سطح آن از ۳.۵ درصد زمان برجام فعلاً به ۴.۲ درصد افزایش یافته است و نیز می‌توانیم آن را ارتقا دهیم ولی فعلاً نمی‌خواهیم.
صالحی خاطرنشان کرد: برخی ماشین‌های هسته‌ای که به خاطر برجام برداشته شده بودند امروز دوباره نصب شده‌اند، هرچند که عده‌ای به ناحق گفتند این سانتریفیوژها با لگد برداشته یا نابود شده‌اند، حتی طرف غربی فکر می‌کرد دوباره با نصب این ماشین‌ها حدود ۱۰ درصد از آن‌ها آسیب ببیند اما امروز اهالی رسانه مشاهده کردند که کمتر از ۱۰ درصد به این ماشین‌ها آسیب وارد شده است.


وی در خصوص برق‌رسانی به سانتریفیوژها گفت: بهینه‌سازی‌‌های فراوانی در حوزه برق‌رسانی به سانتریفیوژها و زیرسیستم‌ها انجام شده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سانتریفیوژهای IR9 و IR8 تولید داخلی هستند، خاطرنشان کرد: تصمیم داریم به مرحله‌ای قدم بگذاریم تا فقط بر روی یک یا دو سانتریفیوژ پیشرفته و ضروری کار کنیم ولی پیش از این برخورداری از تعداد بالای سانتریفیوژها لازم بود تا نشان دهیم که توان ساخت انواع سانتریفیوژها را داریم.


صالحی با بیان انتقادی گفت: عده‌ای می‌گفتند صنعت هسته‌ای ما به خاطر برجام نابود شده است؛ لذا امروز مشخص شد که این اظهارات صحت ندارد. واقعاً اگر سانتریفیوژها را با لگد برداشتیم چطور امکان دارد ۳۰۰ سانتریفیوژ با دو هزار و ۶۶۰ سو دوباره نصب شود.


وی درباره برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تأکید کرد: تحولات بین‌المللی را هیئت نظارت بر برجام توسط وزارت امور خارجه رصد می‌کند و سازمان انرژی اتمی هم پیشنهادهای خود را می‌دهد و هیئت نظارت بر برجام این پیشنهادها را بررسی و از میان آن‌ها یکی را انتخاب می‌کند و سپس رئیس‌جمهور دستور اجرای آن را ابلاغ می‌کند تا گام‌های بعدی برداشته شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه امروز سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در داخل غنی‌سازی می‌شود و امروز رآکتور تحقیقاتی تهران با سوخت ایرانی و اورانیوم ایرانی کار می‌کند. با این هدف در داخل غنی‌سازی انجام می‌شود تا سوخت نیروگاه‌ها را تأمین کنیم و در مجموع در کشور حدود ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غنای متفاوت و حداکثر تا ۴.۲ درصد وجود دارد که روزانه پنج کیلوگرم به این میزان افزوده می‌شود.


صالحی پیرامون روند اقدامات ایران برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اظهار کرد: این ظرفیت از غنی‌سازی نیاز است تا سوخت سالانه نیروگاهی هزار مگاواتی مانند بوشهر تأمین شود. برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو به ۳۰ تُن اورانیوم غنی‌سازی نیاز داریم و هشت برابر آن کیک زرد یا اورانیوم طبیعی نیاز داریم به عبارت دیگر در سال ۲۴۰ تُن کیک زرد نیاز داریم تا به ۳۰ تُن اورانیوم غنی‌سازی برسیم.


وی افزود: چند سال بود که حداکثر ۱۰ تُن اورانیوم غنی‌سازی می‌کردیم اما در دو سال اخیر به‌صورت متوسط ۳۰ تُن تولید می‌کنیم و امیدواریم ظرف یک یا دو سال آینده به ۵۰ تُن اورانیوم غنی‌سازی برسیم. با توجه به اینکه باید کل کشور را اکتشاف کنیم، از سال ۸۸ با هلیکوپتری که آوردیم ۸۰ درصد ایران را اکتشاف کردیم و ۲۰ درصد دیگر کشور را برداشت هوایی می‌کنیم و قسمت‌های امیدبخش را پی‌جویی زمینی می‌کنیم تا جاهایی که اورانیوم هست را استخراج ‌کنیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما یک کشور غنی در اورانیوم نیستیم، اما کشور فقیری هم نیستیم، روی هم رفته برآورد می‌شود که ۴۰ هزار تُن بتوانیم در یک افق بلندمدت اورانیوم استحصال کنیم. برای تولید ۳۰۰ تُن اورانیوم به حدود ۱۰ سال زمان نیاز داریم. با تزریق منابع مالی و امکانات به سرعت در این زمینه پیش می‌رویم. این مدت زمان ۱۰ ساله دقیقاً با همان دوره زمانی ۱۰ ساله برجام سازگاری دارد و به همین دلیل است که می‌گوییم چیزی را از دست نداده‌ایم.


معاون رئیس‌جمهور گفت: من یک‌بار گفتم همین امشب ۱۹۰ هزار سو می‌دهم، اما نکته مهم اورانیوم مورد نیاز است. از زمان هُوَخشَتَره تا اول انقلاب ۵۵۰ تُن اورانیوم داشته‌ایم، بعد از برجام ۴۰۰ تُن اورانیوم به آن اضافه شده است.


صالحی با اشاره به موضوع ساخت پیشرانه‌های هسته‌ای گفت: پیشرفت هسته‌ای در عمل یک رآکتور کوچک است و باید طوری باشد که در شناور قرار بگیرد. فرق آن با رآکتور تولید برق این است که ثابت بوده و میله‌ها تکان نمی‌خورد ولی در شناور این‌گونه نبوده و دائماً حرکت می‌کند که این احتیاج به تکنولوژی بالا دارد. در طراحی رآکتور اراک از ۱۹ سال پیش، روی رآکتور ثابت کار می‌کنیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. ساخت رآکتور شناور سخت و پیچیده است و احتیاج به زمان دارد و ما باید روی آن سال‌ها کار کنیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: برای هند ۲۵ سال طول کشید تا یک رآکتور کوچک برای شناورهای خود بسازد. آنها ابتدا یک شناور روسی اجاره کردند و با کمک روس‌ها در زمان نزدیک به ۲۵ سال و با هزینه حدود دو و نیم میلیارد دلاری آن را ساختند. ما به‌طور ناباورانه‌ای در این موضوع پیش رفته‌ایم و اگر امکانات مالی و تسهیلات مقرراتی فراهم شود حداقل ۱۵ سال طول می‌کشد. امیدوارم تا انتهای سال دیگر خبر مقدماتی خوبی در این زمینه بدهیم. برای یک فاز آن هشت هزار زیر پروژه تعریف شده که کار سختی است، ولی کار را به پیش می‌بریم.


صالحی درباره زمان رسیدن به غنی‌سازی ۲۰ درصد گفت: امیدواریم که به این مرحله نرسیم، ولی هرگاه مقام‌های ارشد دستور چنین کاری را دهند، ما در چهار دقیقه به آن دست پیدا می‌کنیم.


انتهای پیام/۴۰۷۹/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته