دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1397 - 16:30
علی‌اکبر صالحی:

مسلمانان و ارامنه همه متعلق به یک خانواده هستند

معاون رئیس جمهور کشورمان در دیدار با اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: دوست ندارم بگویم اقلیت مذهبی چرا که همه ما مسلمانان و ارامنه متعلق به یک خانواده هستیم.
کد خبر : 362375
636862831811450587_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی عصر امروز در دیدار با اسقف سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: «از مدت‌ها پیش آرزو داشتم خدمت این چهره مذهبی برسم و از روز اول که ایشان را دیدم نور خداوند را در چهره ایشان مشاهده کردم و مهر ایشان به دلم نشست.»


وی افزود: «دوست ندارم بگویم اقلیت مذهبی چرا که همه متعلق به یک خانواده هستیم. اختلاف دیدگاه وجود دارد اما اشتراکمان آن‌قدر زیاد است که افتراق‌ها به چشم نمی‌آیند.»


رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دوران نوجوانی خود خاطرنشان کرد: «من وقتی نوجوان بودم مدرسه عراقی می‌رفتم و با تعداد زیادی از عزیزان ارامنه در آنجا دوست بودم. در بیروت هم به مدرسه شبانه‌روزی می‌رفتم که مدیرش دکتر بوستای (بوستانیکا) یک مسیحی بود. ما همیشه به نیکی از مسیحیان یاد می‌کنیم.»


علی‌اکبر صالحی اضافه کرد: «در ایران هم در دانشگاه، بسیاری از اساتید از عزیزان ارامنه بودند و هستند که از جمله آن‌ها می‌توانم به دکتر کارولوکس اشاره کنم. حتی ما یک همکار ارمنی داشتیم که زیارت امام رضا(ع) می‌رفت و برای شیعیان بسیار احترام قائل بود.»


وی ادامه داد: «من گاهی که به مساجد دسترسی نباشد نماز را در کلیسا می‌خوانم چرا که مکانی پاک و مقدس است.»


معاون رئیس جمهور به نقل خاطره‌ای از دوران حضور خود در آرژانتین پرداخت و گفت: «من یک سال به مأموریت آرژانتین رفته بودم. دخترم اسمش مریم است. مدارس مختلط بود و ما می‌خواستیم دخترم را در مدارس راهبه‌ها بگذاریم. به یک مادر روحانی این موضوع را گفتم و ایشان ثبت‌نام شدند چون می‌خواستیم حتماً مدرسه دخترانه باشد.»


سبوه سرکیسیان نیز در پاسخ اظهار کرد: «ما به عنوان انسان با هم هستیم و این لذت با هم بودن با هیچ واژه‌ای توصیف نمی‌شود. کتب مقدس هم بر همین موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید که انسان‌ها باهم و در کنار هم ارزش پیدا می‌کنند.»


وی افزود: «وزارت بهداشت امروز خبر داد که در 29 آوریل 2019 (9 اردیبهشت 1398) در کیش کنفرانسی با حضور 400 نفر برگزار می‌شود و از من نیز برای حضور در این کنفرانس دعوت شد. آن‌ها اعلام کردند که این کنفرانس با حضور علمای بزرگ ادیان برای نشان دادن دیدگاه مذاهب به بهداشت برگزار خواهد شد. این مسئله نشان‌دهنده چهره واقعی ایران است و این ویژگی و چهره هویتی ایران از دوره کوروش کبیر به همین صورت باقی مانده است.»


اسقف اعظم ارامنه تهران تأکید کرد: «من با المیادین مصاحبه‌ای داشتم و گفتم بر خلاف آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود، ایران کشوری آزاد برای مذاهب است و مشخصاً به آن‌ها که می‌گویند چگونه در اینجا زندگی می‌کنید می‌گویم بیایید و اینجا زندگی کنید و ببینید می‌شود به راحتی زندگی کرد.»


در ادامه دکتر کارن خانلری، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «ما صدها جانباز و چندین شهید در جنگ تحمیلی داده‌ایم و این مسئله باعث افتخار ما است.»


وی اضافه کرد: «مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند که ارامنه نه‌تنها شهید داده‌اند بلکه در بحث لجستیکی و تعمیرات ابزارهای جنگی کمک‌های شایانی به جبهه و جنگ کرده‌اند. ایشان بسیار به ارامنه علاقه دارند و خاطرات زیبایی در خصوص همکاری مسلمانان و ارامنه در زمان جنگ مطرح می‌کنند.»


این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «من دکتر صالحی را از زمان وزارت در وزارت امور خارجه می‌شناسم. ایشان نه‌تنها یک دیپلمات فوق‌العاده بلکه یک دانشمند و یک تئوریسین استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در ایران هستند. آیندگان نام ایشان را به خاطر خواهند سپرد و از ایشان به نیکی یاد خواهند کرد.»


وی افزود: «تمامی تلاش علمی و دیپلماتیک شما در راستای حفظ خط قرمز رهبری و رشد علمی و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای که حق مسلم ما است بوده و ما موفقیت شما را موفقیت کل کشور می‌دانیم.»


در پایان دکتر علی‌اکبر صالحی یک دیوان حافظ نفیس به سربوه سرکسیان هدیه داد و اسقف اعظم ارامنه تهران نیز یک تابلوی هنری به معاون رئیس جمهور تقدیم کرد.


انتهای پیام/4106/4093/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته