دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
راد در گفتگو با آنا:

تماشای تئاتر را یک آیین بدانیم

کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر معتقد است که باید تماشای تئاتر را یک آیین بدانیم.
کد خبر : 398578
BS0K1401.JPG

ایرج راد در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به اهمیت فرهنگ تئاتر رفتن گفت: از آنجایی که تئاتر یک جریان فرهنگی قوی و مؤثر است باید همه حواشی آن هم شکل فرهنگی داشته باشد. از زمانی که تماشاگر به صورت حضوری یا غیرحضوری بلیت تهیه می‌کند، وارد سالن انتظار و بعد سالن نمایش می‌شود، باید امکانات رفاهی و رفتار عوامل اجرایی با او به گونه‌ای باشد که احساس امنیت، راحتی و آسایش بکند.


وی تأکید کرد: به عبارت دیگر حتی آن کسی که در گیشه بلیت می‌فروشد و یا راهنمایان سالن که تماشاگران را برای نشستن در سر جای خودشان راهنمایی می‌کنند باید رفتارهای فرهنگی داشته باشند؛ این که نمایش در سر ساعت اجرا شود نکته بسیار بسیار مهمی است. در صورتی که این فضا فراهم شود و همه چیز با هم هماهنگ شود شما می‌تواند از دیدن تئاتر لذت ببرید وگرنه یک جای کار نقص پیدا می‌کند. این‌ها یک مراسم آیینی نانوشته است؛ باید تئاتر رفتن را یک آیین بدانیم. شما وقتی در یک مراسم مهم حضور پیدا می‌کنید، سعی می‌کنید که همه آداب و رسوم آن را رعایت کنید. تئاتر هم این ویژگی آیینی را دارد که اتفاق مهم است و تشریفاتی نیست.


این کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر عنوان کرد: مطبوعات و رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند. آنها در کنار منتقدان می‌توانند در یک فرایند تدریجی این دیسیپلین هنری و این تشریفات مهم را به مخاطبان گوشزد کنند تا بیشتر رعایت شود.


عضو هیئت‌مدیره خانه تئاتر افزود: علاوه بر این، ویژگی‌های مکانی و جغرافیایی سالن باید با نیازهای منطقه تناسب داشته باشد. اینها نکات مهمی است که شاید کمتر به آنها پرداخته می‌شود.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته