دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 00:58
علیزاده در گفتگو با آنا:

نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی نیست، یک فروشگاه بزرگ است

یک نویسنده و منتقد ادبی گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی نیست، بلکه یک فروشگاه بزرگ است.
کد خبر : 379698
IMG_20190507_223600_969.jpg

مصطفی علیزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برای نویسنده، منتقد و اساساٌ بازدیدکننده فرصتی پیش نمی‌آید که شناختی پیدا کند و فقط می‌‌توانم یک قضاوت کلی انجام دهم که نمایشگاه مثل هر سال ناامیدکننده بود و هر سال انتظار داریم که این روند اصلاح شود ولی متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد و ما در نمایشگاه با یک فروشگاه بزرگ روبرو هستیم نه یک رویداد فرهنگی.


وی با اشاره به برخی سیاست‌گذاری‌های غلط در کارکردهای نمایشگاه کتاب افزود: شاید در روزهای برگزاری نمایشگاه در سرای اهل قلم یا جاهای دیگر برنامه‌هایی در حوزه نقد و بررسی ادبیات و کتاب برگزار شود، ولی این‌قدر این برنامه‌ها کم‌رنگ است که در هیاهوی نمایشگاه گم می‌شود و حتی اگر برنامه خوبی هم باشد، من بعید می‌دانم در آن ایام و در آن شلوغی به نتیجه برسد.


این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به برنامه‌های جانبی نمایشگاه عنوان کرد: برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب در شلوغی‌ها اصلاً به چشم نمی‌آید و اصلاً مطلع نمی‌شویم که چنین برنامه‌ای و نشستی برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه و یکسری کارهایی دیگر فرمالیته و برای خالی نبودن عریضه انجام می‌شود.


علیزاده بیان کرد: درحالی‌که فکر می‌کنم شکل درست‌تر نمایشگاه این است که اتفاقاً از وجه فروشگاهی کمتر و کم‌رنگ‌تر شود و ارتباط اهل قلم با یکدیگر اهل قلم با مخاطب و نشست‌های تخصصی برگزار شود، اما این‌ها واقعاً کم‌رنگ است و هر سال امید داریم که سال بعد رویکرد بهتر و درست‌تری در نمایشگاه اتخاذ کنند ولی متأسفانه سال به سال بدتر می‌شود.


وی با اشاره به شلوغی نمایشگاه تصریح کرد: اگر فضا فضای فروشگاهی نباشد و فضا کاملاً متفاوت باشد ممکن است کسی بیاید و صبح تا عصر چند نشست را شرکت کند و از آن‌ها بهره ببرد و هر سال این افسوس باقی می‌ماند که چه موقع مسئولین می‌توانند و می‌خواهند متوجه این نکته‌ها بشوند و رویکردها را تغییر دهند.


نویسنده کتاب «کرگدن آهنی» خاطرنشان کرد: توی این نمایشگاه کتاب امسال هم کتاب خاصی در حوزه داستان که مورد توجه قرار بگیرد با آن روبرو نشدم و اگر سروصدایی هم بوده است لزوماً به معنی خوب بودن کتاب نبوده است.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته