دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1397 - 23:40
در مناظره نمایندگان مجلس مطرح شد؛

کشور برای تصمیم‌های محرمانه هزینه داده است/ شفاف‌سازی را کلنگی برسر مخالفان می‌کنند

نمایندگان موافق و مخالف مجلس به مناظره درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداختند.
کد خبر : 317513
index.jpg

 


 به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، نمایندگان موافق و مخالف طرح شفافیت آرای نمایندگان جمعه  با حضور در برنامه تلویزیونی  مناظره» به گفتگو در این زمینه پرداختند.


ابتدا غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: این طرح در کمیسیون آیین‌نامه موردبحث قرارگرفته و تا الآن هم، دو جلسه دوساعته را پیرامون گفتگو در این زمینه داشته‌ایم.


وی اضافه کرد: همکاران در کمیسیون مشارکت کردند تا بحث را ادامه دهیم، موضوع پاسخگویی دراین‌باره مطرح است که یقیناً رسالت اصلی نمایندگان مجلس هم همین است.


رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: موضوع ارتقا و انضباط رفت‌وآمد در مجلس و اقتدار آن می‌بایست موردتوجه ویژه قرار می‌گرفت که تمامی جلسات مجلس در سال 1389 دیدارهایی که نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری داشتند و توصیه‌هایی که ایشان تحت عنوان انضباط و اقتدار مجلس بیان فرموده بودند، را احصا کردیم.


کاتب اضافه کرد: تأکید مقام معظم رهبری برای همه دوره‌های مجلس مشارکت حداکثری نمایندگان در رأی دادن است.


کاتب اضافه کرد: بسیاری از مشکلات در مجلس وجود دارد که همکاران فرصت نمی‌کنند در رأی دادن مشارکت داشته باشند و این در مورد موافقان و مخالفان فرقی نمی‌کند. تأکیدی که مقام معظم رهبری دارند بر این است که نماینده باید در هر شرایطی در روند رأی‌گیری شرکت داشته باشد مخصوصاً تا جایی که می‌تواند تلاش داشته باشد تا رأی ممتنع نباشد و یا رأی او یا موافق باشد یا مخالف.  


رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس با بیان اینکه مشارکت در رأی از مباحث جدی بود که در کمیسیون مطرح شد، گفت: البته هنوز این موضوع به تصویب کمیسیون نرسیده است و ان‌شاءالله در جلسه هفته بعد آن را بررسی خواهیم کرد.


وی گفت: بحث دیگری که مورد مطالبه جدی مقام معظم رهبری است، حضور منظم نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس و در گروه‌هاست. مردم به‌شدت تقاضا دارند که نمایندگان در صحن علنی مجلس منظم باشند.


کاتب خاطرنشان کرد: در کمیسیون توانستیم بحثی را به تصویب برسانیم که به‌موجب آن استفاده از موبایل برای نمایندگان ممنوع شد.


1


در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس به‌عنوان موافق طرح مطالبی را عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین اطلاعات هر پارلمان آراء نمایندگان به لوایح، طرح‌ها، وزرای پیشنهادی، به همکاران خودشان برای عضویت در مجامع و مخالفت و موافقت، مشارکت و عدم مشارکت در رأی‌گیری حضور و عدم حضور در مجلس نیز بسیار قابل‌توجه است.


وی اضافه کرد: گاهی یک رأی در موفقیت و عدم موفقیت یک ملت و سرنوشت آن تأثیر مستقیم دارد. رأی هر نماینده نشان‌دهنده موضع نماینده است. به همین دلیل یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای نمایندگان ایجاد پاسخ کند، شفافیت در آرا است.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: شفافیت آرای نمایندگان باعث می‌شود مردم نسبت به عملکرد وکلای خود مطلع شوند تا مبتنی بر آن نسبت به حضور یا عدم حضور وی در دوره بعد و یا مطالبه گری و درخواست از نماینده فعال شوند.


امیرآبادی تأکید کرد: ارائه اطلاعات از طرف مجموعه حاکمیت به مردم نمایندگان را مسئولیت‌پذیر و پاسخگو می‌کند. در همه کشورهای دنیا اصل بر شفافیت آرا است. درحالی‌که متأسفانه بعد از جابه‌جایی ساختمان مجلس در جمهوری اسلامی ایران فرض بر مخفی بودن آرا شده است.


نماینده موافق طرح شفافیت آراء نمایندگان اضافه کرد: برداشت بنده از مواد 122، ‌123 و  124 آیین‌نامه داخلی مجلس این است که اصل بر علنی بودن است و دستگاه الکترونیکی را فقط یک روش برای رأی‌گیری می‌دانند نه برای مخفی‌کاری.


امیرآبادی با بیان اینکه در آیین‌نامه هم وقتی‌که دستگاه رأی‌گیری خراب می‌شود توصیه بر رأی‌گیری به‌صورت قیام و قعود است، گفت: قیام و قعود به معنای رأی علنی است. مولا علی(ع) هم شفافیت در حکومت را امری ضروری تلقی می‌کردند و به‌صراحت تمام دیدگاه حکومتی و شیوه‌های کار را با مردم و مخاطبان در میان می‌گذاشتند و جز در مورد اسرار جنگی پنهان‌کاری از مردم را مجاز نمی‌دانستند که نمونه‌های شفافیت رفتاری ایشان را می‌توان در نامه‌ها و خطبه‌های ایشان دید.


1


نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه در عصر ما نیز شفافیت در رفتار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب مشاهده‌شده است، گفت: پنهان‌کاری در نظام اسلامی جایی ندارد، شفافیت در اموال، شفافیت در توصیه‌های نمایندگان، شفافیت در اعلام مواضع و حتی شفافیت در مذاکرات هیات دولت، مجلس خبرگان، شورای اسلامی شهر و شورای نگهبان مورد تأکید است.


در ادامه محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به‌عنوان مخالف طرح اظهار داشت:  من امشب آمده‌ام تا بگویم در چهارشنبه چهاردهم شهریور برخلاف امضای جمع‌آوری‌شده برای طرح شفافیت آرای نمایندگان که قریب به 160 و به قول دیگری تا 200 رأی جمع‌آوری کرد چرا در رأی‌گیری به یک‌فوریت آن 194 رأی حاضر 108 نفر با آن مخالفت کردند و 5 نفر رأی ممتنع دادند.  


وی افزود: من خودم با اصل شفافیت موافقم و تعریف‌هایی که دوستان از شفافیت ارائه کردند را با جان‌ودل می‌پذیرم اما واقعیت این است که نگرانی‌ها از سو استفاده‌ها، عوام‌فریبی‌ها و رفتارهای پوپولیستی که متأسفانه در کشور به‌شدت رونق پیداکرده است. همچنین بسیاری از رفتارها، نگاه‌ها و رویکردها که به‌راحتی از کنار نگاه‌های کارشناسی عبور می‌کند.


 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور سؤال کرد: چطور می‌شود که برخی دوستان با توجه به اینکه در دوره‌های قبل هم در مجلس حضور داشتند زمانی موضوع را مطرح می‌کنند که  بعضی مسائل سیاسی در کشور مطرح می‌شود. خود این شبهه و ترس در دل یک نماینده نیست که نتواند نظر و دیدگاه خودش را در رای‌اش تسری دهد.


شاه‌نشین اضافه کرد: آیا این نیست که ابزاری به نام شفاف‌سازی را پیداکرده باشیم و آن را کلنگی کنیم برای اینکه مخالفان را سر جایشان بنشانیم. آیا این طرح یک طرح سیاسی است و آیا این طرح آن‌طور که از نامش پیداست شفاف است.


حسین‌علی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نماینده دیگری بود که در جایگاه موافق طرح صحبت‌ کرد و گفت: شفافیت آرا شروع بحث ماست و تصمیم داریم شفافیت را در همه ابعاد شروع کنیم و این کار را از خودمان آغاز می‌کنیم.


نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه باید این کار از حقوق، اموال، فرزندان که کجا هستند و بعد با ورود شفافیت به بقیه دستگاه‌ها ادامه پیدا کند گفت: علت مطالبه ما برای شفاف‌سازی میثاق ملی ما در قانون اساسی است. چون اگر به اصول مختلف قانون اساسی مراجعه کنیم می‌بینیم که قانون اساسی حق شفافیت برای مردم را در جای جای قانون به رسمیت شناخته است.


وی با اشاره به بند 2 اصل سوم و سی‌ام موضوع تحصیلات رایگان و بالا بردن آگاهی‌های مردم را یک حق واجب برای آنان می‌داند گفت: این برای آن است که مردم با حقوق خود آشنا باشند و بدانند که وقتی در اصل بیست هشتم می‌گویند تأمین شغل برای همه مردم یک امر لازم است، دولت در این مورد موظف است.


حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: در اصل چهل و سوم قانون اساسی می‌گوید شما باید تمام نیازهای اساسی مردم را تأمین کنید و در اصل دیگر که اصل بیست‌ونهم است شرایط تمام بیمه‌ها را برای مردم ذکر کرده است و در اصل سی‌ویکم قانون اساسی تأمین مسکن را ذکر کرده است و در جای دیگر از قانون موضوعات رفع تبعیض به‌خوبی توضیح داده‌شده تا اینکه مردم آگاه باشند باید همه‌چیز شفاف باشد. کشور ما تاکنون چقدر هزینه محرمانگی را پرداخت کرده است؟ چرا نمی‌خواهیم دست از آن  برداریم؟


وی با اشاره به بند دیگری از قانون اساسی تصریح کرد: قانون در مورد رفع فقر اقتصاد عادلانه را مطرح می‌کند و  این به معنای آن است که اطلاعات نباید در حیاط ‌خلوت برخی افراد و دستگاه‌ها باشد.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به‌تساوی در برابر قانون اشاره کرد و گفت: در بند 14 اصل سوم قانون می‌گوید همه مردم باید بتوانند حق خود را تامین کنند و این موارد فقط با شفاف‌سازی ممکن است.


حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: بنا بر قانون اساسی همه مردم از بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یکسان هستند و آیا این یکسان‌سازی با ابزاری غیر از شفاف‌سازی امکان‌پذیر است.


1


نمایندگان موافق و مخالف طرح شفافیت آرای نمایندگان در ادامه وارد بحث آزاد شدند.


در این بخش از مناظره حاجی‌دلیگانی در پاسخ به صحبت‌های محمود شاه‌نشین که مطرح کرده بود، این طرح زمانی در مجلس پیگیری می‌شود که شبهه آن می‌رود به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل سیاسی جاری کشور باشد، گفت: وقتی لایحه برنامه ششم به مجلس نهم آمد پایه این طرح ریخته شده و برنامه‌اش نوشته شد، اما برای اینکه عمر مجلس نهم اجازه نداد، این طرح در مجلس نهم نیمه‌کاره ماند.


وی اضافه کرد: نخستین بحث شفاف‌سازی از ماده 29 شروع شد و نمایندگان تصویب کردند تمامی حقوق مدیران و مقام‌های کشور در سامانه‌ای مطرح شود و این هرچند در مجلس نهم شروع شد، اما در مجلس دهم به تصویب رسید.


وی اضافه کرد: اینکه  مطرح می‌کنید 160 امضا برای طرح جمع شده بود، درست است. من 130 امضا جمع کرده بودم و به آقای فتحی که از همکاران لیست امید هستند، مراجعه کردم و 130 امضای شفافیت خود را به ایشان دادم و از وی خواستم موضوع را مطرح کند و ایشان هم مطرح کرد. ما هم حمایت کردیم. آقای کواکبیان هم به‌عنوان موافق در این زمینه صحبت کرد، منتها به‌رغم اینکه 160 امضا جمع شده بود، فقط 59 رأی مثبت داده شد که این موضوع خود دلیل بر ضرورت شفافیت است.


شاه‌نشین در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت: شما در مورد مجلسی صحبت می‌کنید که مقام معظم رهبری آن را عصاره فضیلت می‌دانند و هیچ‌کدام از را هم مجزا نکردند و نظرشان بر کلیت مجلس شورای اسلامی است. اما متأسفانه اکنون به سمتی می‌رویم که دوستان در صحبت‌هایشان مجلس را دار‌المنافقین خطاب می‌کنند.


شاه‌نشین اضافه کرد: مجلس اجزایی دارد که اصلی‌ترین جزء آن نمایندگان هستند که آن را دارالمنافقین خطاب کردید.


این صحبت شاه‌نشین با واکنش حاجی‌دلیگانی مواجه شد و گفت: اگر سندی دال بر اثبات این حرف خود دارید ارائه کنید.


در ادامه امیرآبادی فراهانی درخواست کرد که صحبت‌ها در مورد موضوع اصلی باشد، و گفت: اصل 86 قانون اساسی نمایندگان مجلس را در مقام ایفای وظایف در رأی خود کاملاً آزاد می‌داند و می‌گوید نمی‌توان نمایندگان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی دادند، تعقیب یا توقیف کرد، لذا نمی‌توان نماینده را برای رأیی که داده حتی به او گفت که بالای چشمانت ابروست!


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه این توهین به نمایندگان و مجلس است، گفت: مردم نماینده شجاع انتخاب کرده‌اند.


شاه‌نشین در ادامه گفت: اگر نماینده‌ای در مجلس کتک بخورد این شجاعت اوست؟


امیرآبادی پاسخ داد: شما در زمان رأی آوری در حوزه انتخابیه از شجاعت و گرفتن حقوق ملت می‌کنید و گرفتن حق مردم لازمه‌اش شجاعت است. اینکه بگویم به شما بگویم آقای محمودی اجازه می‌دهید نام شما را به‌عنوان مخالف اعلام کنیم، می‌گویید من حجت  شرعی دارم که به فلان مصوبه رأی ندهم و نمی‌خواهم رأیم برای مردم شفاف شود، چراکه در حوزه انتخابیه خود هم اصولگرایان به من رأی داده‌اند و هم اصلاح‌طلبان و نمی‌خواهم رأیم برای مردم شفاف شود که این یعنی نفاق.


شاه‌نشین گفت: برخی شرایطی را در مجلس به وجود می‌آورند که نماینده‌ای که باید تمام توان خود را برای ایجاد وحدت کلمه و حل مشکلات اقتصادی و رفع بیکاری و مسائلی که به‌واسطه تحریم‌ها برای کشور به وجود آمده بگذارد درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شود.


امیرآبادی در پاسخ به وی بیان کرد: شما در مورد طیف خاصی صحبت می‌کنید این در حالی است که تمام طرح‌های اصولگرایان در مجلس طرح‌های اقتصادی است اما این امیدی‌ها هستند که در شرایط خاص اقتصادی کشور دغدغه‌شان ازدواج دختران و مسائلی ازاین‌دست است. برای همین مناظره بارها از دوستان اصلاح‌طلب مجلس دعوت شد در مناظره شرکت کنند چرا نمی‌آیند؟


در ادامه حاجی‌دلیگانی با خطاب قرار دادن شاه‌نشین گفت: شما قطعاً با یکرنگ بودن انسان‌ها موافقید. ما هم همین را می‌گوییم که اگر نماینده‌ای شجاعت این را داشته باشند همان حرفی که در مجلس می‌زنند را در میان مردم هم بزنند. همین یعنی شفافیت و این شفافیت اعتماد عمومی را به‌نظام و حکومت و مجلس بیشتر می‌کند.


در ادامه کاتب اظهار کرد: مردم باید آگاه شوند که آیا محدودیت قانونی برای اعلام شفاف رأی وجود دارد یا خیر؟ که باید خدمت مردم اعلام کنم که طبق ماده 122 ما هیچ منع قانونی برای اینکه آرایمان اعلام شود نداریم.


امیرآبادی در ادامه در پاسخ به کاتب گفت: 133 نماینده رسماً اعلام کردند رای‌شان در CFT شفاف شود که یکشنبه این پیشنهاد را در هیات رئیسه مطرح کردم و اکثریت اعضای هیات رئیسه به آن رای مخالف دادند.


کاتب خطاب به امیرآبادی تصریح کرد: طبق آیین‌نامه موجود چهار روش رأی‌گیری در مجلس وجود دارد که یکی از آن‌ها روش الکترونیکی است یکی دیگر علنی با ورقه و یک روش دیگر مخفی با ورقه و دیگری هم قیام و قعود. یعنی اکنون طبق قانون می‌توانیم شفاف رأی دهیم و منع قانونی وجود ندارد اما صحبت این است که چه نوع روی‌هایی لازم است علنی شود. آیا مردم می‌خواهند نمایندگانشان همه آرایشان علنی باشد؟


در این زمان امیرآبادی و حاجی‌دلیگانی توأمان تأکید کردند که بله باید رأی نمایندگان در همه موارد شفاف باشد و محدودیتی در این زمینه نباشد.


کاتب گفت: اما آیین‌نامه در این زمینه محدودیت ایجاد کرده است. اکنون آیین‌نامه نظرش درباره بخشی از آرای نمایندگان مخفی است و دلیلش هم این است که مثلاً در رأی اعتماد به وزرا، عدم اعتماد، استیضاح انتخاب هیات رئیسه و... باید مخفی بشود. نباید با این قضیه احساسی برخورد شود.


کاتب اضافه کرد: وقتی شما می‌خواهید به استیضاح یک وزیر رأی دهید اگر نماینده‌ای که می‌خواهد منافع محلی خودش را لحاظ کند، وزیر متوجه شود که نماینده به ایشان رأی مخالف داده همین اول بسم‌الله اختلافات نمایندگان و دولت شروع می‌شود.


امیرآبادی تأکید کرد من فردی را می‌شناسم که یکی از شهرهای کوچک ایران را نمایندگی می‌کرده و چندین دوره رئیس کمیسیون تلفیق بوده که مهم‌ترین کمیسیون مجلس است و بسیار شفاف مقابل وزرا ایستاده است و نمایندگان دولت به خاطر شفافیت و ابهت او به حوزه انتخابیه‌اش هم می‌رسیدند و در استیضاح وزرا هم مواضع خود را به‌راحتی بیان می‌کرد. لذا چنین منطقی مطرود است.


کاتب با اسناد به قانون اساسی گفت: نماینده در رأی خود آزاد است درجایی که منافع ملی و منطقه‌ای حکم می‌کند رأی خود را مخفی نگه دارد.


امیرآبادی در ادامه گفت: نمایندگانی که در مجلس با شفافیت مخالفت می‌کنند چند گروه‌اند؛ برخی می‌گویند اگر به حرف حزبی که ما را به مجلس فرستاده توجه نکنیم از پشتیبانی آنان محروم خواهیم شد. دسته دوم فراکسیون‌های داخل مجلس هستند که از ترس وزرا آرای خودشان را مخفی می‌کنند چراکه شاید بخواهند برای قشر خاصی رأی بگیرند. اما به نظر بنده شفافیت آن‌قدر ارزش دارد که ما این‌قدر هزینه برایش پرداخت کنیم. چراکه حق مردم است که بدانند موضع نماینده چیست و با چه موضعی برای آنان تصمیم بگیرد.


کاتب گفت: این امری که شما می‌فرمایید زمانی شکل می‌گیرد که نماینده مانند همه کشورهای دیگر کار منطقه‌ای نکند و فقط به یک‌چیز بیندیشد و آن‌هم منافع ملی است.


حاجی دلیگانی در پاسخ به کاتب گفت: همه این موارد بهانه است. من لیست حدود 40 کشور را که نمایندگانشان هم کار منطقه‌ای می‌کنند و هم کار ملی دارم که آر ای‌شان هم شفاف است. پس بیایید برکات شفافیت را بیان کنیم. ممکن است این طرح درصدی ایراد هم داشته باشد اما نمی‌توان کلیتش را زیر سؤال برد.


حاجی دلیگانی با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند قوانین را اجرا کنند تأکید کرد: در قانون برنامه ششم توسعه ماده 29 که سامانه شفاف‌سازی حقوق مدیران و مقامات کشوری را اجرا نکردند؟ چرا ماده 117 که سامانه برخط برای شفاف‌سازی مالکیت‌هاست را اجرا نکردند؟ چون ما از خودمان شروع نکردیم. اکنون دولت نامه نوشته است که حقوق نمایندگان را اعلام کنید چرا هیات رئیسه اعلام نکرد؟


شاه‌نشین پاسخ داد: سؤال من این است که مسائلی در این کشور باید از پایه و اساس شروع شود و این بحث تفکر حزبی و تحزب است و ما تا احزابمان شکل نگیرد پاسخگویی به مطالبات مردم به افرادی مانند من و شما موکول می‌شود.


مردم آن چیزی را که می‌بینند تحلیل می‌کنند اما مسائلی هست مانند اینکه ما در زمان انتخابات احزاب یک‌شبه را تأسیس می‌کنیم تا یک سری تعهدات را به مردم بدهند و دو روز بعد کسی پاسخگو نیست چون فقط افراد باقی می‌مانند لذا باید به سمتی برویم که کشور دارای احزاب شناسنامه‌دار و صاحب تفکر شود. کدام‌یک از فراکسیون‌های مجلس آمدند برنامه برون‌رفت از شرایط اقتصادی کنونی را دادند؟


حاجی‌دلیگانی در پاسخ به این صحبت شاه‌نشین گفت: اتفاقاً ریشه تمام این نکاتی که شما فرمودید در عدم شفافیت آراست.


وی افزود: من از سال‌ها قبل از هیات رئیسه خواستار این بودم که آرا، حضوروغیاب و بسیاری از مسائل حقوقی دیگر از من شفاف شود. بخشی از آن را هم انجام دادم که در برخی سایت‌ها موجود است.


وی اضافه کرد: هر چه شفافیت بیشتر شود باعث مشارکت بیشتر مردم در عرصه اداره جامعه خواهد بود. لذا از آقای کاتب می‌خواهیم کلیات این طرح را در کمیسیون به جریان بیندازد نکته دیگر اینکه مردم متوجه شوند مطالباتشان به‌صورت علنی و شفاف در مجلس پیگیری می‌شود. اضافه بر این شفافیت رأی باعث می‌شود نماینده بامطالعه کافی در رأی‌گیری شرکت کند و مسئولیت‌پذیر باشد.


شاه‌نشین بیان کرد به ازای هر لایحه‌ای که به مجلس می‌‌آید حداقل 10 طرح آماده می‌شود. در بسیاری از این طرح‌ها منابع مالی در نظر گرفته نشده و پوپولیستی است.


امیرآبادی در پاسخ به شاه‌نشین خاطرنشان کرد: همین طرح‌هایی را که معتقد به پوپولیستی بودنش هستید، اجازه شفافیتش را بدهید، لذا کماکان معتقدیم لازم است جلسات شورای شهر در کل کشور، مجلس و دولت باید شفاف باشد و حتی مزایده‌ها و مناقصه‌های دولت برای مردم مشخص باشد.


انتهای پیام/4034


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته