دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سازمان ملی سنجش مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور است

سازمان ملی سنجش مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور است
رئیس مرکز تحقیقات و ارزشیابی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: این سازمان مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور از جنبه کیفیت، اعتبارسنجی و سنجش انطباق با برنامه‌های کلان کشور است.
کد خبر : 910905

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا محمدی، رئیس مرکز تحقیقات و ارزشیابی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز نشست خبری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: نظام آموزشی جزیره‌ای و بی ثباتی سیاست‌ها، تضاد و تعارض منافع در کل نظام آموزش کشور و گسست بین نظام آموزش عمومی و نظام آموزش عالی منجر به این شد که پی ببریم به این شکل نمی‌توان نظام اموزشی کشور را ادامه داد و باید یک نهاد ملی داشته باشیم که متولی امور سنجش و ارزشیابی نظامآموزش کشور باشد. 

رضا محمدی با طرح چند سوال ادامه داد و گفت: آیا همه نظام‌های آموزشی هم افزایی دارند؟ بر این اساس به فکر تشکیل یک هسته ملی و سازمان ملی افتادیم. موضوعی که در همه اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه کشور از برنامه پنجم به بعد در برنامه‌های توسعه ذکر شده است. یعنی سازمان ملی براساس مطالعات دامنه دار ۲۰ ساله شکل گرفته است.

محمدی گفت: سازمان سنجش آموزش کشور تجربه برگزاری آزمون‌های ملی را دارد از این تجربه استفاده می‌شود. ضمن اینکه همه کشور‌ها در این زمینه نهاد ملی دارند و از ۱۹۹۴ به سمت ایجاد این نهاد ملی رفتند.

وی در ادامه به اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پرداخت و گفت: این سازمان مرجع ملی نظارت بر جریان عمومی آموزش کشور از جنبه کیفیت، اعتبارسنجی و سنجش انطباق با برنامه‌های کلان کشور خواهد بود. 

به گفته وی وظایف و اختیارات در اساسنامه شامل موارد مختلفی از جمله آزمون‌های ورودی به مشاغل، ارزشیابی میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت در ساحت‌های ششگانه مندرج در سند تحول بنیادین اموزش و پرورش و تدوین آزمون ملی سنجش و صلاحیت و سواد مانند آزمون پرلز، تشکیل شناسنامه ملی آموزشی و تربیتی و احراز اصالت مدرک تحصیلی، رصد تحصیلی افراد با تخصیص کد یکتا، توسعه شیوه‌های نوین، الکترونیک و هوشمند در سنجش و ارزشیابی و رتبه بندی از جمله وظایف این سازمان در اساسنامه است.

محمدی گفت: همچنین تحلیل داده‌ها و روند‌های آموزشی، تهیه نقشه‌های توصیفی و آماری و نگاشت‌های سیاستی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، انجام پژوهش‌های کاربردی، ارایه خدمات مشاوره‌ای تخصصی آموزش‌های حرفه‌ای کوتاه مدت، تدارک زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی و مراجع ارزیاب و شرکت‌های دانش بنیان در ابعاد اجرایی ماموریت‌های سازمان و همکاری متقابل و انعقاد تفاهم نامه با سازمان‌های همتا در سطوح بین المللی نیز از اهداف تشکیل این سازمان است.

وی در ادامه به ارکان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پرداخت و گفت: هیئت امنا رکن اصلی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را تشکیل می‌دهد که با حضور رئیس جمهور از جایگاه قانونی بالایی برخوردار است.

این مقام در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ادامه داد: ترکیب هیئت امنا شامل مقامات زیادی از جمله رئیس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش وزیر کار، معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

محمدی در ادامه به دستاورد‌های سازمان ملی اشاره و بیان کرد: کمک با استانداردسازی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های سنجش، زمینه سازی برای استقلال نظام دانشگاهی در پذیرش دانشجو بر مبنای سوابق تحصیلی تقویت و پشتیبانی از مراکز موفق آموزشی از جمله دستاورد‌هایی است که انتظار داریم در ادامه تشکیل سازمان محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته