دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1402 - 00:40

تصمیم اشتباهی که نبرد کامران قاسم‌پور با اسنایدر را به شماره انداخت!

تصمیم اشتباهی که نبرد کامران قاسم‌پور با اسنایدر را به شماره انداخت!
حسن یزدانی و شمردن مبارزه‌هایش با دیوید تیلور کم بود، حالا همه برای انتشار خبر شکست کامران قاسم‌پور مقابل کایل اسنایدر آمریکایی از واژه «دوباره» استفاده کردند، در حالیکه می‌توانست این اولین نبرد آن‌ها باشد.
کد خبر : 890439

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، خیلی‌ها منتظر بازگشت کامران قاسم‌پور به تشک بودند که این اتفاق در تورنمنت زاگرب رخ داد و قهرمان وزن ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که با بدشانسی محض مواجه شده و حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ و هت‌تریک طلا را از دست داد، بعد از مدتی طولانی روز گذشته به مسابقه برگشت؛ آن هم در وزنی جدید.

هرچند بیشتر از ۹۷ کیلوگرم، قد و قامت کامران قاسم‌پور به وزن المپیکی پایین می‌خورد، اما درنهایت بازگشت او به تشک، در ۸۶ کیلوگرم نبود. او کار خود را در چرخه المپیک با وزن ۹۷ کیلوگرم و حضور در تورنمنت اوپن کرواسی استارت زد که البته شروع بدی هم نبود و بعد از مدت طولانی دوری از تشک مسابقه، توانست هابیلای چینی را ۶-۲ شکست دهد و در مصاف سخت‌تر با ابراهیم جیفتچی از ترکیه، ۶-یک به برتری برسد، اما آزمون اصلی برای او، مصاف با کایل اسنایدر آمریکایی بود که این کشتی را ۴-صفر باخت درحالیکه مشخصا تنها برتری اسنایدر، قدرت بدنی بالا و زور بیشترش باتوجه به وزنش بود.

چیزی که امیدوار بودیم در این ماه‌هایی که دائم از تصمیم او برای حضور در ۹۷ کیلوگرم صحبت شده، مرتفع شود، اما قاسم‌پوری که در زاگرب روی تشک رفت، همان شرایطی را داشت که سال گذشته هم در فینال جام‌جهانی مقابل اسنایدر تجربه کرد. نه وزنش آنچنان بالا رفته بود و نه قدرت بدنی‌اش مناسب اسنایدری بود که در بلگراد نشان داد شاید در سال ۲۰۲۴، سال آخر دوره قهرمانی‌اش را سپری کند.

اسنایدر در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ شکست سنگین ۱۱-صفر مقابل اخمد تاج‌الدینوف تجربه کرده بود و خوش‌شانس بود که عبدالرشید سعدالله‌اف به دلیل آسیب‌دیدگی جدی از ناحیه گردن، در مبارزه رده‌بندی حاضر نشد که اگر می‌آمد، شاید اسنایدر حالا به جای تانک روسی باید به دنبال سهمیه المپیک بود.

اسنایدر بدون مبارزه رده‌بندی، مدال برنز و سهمیه المپیک را گرفت و حالا خودش را برای المپیک آماده می‌کند، آن هم درحالیکه قطعا در داخل آمریکا هم با حریفانی جدی مثل جی‌دن کاکس و ایساک ترامبل مواجه است. ترامبلی که امیرعلی آذرپیرا در یک چهارم نهایی به سختی از سدش گذشت.

تصمیم اشتباهی که نبرد کامران قاسم‌پور با اسنایدر را به شماره انداخت!

این می‌توانست نخستین شکست قاسم‌پور مقابل اسنایدر باشد و بار روانی جدیدی برای قهرمان وزن ۹۲ کیلوگرم جهان با استفاده از کلماتی، چون «شکست دوباره»، «باز هم باخت»، «بار دیگر حریفش نشد» در اخبار ایجاد نشود؛ اگر آن تصمیم اشتباه در جام‌جهانی آمریکا اتخاذ نمی‌شد.

کادرفنی وقت تیم ملی آزاد درحالیکه امیرعلی آذرپیرای جوان را هم در جام‌جهانی همراه خود داشت و نام کامران قاسم‌پور هم در وزن ۹۲ کیلوگرم رد شده بود، برای کشتی فینال تصمیم گرفت قاسم‌پور را به مصاف اسنایدر بفرستد که در خوشبینانه‌ترین حالت ماجرا، ۸ کیلوگرم سنگین‌تر از او بود.

مسابقات جام‌جهانی با دو کیلوگرم ارفاق وزنی برگزار می‌شد و مدعی آمریکایی وزن ۹۷ کیلوگرم قطعا در زمان مبارزه با قاسم‌پور بالای صد کیلوگرم وزن داشت، درحالیکه کشتی‌گیر ایرانی که اساسا مدعی ۸۶ کیلوگرم بود و برای آنکه دیگر پشت خط حسن یزدانی نماند، تصمیم به تغییر وزن گرفت و دو سال متوالی در شرایطی صاحب مدال وزن ۹۲ کیلوگرم جهان شد که زیر وزن قانونی بود. او حتی در مصاف با جی‌دن کاکس ۹۲ کیلوگرمی هم از جثه کوچکتری برخوردار بود، چه برسد به اسنایدری که سالهاست یکی از مدعیان جدی ۹۷ کیلوگرم محسوب می‌شود؛ بنابراین او که به گواه کارشناسان و اهالی فن، در سال‌های اخیر فنی‌ترین کشتی‌گیر ایران بوده که ایرانی‌تر از همه کشتی می‌گیرد، شکست ۵-صفر را مقابل اسنایدر تجربه کرد.

حالا دومین شکست مقابل حریف آمریکایی به نام قاسم‌پور نوشته شد، درحالیکه می‌شد این اولین شکست باشد. کامران قاسم‌پور اگر همچنان بر تصمیم خود برای ماندن در ۹۷ کیلوگرم مصمم باشد، با یک بار روانی سنگین به اسم «کایل اسنایدر» مواجه است، همانطور که همین بار روانی و شمارش شکست‌ها، سایه سنگینی بر کشتی حسن یزدانی – دیوید تیلور داشته و تا امروز با رقم خوردن پنج شکست و تنها یک پیروزی، تیلور را به رقیبی تقریبا شکست ناپذیر برای رکورددار مدال کشتی ایران تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته