دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دکتر طهرانچی: دانشگاه و پژوهش انتخاب صحیح را به ما می‌آموزد

دکتر طهرانچی: دانشگاه و پژوهش انتخاب صحیح را به ما می‌آموزد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه و پژوهش به ما انتخاب صحیح را می‌آموزد. لحظه به لحظه زندگی ما انتخاب است و این انتخاب نیاز به تمرین دارد.
کد خبر : 885621

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  عصر امروز دکتر محمدمهدی طهرانچی رئس دانشگاه آزاد اسلامی در نکوداشت هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: انتخاب صحیح، مقدمه موفقیت است. برخی قدرت انتخاب انسان را تهدید و برخی فرصت می‌دانند. شاید خیلی از شما شاید وقتی میگویند نوع پوشش بلافاصله بگویید قرآنکریم فرموده است که «لا اکراه فی الدین»، اما نکته مهم این است که بعد از آن آمده است «قد تیبن االرشد من الغی». پس در کنار قدرت انتخاب ما شاهد نابرابری و تفاوت هستیم. خوب و بد، تلاشگر و تنبل، خبیث و طیب و ظالم و مظلوم برابر نیست.

وی افزود: از دوران دانشگاه انتخاب برای ما امری جدی می‌شود. از زمان انتخاب رشته تحصیلی تا زمان تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا با انتخاب موضوع رساله و استاد راهنما و... اگر این انتخاب‌ها را درست تمرین کردیم مسلما در انتخاب‌های بعدی هم می‌توانیم موفق باشیم. شاید انتخاب هایی که در محیط دانشگاه داریم برای این است که سبک زندگی را تمرین کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشگاه و پژوهش به ما انتخاب صحیح را می‌آموزد. لحظه به لحظه زندگی ما انتخاب است و این انتخاب کردن نیاز به تمرین دارد. مسیر یادر راستای رشد است و یا طغیان. «قد تیبن االرشد من الغی».

شرط سعادتمندی پس از انتخاب این است که پس از انتخاب شاکر باشید. شاکر بودن تداوم در صراط را به همراه دارد و کفر، تنبلی و رخوت است. استعداد و توانایی اولین چیزی است که باید برای آن شکر کرد.

وی افزود: در کشورما عمده پژوهش‌ها از جنس تحصیلات تکمیلی و پژوهش استاد شاگردی است. در این شما از پژوهش، آموزش محوریت دارد. بین استاد، دانشجو و پژوهش پایان نامه مثل یک حلقه واسطه عمل می‌کند. این‌ها تمرین و یا گیری پژوهش است.

طهرانچی افزود: دانش اجتماعی، دانش تخصصی و مهارت سه جنبه پژوهش است. ما مهارت پژوهش را به شما یاد می‌دهیم. این که پایان نامه نویسی برای دانشجو امر سختی است به این دلیل است که ما تدوین و نگارش پایان نامه را برای دانشجو تبیین نمی‌کنیم. در پاسخ به این که در چه رشته‌ای درس بخوانم یا در چه موضعی در دوره ارشد تحقیق کنم هیچ پاسخ مشخص و منحصر به فردی وجود ندارد. چرا دانشجویان موفق نمی‌شوند؟ چون خودشان انتخاب نمی‌کنند

وی افزود: قیاس با دیگران آفت بسیار بدی در نظام آموزشی ماست. هر فردی ویژگی خاص خودش را دارد و این قیاس کردن پاسخگو نیست.

طهرانچی گفت: صبر و مداومت پس از یادگیری بسیار مهم است. شک‌کردن در مسیر پژوهش و تردید‌های بی موقع بسیار مخرب است. بعد از انتخاب موضوع پژوهش جای تردید نداریم. پژوهش برای دانشجو و پژوهشگر تمرین قدرت انتخاب است.

در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناروان برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تجلیل شد.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

رضا غلامی جمکرانی

محمدرضا ذوالفقاری

مصطفی قبایی آرانی

انیس خوش لهجه

لیلا اردی

الهام علیمددی

شایسته تقدیر

رسول ثانوی‌فرد

مژگان صفا

فرح فراهانی

فرزانه واحد

مقاله برتر

هادی کارگر شریف آباد

مجید محسن‌زاد

عبدالمجید طباطبایی لطفی

نشریه‌های برتر

علوم‌ورزشی، عباس شعبانی

حسابداری، رضا غلامی جمکرانی

فناوران برتر

محمدحسین رضویان

سید مسعود کاظمی طبایی زوراه

دانشحویان فناور

زهرا سادات شکوهی

معصومه نوروزبیگی

رساله برتر

زهرا الیاسی

محبوبه سلیمیان ریزی

مهدی ارشادی

فرخ تلو‌حسینی

پایان‌نامه برتر

سید حمید مرتضایی

زهراسادات فاطمی نسب

مسابقات

سیدمحمدرضا حسنی

محدثه سادات چراغچی

فاطمه عزتی

محمدمهدی فلاح

مهرناز سوایی حمیدآبادی

زهرا حبیب‌نژاد

فرشاد عزیزی

فاطمه اصغرزاده

پژوهشگران برتر باشگاه

زینب حیدری یگانه

سمانه نجاری

فاطمه نجفی

امیدمحمد رضایی

انجمن‌های برتر

حقوق، ملیکاسادات ابراهیمی

میکروبیولژی، فرشته اسدی

عمران، امیرمهدی مدرسی‌نیا

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته