دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتاب ۳۴| در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تفاوت کتابخوانی نسل قدیم و نسل جدید به روایت بازیگر پیشکسوت

تفاوت کتابخوانی نسل قدیم و نسل جدید به روایت بازیگر پیشکسوت
بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: نسل ما می‌توانست بینوایان هزار صفحه‌ای را در یک زمان اندک بخواند، اما نسل امروز یک کتاب چهل ـ پنجاه صفحه‌ای را هم به سختی می‌خواند.
کد خبر : 847718

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در غرفه انتشارات نمایش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره خرید کتاب از نمایشگاه گفت: هر سال به ما مقداری بن کتاب هدیه می‌کردند، اما این اتفاق هنوز امسال نیافتاده است. معمولا من در نمایشگاه‌ها به سختی می‌توانم کتاب‌هایی که نیازدارم را تهیه کنم و با انتشارات‌ها تماس می‌گیرم و برایم کتاب‌ها را ارسال م یکنند.

وی بااشاره به اینکه شرایط کتابخوانی امروزه با گذشته متفاوت شده است، گفت: نسل ما می‌توانست بینوایان هزار صفحه‌ای را در یک مدت اندک بخواند، اما نسل امروز چهل ـ پنجاه صفحه کتاب را به سختی مطالعه می‌کند، شرایط زندگی جدید تغییر کرده و این شرایط قانون مندی‌های خاص خود را دارد منتها نسل گذشته ای، چون ما نتوانست خودش را با تغییرات جهانی تطبیق بدهد، هر چند عده‌ای تلاش می‌کنند، اما هنوز آن انطباق صورت نگرفته است.

نظامی فرهنگی برای بقا باید خود را ترمیم کند

 

توکلی با تأکید بر اینکه مخاطب کتاب‌های امروز نیاز به آثاری دارند که شاید در ده کلمه خلاصه شده باشند، افزود: این نوع کتاب‌ها امروز به درد جوان‌ها می‌خورد و خودش یک روانشناسی خاصی می‌طلبد، خیلی‌ها در دنیا به همین سمت حرکت کرده اند و باید در کشور ما هم ترویج شود؛ بنابراین درست است که از طریق اینترنت و تکنولوژی جدید نیز اطلاعات ارائه می‌شود، اما کتاب کاغذی کم حجم نیز کار خود را می‌کند و همین می‌تواند باعث شود که در بازار نشر سهم خود را نویسندگان داشته باشند.

این هنرمند یادآور شد: به اعتقاد من دوران کتابخوانی کاغذی به سر آمده و من به عنوان یک مخاطب و یکی از بین مردم حتما باید در یک نظمی کتاب را دریافت کنم که اگر آن نظم وجود نداشته باشد، کتابی هم به من داده نمی‌شود و من هم کتابی نمی‌خوانم؛ بنابراین تأسف خوردن به اینکه خیلی‌ها کتاب کاغذی نمی‌خوانند، بی دلیل است چرا که در همین زمان هم خیلی نویسندگان در حال قصه نوشتن هستند و خیلی‌ها کتاب می‌خوانند، اما حرف رییس جمهور هم درباره سرانه ۳۳ دقیقه‌ای کتابخوانی صحیح است، نظام فرهنگی ما باید خود را ترمیم کند و به این نتیجه برسد که اگر می‌خواهد به همین طریق آگاهی رسانی کند، راهکارهایش را باید افزایش دهد، چرا که دنیا تکنولوژی و ارتباطات امروز تغییر کرده است.

لازم به یادآوری است، سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته