دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جبلی در گفت‌و‌گو با آنا:

عدالت برای معرفی ناشران در رسانه ملی یک اصل است/ کتاب محبوب رئیس سازمان صداوسیما در دوران کودکی چه بود؟

عدالت برای معرفی ناشران در رسانه ملی یک اصل است  کتاب محبوب رئیس سازمان صداوسیما در دوران کودکی چه بود؟
رئیس سازمان صداوسیما بر رعایت عدالت در معرفی کتاب‌ها و توجه به ناشران خرد در رسانه ملی تأکید کرد.
کد خبر : 912126

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمرتضی حسینی ـ ظهر دیروز (شنبه بیست و نهم اردیبهشت) و در آخرین روز از برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس سازمان صداوسیما نیز از این رویداد بزرگ فرهنگی دیدن کرد.

رئیس رسانه ملی در این بازدید از غرفه‌های مختلف حاضر در نمایشگاه سی و پنجم بازدید کرده و با غرفه‌داران، ناشران و نویسندگان به گفت‌وگو پرداخت. جمعی از بازدیدکنندگان نیز در فواصل سرزدن جبلی به غرفه‌ها، در صحبت‌های کوتاهی نکاتی رادر قالب انتقاد، پیشنهاد و پرسش با رئیس رسانه ملی مطرح کردند.

جبلی در حاشیه این بازدید و در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تأکید بر این که ترویج کتابخوانی یکی از اصول بنیادین سازمان صداوسیما بوده و هست، افزود: در این راستا، به شورای کتاب صدا و سیما و دوستانی که  در حوزه تولید و پخش تیزر‌های تبلیغاتی در سازمان فعالیت می‌کنند ابلاغ شده است که حتماً تنوع ناشران و نویسندگان را درنظر بگیرند. درست است که ناشران بزرگ و شناخته‌شده برای مخاطبان و برنامه‌سازان جذابیت دارند، اما در کنار معرفی این آثار باید به ناشران بخش خصوصی و نویسندگان و فعالان صنعت نشر که کمتر شناخته شده هستند نیز توجه کرد.

جبلی: عدالت در معرفی ناشران یک اصل در رسانه ملی است/ کتاب محبوب رئیس سازمان صداوسیما در دوران کودکی چه بود؟

رئیس سازمان صداوسیما افزود: این موضوع یکی از مصادیق عدالت‌گستری است که در سند تحول رسانه ملی نیز بر آن تأکید شده است. ناشران خُرد و کمترشناخته‌شده هم حتماً از همان حق و فرصتی برخوردار شوند که سایر ناشران برخوردارند. ضمن این که دایره موضوعات کتاب‌ها نیز باید گسترش پیدا کنند.

وی درباره امکان بازگشت برنامه تلویزیونی «کتاب‌باز» با عوامل، مجری و ساختار قبلی به آنتن نیز گفت: در این سال‌ها برنامه‌های موفقی درحوزه کتاب داشته‌ایم که شاید نمونه بارز آن همین برنامه «کتاب‌باز» باشد؛ اما باید توجه کنیم که برای تداوم این مسیر باید برنامه‌های دیگری با ساختار جدید، گروه تولید و تجربه‌های جدید هم ساخته شود. تعدادی از این برنامه‌های جدید ساخته شده و تعدادی دیگر نیز در حال ساخت است؛ در این یکی دو سال اخیر هم شاهد بودم که برنامه‌های کتاب‌محور در شبکه‌های مختلف به ویژه شبکه چهار و شبکه نسیم مخاطبان خود را پیدا کرده است.

جبلی تصریح کرد: با این حال هنوز تا نزدیک شدن به نقطه ایده‌آل راه زیادی در پیش داریم، نباید برنامه‌سازی در این فضا را در یک برنامه و یک ساختار ولو این که موفق هم باشد، خلاصه کنیم.

کتاب محبوب جبلی، اثری در وصف مقاومت 

جبلی در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که کدام یک از کتاب‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی خوانده‌، تأثیر زیادی بر او گذاشته و برایش ماندگار است، نیز افزود: کتابی که اکنون به ذهنم رسید و برایم جذاب بود، «کودک، سرباز دریا» نوشته نویسنده فرانسوی «ژرژ فون‌ویلیه» است.

وی افزود: این کتاب در یک قالب داستان برای مخاطبان کودک و نوجوان، مقاومت مردم فرانسه در برابر تهاجم قوای آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیده است.

رئیس سازمان صداوسیما عنوان کرد: گاهی در گفتگوهایم با رسانه‌های غربی، برای اثبات حقانیت مقاومت مردم مظلوم غزه به این کتاب و البته چند رمان دیگر و فیلم‌هایی که در این کشور‌ها در ستایش مقاومت علیه اشغالگران شاخته شده است اشاره می‌کنم. به آنها می‌گویم وقتی شما در کتاب‌ها و فیلم‌هایتان همیشه از مقاومت در برابر اشغالگران و وطن‌دوستی دم می‌زنید و حتی به نقش کودکان و نوجوانان در این مسیر تأکید دارید، چرا مقاومت مردم فلسطین را زیر سوال می‌برید؟ نمونه روشن این رویکرد، همین کتاب است که به آن اشاره کردم.

جبلی: عدالت در معرفی ناشران یک اصل در رسانه ملی است/ کتاب محبوب رئیس سازمان صداوسیما در دوران کودکی چه بود؟

خبرنگار آنا در انتهای این گفتگو به جبلی یادآوری کرد که «کتاب کودک سرباز» در طول این سال‌ها چند بار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجدیدچاپشده و چاپ جدید آن نیز امسال در غرفه این نهاد ارائه شده است؛ این نکته با ابراز خرسندی و استقبال رئیس رسانه ملی مواجه شد.

لازم به ذکر است، سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته