دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1402 - 11:12
مشاور رئیس دانشگاه آزاد در امور بانوان:

سرا‌های نوآوری برای بانوان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شود

سرا‌های نوآوری برای بانوان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شود
عاصمه قاسمی گفت: سرای نوآوری کسب و کار خانگی با توجه امرار معاش خانواده‌ها توسط بانوان باید در دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شود.
کد خبر : 847500

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده در پنجمین نشست «اتحادیه شرق دانشگاه آزاد اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار به‌صورت حضوری و مجازی با دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت‌و‌گو کرد.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با محور ارزش و اهمیت جایگاه زنان و دختران به‌صورت حضوری و مجازی به هم‌اندیشی با استادان و کارکنان پرداخت.

قاسمی با تأکید بر ارتقای خانواده و نقش زنان دانشگاهی عنوان کرد: نگرش و نگاه به زن باید با کرامت انسانی همراه باشد و این تأکید دین مبین اسلام و ارزش و جایگاه زن هم در حوزه خانواده و هم در حوزه جامعه کاملاً مشخص است.

وی متذکر شد: در بسیاری از جوامع پیشرفته‌ امروز نقش محوری در خانواده و جامعه و مسئولیت اجتماعی برای زن و مرد یکسان است، از این منظر رویکرد انقلاب اسلامی رویکرد ارزش‌مدار به زنان است.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: بازتعریف هویتی زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، یعنی زن در قالب شخصیتی دارای اصالت توانست نقش کلیدی خود را در پیشرفت جامعه به منصه‌ ظهور برساند.

زن امروز از تعریف‌های سنتی خانه‌نشینی فاصله گرفته است/سرا‌های نوآوری برای بانوان راه‌اندازی شود

قاسمی یادآور شد: امروزه با تمام تغییراتی که در فرهنگ جوامع مختلف می‌بینیم، متوجه می‌شویم هنوز دختران و بانوان جامعه الگویی قوی و قابل وصف با مشخصه‌های دینی دارند که نه‌تنها در اجتماع تقبیح نمی‌شود؛ بلکه به شدت مورد قبول واقع شده است، الگویی که نه الگوی غربی، بلکه برخاسته از آرمانی بوده که سبک ایرانی اسلامی در آن نهفته شده است.

وی تأکید کرد: در این الگو زن از تعریف‌های سنتی خانه‌نشینی فاصله گرفته و به‌عنوان یک رکن اصیل و اساسی در جامعه معارفه شده و هویتی تازه را نمایان کرده، اما باید آگاه بود که این هویت جدید زنان مورد هدف قرار گرفته است.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: باید هوشیار بود که این وجهه از نقش و جایگاه زن از طریق افراط و تفریط در امور زندگی به اشتباه مورد تهاجم بیگانه قرار نگیرد و زنان و دختران را از حوزه خانواده و نقش‌های خانوادگی جدا نکند.

زن امروز از تعریف‌های سنتی خانه‌نشینی فاصله گرفته است/سرا‌های نوآوری برای بانوان راه‌اندازی شود

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تفسیر و تحولات خانواده در دنیای غرب و جامعه ایران در دوران اخیر، تفسیر کارکرد‌های خانواده، افزایش آسیب‌های خانواده، مسائل و موضوعات جدید خانواده، توجه به نهاد خانواده به عنوان نهاد مرکزی برای کاهش آسیب‌ها و مسائل، نقش استادان دانشگاه درباره اثرگذاری بر نهاد خانواده و تعامل با خانواده در دنیای پیش رو جزء علوم روانشناسی، جامعه‌شناسی و امور تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: در دانشگاه آزاد اسلامی سند تحول و تعالی و بیانیه علم و تربیت اجتماعی خانواده با دقت کامل تهیه و تدوین شده و بسیار هم مهم و اثرگذار است.

مشاور امور بانوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: توجه ویژه به بانوان دانشگاهی در سه ردیف استاد، دانشجو و کارکنان برای حرکت در راستای اسناد دانشگاه همواره قابل تأمل بوده و باید توسط کارشناسان امر تبیین شود.

قاسمی با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها توسط بانوان پرتلاش امرار معاش می‌کنند، گفت: سرای نوآوری کسب و کار خانگی و سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های استان سیستان و بلوچستان با توجه به صنایع دستی و تنوع هنری‌های و نیاز‌های عمومی باید راه‌اندازی شود.

وی افزود: با تعریف هویت زنان در جامعه ایران با پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری سرا‌های نوآوری برای بانوان، ایجاد کسب و کار‌های خانگی با هدف مهارت‌افزایی در راستای کارآفرینی و خوداشتغالی زنان و دیدن بهتر ضرورت‌ها و نیازها، افتتاح فضای دخترانه و مهد کودک یا خانه‌های بازی براساس شرایط ویژه هر واحد و بر حسب نیاز تعیین استاندار‌های لازم توسط واحد‌های استان سیستان و بلوچستان باید در دستورکار قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته