دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1402 - 14:03
علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو اختصاصی با آنا:

کتاب‌های ناشران خارجی یک ماه است در گمرک مانده!

کتاب‌های ناشران خارجی یک ماه است در گمرک مانده!
نماینده اسبق مجلس در بازدید از غرفه دانشگاه آزاد گفت: من در بخش بین‌الملل دیدم کتاب‌های برخی کشورها هنوز در گمرک ایران مانده و ترخیص نشده، این کاستی بزرگ نمایشگاه امسال است.
کد خبر : 847368

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حاشیه پنجمین روز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی علاءالدین بروجردی نماینده اسبق مجلس که برای مراسم رونمایی از کتاب «آنسوی دیپلماسی» (مجموعه خاطرات دکتر ولایتی در زمان حضور در وزارت امور خارجه) به نمایشگاه کتاب آمده بود، از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش ناشران دانشگاهی دیدن کرد. 

** چرا کتابها در گمرک مانده؟

در خلال این بازدید، گفت‌وگویی کوتاه با این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی انجام دادیم. 

بروجردی با اشاره به این مسئله که امروز روز اول حضورش در نمایشگاه است و صرفا از بخش بین‌الملل این رویداد بازدید کرده، گفت: من در بخش بین‌الملل دیدم کتاب‌های برخی از کشورها هنوز در گمرگ مانده و ترخیص نشده است. این کاستی بزرگی است که در مدیریت نمایشگاه وجود دارد، مخصوصا در انظار خارجی‌ها.

وی افزود: این کشورها از یک ماه قبل کتاب‌هایشان را برای حضور در این رویداد فرستادند، حالا اگر شما ممیز ندارید، یا هر اشکال دیگری دارید که نمی‌توانید این آثار را نظارت کنید، خیلی بد است که کتاب‌های کشورهای خارجی در گمرک ایران بماند. 

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر این مسئله که چنین اتفاقی، یک اشکال اساسی در برگزاری نمایشگاه است، اضافه کرد: ما وقتی ناشران و فرهیختگانی را از کشورهای دیگر که دعوت می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به کشورمان بیایند، باید بدانیم که آن‌ها مبلغین ما هستند. پس شرایط نباید به گونه‌ای باشد که این افراد زمانی که به کشورشان برمی‌گردند، بگویند کتاب‌های ما در تهران ترخیص نشد و ایرانیان در این زمینه ناتوان بودند.

** توجه ویژه به آثار برخی کشورها برای حضور در نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به نام غرفه‌هایی که کتاب‌هایشان از گمرک ترخیص نشده است گفت: من از مسئول غرفه سوریه و همینطور غرفه حشدالشعبی سوال کردم که چرا کتاب‌هایتان کم است، هر دو گفتند که آثارشان در گمرک ایران گیر کرده و هنوز ترخیص نشده است. به نظرم این کشورها را باید به طور ویژه و حتی خارج از نوبت بررسی کرد. نباید این اتفاق می‌افتاد، اما که حالا رخ داده، باید به آن‌ها رسیدگی شود، فقط امیدوارم به گوش مسئولان نمایشگاه برسد تا هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنند. 

علاالدین بروجردی در پایان سخنانش گفت: در حال حاضر پنج روز به پایان نمایشگاه مانده و من امیدوارم به طور ویژه به این مشکل رسیدگی شود تا همین امروز یا فردا این کتاب‌ها ترخیص شود تا این آثار به روزهای باقیمانده نمایشگاه کتاب امسال برسد. چون این اتفاق جلوه خوبی ندارد و این کشورها مبلغین ما هستند، نباید طوری شود که زمانی که به کشورشان برمیگردند، برعلیه ایران تبلیغ منفی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته