دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طباطبایی‌نژاد در نشست خبری جشنواره فیلم فجر:

جشنواره 39 دنبال رقابت بر سر سیمرغ است و نه صرف اکران/ نمایشی خارج از بخش رقابتی نخواهیم داشت

طباطبایی‌نژاد در نشست خبری جشنواره فجر گفت: ما در نهایت 16 اثر برای جشنواره انتخاب کردیم چون قرار ما بر رقابت بر سر سیمرغ بود و نه صرف اکران. ضمن اینکه اکرانی جدا از بخش رقابتی در سانس‌های اضافه نخواهیم داشت.
کد خبر : 560291
IMG_20210130_144600_695.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دومین نشست خبری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هم‌اکنون با ارائه آخرین اخبار و جزئیات برگزاری به صورت مجازی درحال برگزاری است.


در این نشست سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره گفت: ما در نهایت 16 اثر برای جشنواره انتخاب کردیم چون قرار بر رقابت بر سر سیمرغ است و نه صرف اکران. همچنین روز 20 و 21  بهمن را برای کاندیداها گذاشته‌ایم تا این فیلم‌ها یک بار دیگر اکران شود چون روزهایی را داشتیم که جای خالی برای اکران وجود داشت.


جشنواره فجر طباطبایی‌نژاد


شیوه اجرای بخش آراء مردمی در جشنواره امسال


وی افزود: بخش آراء مردمی همچنان برقرار است بدین شکل که تمام افرادی که بلیت دریافت می‌کنند، پیامکی دریافت خواهند کرد و می‌توانند در سمفا انتخاب اثر کنند و نهایتاً مجموعه آرا در اختیار دبیرخانه و دبیر قرار می‌گیرد.


دبیر جشنواره همچنین برای نمایش آثاری خارج از بخش رقابتی گفت: انتخاب آثار بخش جامانده از بخش غیرمسابقه برای اکران احتمالی سخت و دشوار بود چون بازهم آثاری ممکن بود راه به جشنواره نیابند و اعتراض‌هایی پیش آید. بنابراین از اکران غیررقابتی صرف نظر کردیم.


طباطبایی‌نژاد گفت: نمایش‌های ما متعدد است و حدود 90 درصد اکران‌های هر فیلمی در تهران خواهد بود. هرچند ظرفیت‌ها 30 درصد است اما بازهم به این تعداد اکران نقدهایی وارد است. نمی‌خواستیم جشنواره تبدیل به اکران شود و وارد استان‌ها شود.


جشنواره فجر طباطبایی‌نژاد


اگر ترکیب داوران جز این بود، داوری کردن این تعداد آثار ممکن نبود


وی با حمایت از ترکیب داوران گفت: اگر ترکیب داوران جز این بود این تعداد فیلم از اساس نمی‌توانست داوری شود. الان هم شهادت می‌دهم که مجموعه داوران و تیم هفت نفره متشکل از جوان‌ها و پیشکسوتان، کار قابل دفاعی داشته‌اند.


طباطبایی‌نژاد درباره حواشی فیلم «قاتل و وحشی» و حتی اکران آن برای بانوان خبرنگار عنوان کرد: این در حوزه تصمیم جشنواره نیست. اگر اداره کل نظارت و سازمان سینمایی امکان نمایش فیلم را برای هر قشری در جشنواره فراهم کنند، استقبال می‌کنیم اما شرط بر این است که مجوز نمایش را معاونت نظارت در اختیار ما قرار دهد.


نیمی از آثار سودای سیمرغ فیلم اولی‌ها هستند


دبیر جشنواره همچنین گفت: نیمی از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ از فیلم اولی‌ها هستند. البته خیلی از این کارگردانان شناخته شده هستند و سالیانی در حوزه تئاتر و سینما کار می‌کنند که مثالش حمیدرضا آذرنگ است. فیلمسازان خلاق به جمع سینمای ایران اضافه می‌شوند. اولین بار است که در سودای سیمرغ 7 فیلم اول وجود دارد.


وی افزود: کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است و سال موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود. این 16 فیلم نیز از قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردارند. امیدوارم امسال یکی از سال‌هایی باشد که مخاطب از تماشای آثار راضی باشد.


جشنواره فجر طباطبایی‌نژاد


به گفته طباطبایی نژاد؛ حامی جشنواره فقط شهرداری تهران است. در بحث بودجه جشنواره سی و نهم نیز با توجه به هزینه‌های چندبرابری معمول، تلاش داریم این رویداد با کمترین هزینه برگزار شود. هزینه جوایز بالای یک میلیارد تومان است و به هر تهیه کننده هم همین حدود را خواهیم داد. جشنواره در سه سطح برگزار می‌شود و الان رقم دقیق بودجه جشنواره مشخص نیست.


جزئیات رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سینماها


وی درباره پروتکل‌ها نیز گفت: ضریب 30 درصد اشغال، تب سنجی، ضدعفونی بین سانس‌ها، فاصله گذاری سانس‌ها، استفاده از ماسک در فضای سالن و عمومی و ... را باید مراعات کنیم. در برج میلاد نیز صندلی‌های اضافه را از سالن خارج کرده‌ایم و سالن به گونه‌ای تنظیم شده که مبلمان با فاصله قرار دارد.


دبیر جشنواره درباره اکران فیلم مستند و کوتاه یادآور شد: فیلمی که دیده شده دیگر لازم نبود که برای تعداد محدودی از اهالی رسانه اکران شود. این آثار قبلا در جشنواره‌ها و پلتفرم‌ها اکران شده و خیلی هم دیده شده‌اند. بنابراین نیاز دیدم که از اکران جشنواره فجر خارج شوند.


جشنواره فجر طباطبایی‌نژاد


طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: فیلمسازان برگزاری مجازی را نمی‌پذیرفته‌اند و خودم هم نمی‌خواستم با توجه به نبود امکانات کاری کنم که سرمایه سینمای کشور  در فضای مجازی براحتی سرقت شود.


وی با بیان اینکه امکان برگزاری جشنواره آنلاین در حوزه سینمای داستان بی معناست، گفت: این امر کار پرخطری بود و طبیعی بود که از این نحوه برگزاری پرهیز کنیم.


هیچ فیلم دیگری به‌جز 16 فیلم اعلام شده اکران نخواهد شد


دبیر جشنواره  در پاسخ به سوال خبرگزاری آنا که آیا ممکن است فیلم‌هایی که کاندیدای سیمرغ نیستند، برای اهالی رسانه اکران شوند، گفت: ما از اول قرار گذاشتیم که فیلمی که کاندیدا در بخش‌های جشنواره باشد را اکران کنیم. گفته شد 4 فیلم نیز اضافه شود ولی فیلم‌های در آن سطح زیاد بود. ضمن اینکه ساعت اکران زیاد می‌شد و براحتی نمی‌توانستیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم.


طباطبایی نژاد همچنین اشاره کرد: جشنواره قرار نیست روند اکران را بدتر کند. ما امیدوارم جشنواره رونقی را به سینما برگرداند و صاحبان آثار علاقه‌مند شود فیلمشان را در سینما اکران کند. ضمن اینکه سینمای آنلاین فرصتی است برای اکران فیلم‌ها. بنابراین نمی‌پذیرم که جشنواره به اکران لطمه بزند.


سنجش آراء مردمی با سامانه سمفا/ خانه سینما دخیل است اما کار کاملا دستش نیست


وی درباره نقش خانه سینما در برگزاری بخش مردمی نیز گفت: خانه سینما را دخیل خواهیم دانست اما نه به شکل سال گذشته که اجرای این بخش را بطور کامل در اختیار آنان بگذاریم. سامانه سمفا این کار را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد و راستی آزمایی ساده و دقیقی دارد.


طباطبایی نژاد درباره بلیت مهمان نیز توضیح داد: ما بلیت‌‌هایی را داریم که خارج از فروش بلیت مردمی است. آنان نیز بلیت خرید می‌کنند اما پولی پرداخت نمی‌کنند. کدی هم دریافت می‌کنند که در رأی مردمی حضور یابند. البته خارج از ظرفیت درنظرگرفته شده سینماها نیست.


دبیر جشنواره درباره تست کرونا از مهمانان گفت: اگر بتوانیم چرا که نه؛ گروه‌هایی از اورژانس را نیز در برج میلاد و سینما ملت خواهیم داشت. پیشنهاد خوبی است و شاید از کسانی که همکاری مستمر با ما دارند نیز تست کرونا گرفته شود.


جشنواره فجر طباطبایی‌نژاد


جزئیات اکران فیلم و برگزاری نشست در سینمای رسانه


مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره نیز عنوان کرد: اولین اکران ما در کاخ رسانه ساعت 14 خواهد بود و سپس سالن ضدعفونی می‌شود. اولین نشست را نیز ساعت 16 خواهیم داشت. برای اجرای نشست از منتقدان دارای سابقه اجرا در تلویزیون مثل حمیدرضا مدقق، محمدرضا مقدسیان، محمود گبرلو و علیرضا غفاری را خواهیم داشت.


وی همچنین گفت: نشست‌های جشنواره را به صورت زنده به شکل آنلاین برگزار خواهیم کرد. ضمن اینکه تا به  الان نیز 6 هزار بلیت فروش رفته است. در گیشه حتی یک عدد بلیت نیز فروش نخواهد رفت.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته